سالروز قدرت گرفتن «حزب نازی» در آلمان

در این سال حزب نازی با پیروزی در انتخابات مجلس برای تشکیل دولت در اولویت قرار داشت

89 سال پیش در چنین روزی، برابر 31 ژانویه 1933 میلادی، پل فون هیندنبورگ، رئیس جمهور «جمهوری وایمار»، آدولف هیتلر رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست كارگران آلمان (اختصاراً حزب نازی) را به عنوان صدراعظم مأمور تشکیل دولت کرد.

شهروند آنلاین| حزب نازی با پیروزی در انتخابات، اکثر کرسی‌های مجلس را در دست داشت و طبیعی بود که برای تشکیل دولت اقدام کند. در طول دوران حکمرانی نازی‌ها، آلمان که خاکسترنشین جنگ جهانی اول بود، تحولی شگرف را در همه عرصه‌ها تجربه کرد، اما شیوه‌های بعضاً دیکتاتورمأبانه در شیوه حکومت و علی‌الخصوص انداختن کشور در آتش یک جنگ مهیب و بی‌ثمر، همه این دستاوردها را بی‌اثر کرد.

از طنزهای روزگار یکی هم این که در دهمین سالروز قدرت گرفتن نازی‌ها در آلمان، یکی از خفت‌بارترین لحظات جنگ جهانی دوم برای این کشور و شخص آدولف هیتلر رقم خورد و نبرد استالینگراد با شکست و تسلیم هزاران سرباز آلمانی به روس‌ها به پایان رسید. آلمان‌ها و شخص آدولف هیتلر، لحظات سخت در جنگ جهانی دوم کم نداشتند اما یکی از نفسگیرترین آنها 79 سال پیش در چنین روزی، برابر 31 ژانویه 1943 میلادی (درست مقارن دهمین سالروز قدرت گرفتن حزب نازی در آلمان) رقم خورد.

در این روز فیلدمارشال فردریش پائولوس، فرمانده ارتش ششم آلمان در جبهه استالینگراد، با نیروهایش تسلیم روس‌ها شد. هیتلر یک روز قبل از تسلیم ارتش ششم آلمان، پائولوس را به رده فیلد مارشالی ارتقاء داد تا او را تشویق به ادامه جنگ یا خودکشی کند. در حکم ارتقاء درجه خاطرنشان شده بود که در طول تاریخ هیچگاه یک فیلدمارشال آلمانی، زنده توسط دشمن دستگیر نشده است. اما به رغم حکم هیتلر، پائولوس تسلیم روس‌ها شد و 90 هزار سرباز آلمانی نیز همراه او به اسارت ارتش سرخ درآمدند.

«من هیچ علاقه‌ای به کشتن خودم در راه این سرجوخه بوهمی ندارم»؛ این دقیقاً جمله‌ای بود که ژنرال پائولوس پس از دریافت آخرین دستور آدولف هیتلر مبنی بر مقاومت تا آخرین نفس در برابر ارتش شوروی بر زبان آورد. به گواه تاریخ تدبیر این ژنرال آلمانی برای 90 هزار سرباز تحت فرمانش موثر واقع نشد و از این تعداد نیمی هنگام راهپیمایی به سمت سیبری جان باختند و تقریباً همان تعداد نیز در اسارت از دنیا رفتند، تا درنهایت بعدها تنها 6 هزار سرباز شانس بازگشت به آلمان را پیدا کنند. پائولوس خود نیز سال 1953 از اسارت آزاد شد و به آلمان شرقی رفت تا در سال‌های باقی‌مانده عمر به عنوان محقق تاریخ نظامی در کالج پلیس ملی مشغول به کار شود.

فیلدمارشال فردریش پائولوس
فیلدمارشال فردریش پائولوس
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.