آینده مبهم سینما

چنانچه ویروس کرونا همچنان ادامه داشته باشد، تکلیف سینما چه خواهد بود؟

اگرچه تاثیر اپیدمی بیماری کوید – 19 بر سینما سبب شده است، بستر تازه‌ای برای نمایش فیلم‌ها جای خود را باز کند اما نبود ساز و کاری که بر آینده‌نگری مبتنی باشد، می‌تواند نگرانی‌هایی را برای کلیت سینما در کشور به وجود آورد.

وجود پلتفرم‌های پرمخاطب و سیستم کپی رایت در بسیاری از کشورهای دنیا باعث شده اکران آنلاین حتی همزمان با اکران سینمایی، آسیب چندانی به یک فیلم وارد نکند و در این بین با توجه به شرایط مناسبی که برای اکران آنلاین فیلم‌ها هست، وضعیت آینده «سینما» به گونه‌ای دیگر برای دست‌اندکارانش به دغدغه تبدیل شود. همین چند روز قبل بود که تعدادی از سینماگران مطرح هالیوود از جمله «کلینت ایستوود»، «مارتین اسکورسیزی»، «پدرو آلمادوار»، «الخاندرو گونزالز ایناریتو»، «سوفیا کاپولا»، «آنگ لی»، «سم مندس»، «استیو مک کوئین»، «کریستوفر نولان»، «تاد فیلیپس» و «استیون سودربرگ» در نامه‌ای به سران کنگره آمریکا ضمن تاکید بر ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سینماها از آینده این صنعت که پشتیبان میلیون‌ها شغل است ابراز نگرانی کرده و خواستار حمایت جدی و فوری شدند.این نامه از آن جهت یاداوری شد که در کشور ما نگرانی‌های مشابهی وجود دارد و اگرچه بسیاری از شهرهای کشور هنوز حتی یک سالن سینما هم ندارند اما سیستمی که در اکران آنلاین در پیش گرفته شده و نیز تبلیغ و حمایت نشدن فیلم‌های در حال اکران در سینماها از سوی تلویزیون پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌ای را برای برخی سینماگرها و سالن‌دارها به وجود آورده است.
از وقتی چراغ اکران آنلاین با نمایش فیلم «خروج» روشن شد، تاکنون نزدیک به 20 فیلم در سامانه‌های درخواستی اینترنتی عرضه شده‌اند و در حال حاضر نه تنها هفته‌ای یک فیلم جدید به چرخه اکران آنلاین اضافه می‌شود بلکه بعضی فیلم‌ها همزمان در سینما و پلتفرم‌های اینترنتی اکران می‌شوند. یکی از دغدغه‌هایی که در این باره مطرح می‌شود این است که آیا دست‌اندرکاران فکر کرده‌اند با این روش، چطور قرار است مخاطب را دوباره به سالن سینما برگردانند؟ آن هم در شرایطی که فیلم‌سازانی که این روزها فیلم خود را در سینماها اکران می‌کنند تأکید دارند؛ اولویت‌شان تلاش برای باز ماندن سالن‌های سینما است.
در این باره حبیب اسماعیلی – مدیر پخش فیلمسازان مولود – که فیلم «بی‌حسی موضعی» را در سینماها روی پرده داشت و این فیلم پس از سه هفته به تازگی به اکران آنلاین هم رسیده است، درباره نگرانی‌ها از عدم حمایت برای تبلیغ و آینده سینما در گفت‌وگو با ایسنا به نکاتی اشاره کرده که بخشی از آن‌ها قبل تأمل هستند:
* این نوع اکران در کشورهای دیگر هم اتفاق می‌افتد ولی آنچه ما تجربه می‌کنیم به شرایط فعلی پیش آمده برمی‌گردد. متاسفانه یکی از مشکلات مهم ما در حوزه اکران انلاین، نبود کپی رایت و وجود شبکه قاچاق است در حالی که در دنیا با خیالی آسوده‌تر فیلم‌ها به طور همزمان در سینماها یا شبکه‌های اینترنتی اکران می‌شوند. در این مدت برای ما ثابت شده تماشاگران اکران سینمایی با اکران آنلاین فرق دارند چرا که برای خیلی‌ها فارغ از تماشای یک فیلم، «سینما» یک سرگرمی و تفریح است.
* یک زمانی در حوزه اکران سینمایی برای دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق مشکل داشتیم. حالا این موضوع درست شده است و یک جای دیگر مشکل ایجاد شده است؛ چرا که در اکران آنلاین اطلاعات فروش یا مخاطب‌ مشخص نیست مثل اینکه چند نفر مشترک ماهانه هستند، یا چند نفر تک‌فیلم بلیت خریداری کرده‌اند و این روند، شفاف نیست.
* ما توقع داریم صدا و سیما و شهرداری تبلیغ کننده‌ی این باشند که “سینما تعطیل نیست” وگرنه دغدغه خیلی از ما در حال حاضر اکران کردن فیلم نیست بلکه به جنبه‌های دیگر این ماجرا نگاه می‌کنیم. مهم این است که بدانیم اگر سینما تعطیل شود، مشاغل زیاد دیگری تعطیل می‌شوند. آن‌وقت چه کسی از آن‌ها حمایت می‌کند؟ تهیه‌کننده‌هایی که الان فیلم اکران می‌کنند منتی بر سر کسی نمی‌گذارند، چون همه دست به دست هم داده‌اند تا سینما را به نوعی نگه دارند.
* فیلم‌سازهایی که فیلم خود را آنلاین اکران می‌کنند بنا به شرایط چنین تصمیمی می‌گیرند، چون به هر حال هیچ‌کس نمی‌خواهد مال خود را آتش بزند، اما لازم است دولت به طور جدی مساله کپی‌رایت را پیگیری کند چرا که الان در کمتر از سه چهار ساعت فیلم‌ها از پلتفرم‌ها کپی می‌شوند. آیا سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی گناه کرده‌اند که پول خود را وارد سینما کرده‌اند؟ ما می‌توانستیم به جای کار در سینما با سرمایه خود دلار بخریم و سود کنیم اما با عشق وارد این کار شدیم و نیاز به حمایت داریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.