سالروز ورود بنیانگذار کبیر با پرواز انقلاب

43 سال پیش، برابر 12 بهمن 1357 خورشیدی، امام خمینی (ره) پس از 15 سال تبعید، به ایران بازگشت

برنامه بازگشت ابتدا برای 6 بهمن تدارک دیده شده بود اما دولت بختیار فرودگاه‌ها را بسته اعلام کرد که همین بر دامنه اعتراضات مردمی افزود. سرانجام 9 بهمن 1357 فرودگاه مهرآباد بازگشایی شد تا بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران قدم به خاك وطن بگذارد و به دنبال آن بزرگترین استقبال تاریخ در تهران شكل بگیرد.

شهروند آنلاین| امام خمینی (ره) پس از ورود به ایران و انجام یك سخنرانی كوتاه در پاویون فرودگاه مهرآباد، برای ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی بر سر مزار آنان در بهشت زهرا حاضر شدند. جمعیتی که در فاصله 30 كیلومتری فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا تجمع کرده بودند بین 5 تا 8 میلیون نفر، یعنی حتی بیش از جمعیت آن روز تهران تخمین زده شده است. نتیجه این که با توجه به ازدحام جمعیت یک فروند هلیکوپتر هوانیروز وظیفه رساندن امام تا مقصد را بر عهده گرفت.

امام خمینی (ره) با ایراد یک سخنرانی مهم و تاریخی در بهشت زهرا، ضمن ترسیم خطوط آینده انقلاب، رژیم پهلوی و ادامه کار دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کرد. امام سپس مدرسه علوی در خیابان ایران را برای اقامت برگزیده و درست از همین روز دیدارهای خود با اقشار مختلف را آغاز کرد. با توجه به هیجان مردم، کمیته استقبال طی اطلاعیه‌ای ساعات دیدار با امام را مشخص کرد، به این ترتیب که مردان از ساعت 9 صبح تا 12 و زنان از ساعت 3 تا 6 بعدازظهر می‌توانستند برای دیدار با امام به مدرسه علوی بروند.

با وجود بازگشت و استقرار امام خمینی(ره) در تهران، درگیری مردم با عناصر رژیم پهلوی در شهرهای مختلف همچنان ادامه داشت. این میان شاپور بختیار هم که از سوی امام غیرقانونی خوانده شده بود، به صدور بیانیه و انجام مصاحبه‌های تهدیدآمیز ادامه داده و در آخرین اظهارنظر خود که در رسانه‌ها منتشر شد، ضمن تأکید مجدد بر اینکه اجازه تشکیل دولت توسط امام را نخواهد داد، گفت: «بعضی اوقات صبر بهترین تاكتیك است و اگر آقای خمینی می‌خواهد چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهد، اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود، ما واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به‌طور جدی می‌گویم به آیت‌الله خمینی اجازه تشکیل یک دولت واقعی را نخواهم داد.» اما تنها 10 روز دیگر زمان لازم بود تا مشخص شود بین امام و بختیار کدام یک راست می‌گویند.

 امام خمینی
سخنرانی امام خمینی (ره) در بهشت زهرا
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.