یک فیلم نفسگیر تلخ و تکان‌دهنده اجتماعی!

تجربه ساخت فیلم «علف‌زار» از زبان کاظم دانشی، کارگردان فیلم

شهروند آنلاین: «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و بازی پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی فیلم پرسروصدایی نیست؛ البته اگر تهیه‌کنندگی بهرام رادان را فاکتور بگیریم که بسیار نام این فیلم را سر زبان‌ها انداخته. فیلمی درباره یک بازپرس، که سال‌ها پیش با دختری معتاد رابطه داشته و حالا بعد از سال‌ها با بازگشت او مواجه می‌شود. یک خط داستانی آشنا که پیش از این در «دارکوب» بهروز شعیبی هم دیده بودیم.

کاظم دانشی اما بی‌توجه به این شباهت فیلمش را اثری تلخ، قصه‌گو و نفسگیر می‌داند که بدون توجه به شباهت یا بی‌شباهتی‌اش به «دارکوب» هم می‌تواند توجه مخاطبان را در جشنواره به خود جلب کند. از نظر کارگردان «علف‌زار»، در شب پایانی جشنواره هر سه بازیگر اصلی فیلم شانس دریافت سیمرغ بلورین را دارند.

 

-درباره «علف‌زار» به تماشاگری که هنوز فیلم را ندیده، چه چیزی می‌توانید بگویید؟

«علف‌زار» یک فیلم نفسگیر تلخ است که داستان پرتنش آن بی‌شک مخاطب را شوکه خواهد کرد. قصه‌ای که بر اساس یک داستان ملتهب جنایی که چند سال پیش در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت، شکل گرفته و روایت شده است.

 

-چقدر روی آن ماجرای جنایی کار کردید تا به فیلمنامه‌ای که «علف‌زار» بر اساس آن ساخته شده، رسیدید؟

نوشتن فیلمنامه «علف‌زار» کار راحتی نبود و در واقع یک سال و نیم روی آن کار کردم. البته حدود سه سال هم به دنبال ساخت آن بودم، تا این‌که با بهرام رادان به توافق رسیدیم که این داستان را با هم کار کنیم که با توجه به فضای داستان، دریافت مجوز فیلم هم حدود یک سال زمان برد.

 

این‌که فیلم «علف‌زار» بیشتر به عنوان فیلمی با تهیه‌کنندگی بهرام رادان شناخته می‌شود، اذیت‌تان نمی‌کند؟

تنها این جواب را می‌توانم بدهم که تهیه‌کنندگی بهرام رادان در این فیلم نه تنها جزو اتفاقات خوب این فیلم بوده، بلکه برای خود من هم یکی از شانس‌های بزرگ زندگی‌ام به شمار می‌آید که تمام تلاشش را کرد تا این فیلم را بی‌دغدغه و با فراغ بال بسازم. درباره این موضوع چیز دیگری که حتما باید بگویم، حرفه‌ای‌گری او در این زمینه است. یعنی بهرام رادان یک تهیه‌کننده حرفه‌ای است و شرایطی را سر صحنه فیلم فراهم می‌کند که همه بدون کمترین ناراحتی و استرسی کارشان را انجام دهند. 

 

-بازیگران فیلم‌تان از جمله نقاط قوت آن به شمار می‌روند. آیا این تیم بازیگری گزینه اول و اصلی شما بود؟

هیچ‌گاه در سینما هیچ چیزی صددرصد آنی از کار نمی‌آید که شما در ذهن داشتید. در این شکی نیست. در مورد سوال شما هم بازیگران بعضی از نقش‌ها گزینه‌های اول من بودند و بعضی دیگر هم نه که بنا به دلایلی از جمله تداخل زمانی پروژه ما با قراردادهایی که از قبل داشتند، نتوانستند در این فیلم حضور داشته باشند. اما مهم‌تر از این‌که آیا این بازیگران گزینه‌های اول من بودند یا نه؛ این است که آیا از حضورشان راضی‌ام یا نه که باید بگویم راضی‌ام و از این‌که توانستیم با هم همکاری کنیم، خوشحالم. به خصوص که کارشان در این فیلم بسیار دشوار بود و علاوه بر اینکه با انگیزه‌ای که داشتند از پس یک ماه و نیم تمرینِ پیش از آغاز فیلمبرداری برآمدند، بلکه به دلیل فضای دادگاهی فیلم، در مرحله پیش‌تولید در دادسراها و دادگاه‌ها هم حضور پیدا می‌کردند که خود این شاید سخت‌تر از تمرین‌ها هم بود.

 

-فکر می‌کنید «علف‌زار» در چه بخش‌هایی در جشنواره مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

اول از همه باید از هیات انتخاب جشنواره تشکر کنم که با توجه به موضوع و فضای تلخ «علف‌زار» و تمام فشارهایی که وجود داشت، شجاعت به خرج داد و پشت فیلم ایستاد. اما در پاسخ سوال شما باید بگویم که امید اصلی من در اختتامیه جشنواره به تیم بازیگری «علف‌زار» یعنی پژمان جمشیدی، سارا بهرامی و ستاره پسیانی است که سزاواری و لیاقت نامزدی و جایزه را دارند. 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.