جنگ تماشایی سرخابی‌ها برای فتح جام بیست‌ویکم

رأی بازیکن گابنی گل‌گهر از سوی استیناف تایید شد تا سپاهان در کورس قهرمانی باقی بماند

با توجه به شرایط جدول لیگ‌برتر به‌نظر می‌رسد جنگ قهرمانی بین استقلال و پرسپولیس خواهد بود و تنها سپاهان است که می‌تواند ضلع سوم در این رقابت باشد.

شهروند آنلاین – بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره کمیته استیناف رأی پرونده مهاجم گابنی گل‌گهر را تایید کرد و تنها جریمه ۷۰۰ میلیونی به ۵۰ میلیون کاهش یافت تا تکلیف جدول لیگ‌برتر قطعی شود. چندماه پیش بود که پس از حضور اریک بوکوم بانیاما در ترکیب گل‌گهر برابر استقلال، آبی‌های پایتخت با اعتراض به حضور این بازیکن، از تیم سیرجانی شکایت کردند. پس از آن بود که پیکان و سپاهان نیز با طرح شکایتی نسبت به قرارگرفتن این بازیکن گابنی در ترکیب گل‌گهر، خواستار تغییر نتیجه دیدارهایشان شدند.

بعد از مدتی، کمیته انضباطی درخصوص شکایت سه تیم مذکور تشکیل جلسه داد و نتیجه دیدارهای گل‌گهر برابر استقلال، سپاهان و پیکان را 3 بر صفر به سود این تیم‌ها اعلام کرد. رأی صادره با اعتراض تیم سیرجانی همراه شد و آنها پرونده را به کمیته استیناف برده و خواستار تغییر رأی صادره شدند. پس از کش‌وقوس‌های فراوان و گمانه‌زنی‌های متعدد، کمیته استیناف در این خصوص تشکیل جلسه داد و رأی صادره از سوی کمیته انضباطی را تایید کرد.

خداحافظی گل‌گهر با رویای قهرمانی

گل‌گهر سیرجان که امسال با حفظ امیر قلعه‌نویی و خریدهای گرانقیمت به‌دنبال حضور در کورس قهرمانی بود و نیم‌نگاهی به جام قهرمانی لیگ‌برتر داشت، با اتفاقی که رخ داد، ترمزش کشیده شد. نه‌تنها شاگردان قلعه‌نویی با کسر 7 امتیاز از صدر جدول دور شدند؛ بلکه این تیم از نظر روحی نیز با شوک بزرگی مواجه شد و چندهفته بعد از رأی کمیته انضباطی هم نتایج خوبی نگرفت. با این‌حال گل‌گهر 22 امتیازی که در رده هفتم جدول قرار گرفته، می‌توانست با بازگشت 7 امتیاز ازدست‌رفته، به کورس قهرمانی بازگردد، اما امیدهای این تیم سیرجانی با رأی کمیته استیناف از بین رفت و آنها نهایتا می‌توانند برای کسب سهمیه آسیا در سال آینده تلاش کنند؛ اگرچه امسال پروانه حرفه‌ای این باشگاه صادر نشد.

نبرد جذاب سرخابی‌ها در نیم‌فصل دوم

با پایان بازی‌های ملی از حدود 10 روز دیگر بازی‌های لیگ‌برتر هم استارت می‌خورد. به‌جز استقلال و هوادار، سایر تیم‌ها 16 بازی انجام دادند و دیدار عقب‌افتاده استقلال نیز قبل از استارت دوباره لیگ برگزار خواهد شد. تنها 14 هفته برای تعیین قهرمان لیگ بیست‌ویکم باقی‌مانده و شرایط جدول نشان می‌دهد که جنگ اصلی از همین‌حالا بین استقلال و پرسپولیس است. استقلال با تفاضل گل بهتر و 35 امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با یک بازی بیشتر و تفاضل گل کمتر و همان 35 امتیاز در رده دوم قرار گرفته است. این در حالی است که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده به این دو تیم، سپاهان 29 امتیازی است که همین‌حالا 6 امتیاز با صدر فاصله دارد و ممکن است این فاصله با پیروزی استقلال در بازی عقب‌افتاده به عدد 9 برسد. بعد از سپاهان، تیم چهارم جدول مس‌رفسنجان با 26 امتیاز است که دیگر عملا شانسی برای قرارگرفتن در میان مدعیان قهرمانی ندارد. این شکل جدول قطعا برای هواداران سرخابی جذاب خواهد بود و می‌تواند دربی برگشت لیگ را هم تا حدزیادی جذاب‌وتماشایی کند. عملکرد استقلالی‌ها در نیم‌فصل اول بهتر بوده، اما حتی در صورت برد این تیم در دیدار عقب‌افتاده هم پرسپولیس به‌راحتی می‌تواند سه امتیاز عقب‌افتاده را برای رسیدن به ششمین قهرمانی متوالی جبران کند.

سپاهان با شانس بزرگ احیا می‌شود؟

با اینکه سپاهان روی کاغذ با مهره‌های کلیدی خود یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در ابتدای فصل به‌شمار می‌رفت، شکست‌های متوالی شاگردان نویدکیا در اواخر نیم‌فصل اول، این تیم را از کورس بالای جدول عقب انداخت. شانس بزرگ سپاهان جایی بود که رأی کمیته استیناف هم شکست 4 بر 2 این تیم برابر گل‌گهر را به پیروزی 3 بر صفر تبدیل کرد تا زردپوشان اصفهانی همچنان شانس قهرمانی را برای خود متصور باشند. باید دید محرم نویدکیا و شاگردانش از این شانس بزرگ استفاده می‌کنند و در نیم‌فصل دوم به روزهای اوج بازمی‌گردند یا خیلی زود مثلث بالای جدول را به یک دوئل بین استقلال و پرسپولیس تبدیل خواهند کرد.

رقابت 8 تیم برای کسب سهمیه نامعلوم!

قرارگرفتن در رده سوم و حتی چهارم جدول این شانس را در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهد که بتوانند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیای سال آینده را کسب کنند. اگر استقلال و پرسپولیس را کنار بگذاریم؛ تقریبا روی کاغذ 8 تیم سپاهان، مس‌رفسنجان، آلومینیوم اراک، پیکان، گل‌گهر سیرجان، نفت آبادان، نساجی مازندران و فولاد خوزستان برای تصاحب دو جایگاه سوم‌وچهارم جدول در پایان لیگ در نیم‌فصل دوم تلاش می‌کنند. البته که اتفاقات رخ‌داده در جریان صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایرانی برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا و حذف سه تیم استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان نشان داد که حتی قرار گرفتن در این جایگاه‌ها هم تضمینی برای کسب سهمیه آسیایی نیست.

برنامه لیگ، پیچیده و مبهم

در حالی که تنها چندروز تا آغاز دوباره لیگ‌برتر باقی مانده، خبری از اعلام برنامه مسابقات از سوی سازمان لیگ نیست! همین یک جمله کافی است تا بدانیم که برنامه‌ریزی برای نیم‌فصل دوم به‌صورت دقیق انجام نشده و حتی تاریخ پایان مسابقات هم مشخص نیست. وقتی اوضاع پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم دو تیم سپاهان و فولادخوزستان از ماه آینده باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند و البته تیم‌ملی هم باید مراحل آماده‌سازی خود را برای جام‌جهانی 2022 خیلی خوب‌ومنظم طی کند. از سوی دیگر برگزاری جام‌جهانی در فصل پاییز برای نخستین‌بار، برنامه‌ریزی سازمان لیگ برای فصل بعد را هم پیچیده خواهد کرد. باید دید در این وضعیت بالاخره چه زمانی برنامه مسابقات تا پایان لیگ اعلام خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.