جزییات انفجار مرگبار در حلوا شکری بیدک

4 کارگر در شهرک صنعتی کلات مشهد جانشان را از دست دادند

ترکیدگی دیگ بخار خط تولید حلوا شکری بیدک، منجر به مرگ ۴ نفر و مصدومیت شدید یک نفر شد. شامگاه یکشنبه تکنیسین‌های اعزامی از تهران برای نصب این دیگ بخار صنعتی در حال آزمایش کارکرد آن بودند که فشار به 6 بار رسید و انفجار رخ داد. این انفجار به‌حدی بود که بدن قربانیان حادثه را متلاشی کرد. این حادثه خسارت‌های سنگینی در محل برجای گذاشت بطوری که تمامی یک سوله بزرگ سه هزار مترمربعی ویران شد.

ساعت حدودا 8 شب بود که در پی تماس تلفنی با سامانه 125 مبنی بر مشاهده دود و آتش از درون یک مجموعه تولیدی به وسعت تقریبی سه هزار مترمربع، ستاد فرماندهی بلافاصله گروه‌های اطفای حریق و امدادونجات ایستگاه‌های مختلف را به محل حادثه در شهرک صنعتی کلات اعزام کرد.

مهار آتش

با حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد این آتش‌سوزی مهیب که دود ناشی از آن از کیلومترها دورتر قابل مشاهده بود، در قسمت تولید حلوا شکری بیدک به‌وقوع پیوسته و حریق در حال سرایت به سایر قسمت‌های این مکان و سایر خطوط تولید این کارخانه  است که بلافاصله آتش‌نشانان از چندین جهت با محاصره آتش، عملیات اطفای حریق را آغاز و پس از تلاشی نفسگیر و طاقت‌فرسا موفق به مهار و خاموش کردن کامل آتش‌سوزی شدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد این حادثه بر اثر انفجار یک دیگ‌بخار به‌وقوع پیوسته است. تعدادی از کارشناسان در حال نصب دیگ‌بخار و طی مراحل فنی نصب و تست دستگاه برای راه‌اندازی خط تولید حلواشکری بودند که دیگ‌بخار منفجر شده است.

مرگ 4 کارگر

۴ نفر در این حادثه جان باختند و یک مصدوم حادثه نیز با شرایط نامناسب و سوختگی شدید به بیمارستان منتقل شد که حال او بسیار وخیم بود.

خسارت وارده در این حادثه سنگین بود. کارشناسی درباره علت وقوع حادثه با حضور نماینده مقام قضائی و عوامل آتش‌نشانی مستقر در منطقه در دست بررسی قرار دارد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد در این رابطه گفت: «حادثه انفجار در کارخانه تولید محصولات غذایی مستقر در شهرک صنعتی کلات واقع در حومه شرقی شهر مشهد حوالی ساعت ۲۰ دهم بهمن ماه رخ داد. تاکنون ترکیدگی دیگ‌بخار به‌عنوان تنها علت وقوع انفجار و آتش‌سوزی در کارخانه تولید موادغذایی مستقر در شهرک صنعتی کلات تشخیص داده شده است.»

آتشپاد دوم مهدی رضایی می‌گوید: «شامگاه یکشنبه یک دیگ‌بخار جدید در محل این کارخانه در حال آزمایش بود که بطور ناگهانی ترکید.

این حادثه خسارت‌های سنگینی در محل برجای گذاشته بطوری که تمامی یک سوله بزرگ سه هزار مترمربعی ویران و همه بخش‌های آن آوار شده است.»

ورود تیم قضایی

همزمان با این آتش‌سوزی بزرگ، قاضی قتل عمد دادسرای مشهد هم  به محل حادثه رفت. او علت انفجار مرگبار شامگاه یکشنبه را ترکیدگی دیگ‌بخاری که تازه نصب شده بود، اعلام کرد.

قاضی صفری جزئیات این حادثه را اینگونه تشریح کرد: «تکنیسین‌های اعزامی از تهران برای نصب این دیگ‌بخار صنعتی در حال آزمایش کارکرد آن بودند که تا «فشار بار چهار» را تحمل کرد اما هنگامی که فشار به 6 بار رسید انفجار رخ داد.

شدت این انفجار به‌حدی بود که بدن قربانیان حادثه را متلاشی کرده لذا در ابتدای عملیات تجسس امکان تشخیص شمار جانباختگان ممکن نبود.»

بررسی حادثه

قاضی قتل عمد دادسرای مشهد که بر اساس قانون موظف به بررسی همه حوادث منجر به مرگ است، ادامه داد: «تداوم عملیات تجسس و بررسی صحنه حادثه با یافتن قطعات بدن قربانیان این انفجار و اقدامات تخصصی پزشک قانونی، شمار جانباختگان آن را بطور قطعی چهار نفر اعلام کرد. گرچه بررسی شواهد تاکنون دلالت بر غیرعمدی بودن این حادثه دارد اما تحقیقات برای تشخیص همه ابعاد منجر به این انفجار همچنان ادامه دارد. انفجار دیگ‌بخار صنعتی در این کارخانه یک مجروح نیز بر جای گذاشته که هم‌اینک با حال وخیم در بیمارستان تحت درمان است.»

عملیاتی مشابه در یک روز

صبح یکشنبه هم آتش‌سوزی دیگری در مشهد رخ داد که با عملیات نفسگیر ۸۰ آتش‌نشان مشهدی به پایان رسید. محل آتش‌سوزی  یک کارخانه تولید محصولات شوینده‌وبهداشتی در جاده مشهد به چناران بود که خسارت جانی بر جای نگذاشت. این مجموعه تولیدی یک‌هزار مترمربع وسعت داشت. در عملیات اطفای حریق در این کارخانه 80 آتش‌نشان به همراه 22 خودرو سبک‌وسنگین و پشتیبانی اطفای حریق و خودرو توربوفن حضور داشتند.  آتش‌نشانان ضمن مهار به‌موقع آتش و جلوگیری از سرایت حریق به یکی از اماکن مجاور این آتش‌سوزی که یک واحد مرغداری بود جلوگیری کرده و اگر سرعت عمل آتش‌نشانان نبود، فاجعه جبران‌ناپذیری در منطقه رخ می‌داد.

در این آتش‌سوزی به کسی آسیبی نرسید و علت دقیق وقوع این حریق توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در دست بررسی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.