62.58‌درصد دانش‌آموزان شاد هستند!

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات آموزش‌وپرورش: 13هزار و 500 نفره متخصصان فناوری در سطح آموزش‌وپرورش به بهبود شاد کمک می‌کنند

نشست خبری سیدحسن الحسینی، مشاور وزیر آموزشوپرورش و محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات آموزشوپرورش با موضوع امکانات و مسائل مربوط به شبکه شاد برگزار شد.

روی نسخه اندرویدی چند کاربر می‌توانند وارد شوند. حتی فردی اگر معلم باشد و فرزند هم داشته باشد، با دو نقش مختلف می‌تواند وارد شود

مدیرکل دفتر فناوری ارتباطات آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه آموزش‌ در دنیا به سمت استفاده از فضای مجازی هدایت شده است، اما در کل دنیا و بالطبع در کشور ما شیب تغییرات تا قبل از کرونا ملایم بود، گفت: «کرونا باعث شد وارد زیست بوم جدیدی شویم و مجبور‌ شدیم برای مواجهه با این تغییرات راهکارهایی در نظر بگیریم که یکی از آنها شاد بود.»

محمود حبیبی مشکلات استفاده از شبکه شاد را مربوط به ‌سال قبل  دانست. او معتقد است با شروع‌ سال تحصیلی جدید شبکه شاد آمادگی بیشتری دارد. «با‌ سال تحصیلی جدید فرهنگ‌سازی و آموزش خاص برای استفاده از این پلتفرم شکل گرفته است.»

به گفته او روش تدریس در زیست بوم جدید نیازمند آموزش و به‌کارگیری خلاقیت بیشتر است. «معلمان‌ ما با این چالش روبه‌رو هستند، هرچند اتفاقات خوبی هم رخ داده است و در شروع مسیر قرار داریم.»

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش شبکه شاد را بدون ایراد ندانست و گفت:  «تا تغییر ایجاد و زیست بوم جدید مستقر شود، چنین اشکالاتی اجتناب‌ناپذیر است، ولی آرام‌آرام بهبود می‌یابد.»

او از شبکه 13هزار و 500 نفره متخصصان فناوری در سطح آموزش‌وپرورش برای کمک به بهبود شاد خبر داد. «سازمان‌های بیرونی هم به ما کمک کردند و باید از حمایت بخش‌های دیگر قدردانی کنیم.»

حبیبی درباره مشکلات استفاده چند دانش‌آموز در یک خانواده از یک ابزار هوشمند هم گفت: «روی نسخه اندرویدی چند کاربر می‌توانند وارد شوند. حتی فردی اگر معلم باشد و فرزند هم داشته باشد، با دو نقش مختلف می‌تواند وارد شود.»

او با اشاره به اینکه نسخه تحت وب هنوز همه قابلیت‌های جدید را ندارد و تیم فنی قول داده‌اند به‌زودی قابلیت‌های جدید روی نسخه تحت وب هم فعال می‌شود، ادامه داد: «چرخه رشد نرم‌افزار متوقف نشده است و این روند تداوم دارد. شاید بتوان گفت بیش از ۹۰درصد شبکه شاد دارد کارش را خوب انجام می‌دهد.»

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش از خارج‌شدن ارایه سیم‌کارت دانش‌آموزی از دستور کار وزارت ارتباطات خبر داد.

او درباره جزئیات فعال‌شدن بسته‌های ایمن اینترنت هم گفت: «جلسات مختلفی با وزارت ارتباطات برگزارکردیم. برنامه‌شان ارایه سیم‌کارت ایمن است که دانش‌آموز می‌تواند به سایت‌های ایمن دسترسی داشته باشد. اجرای این سیاست بر عهده وزارت ارتباطات است و ما هم پیگیر هستیم.»

حبیبی از مبادله دومیلیارد پیام در یک‌ماه گذشته خبر داد و گفت: «بر این اساس نمی‌توانید بگویید از شاد استفاده نمی‌شود. 649‌هزار معلم احراز هویت‌شده داریم.»

11میلیون و 480 دانش‌آموز مخاطب شاد هستند

 ۴۰۰‌هزار کلاس لایو در شاد، یعنی شاد مخاطب دارد

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است خدمات پایه، خدمات افزوده، فوق‌برنامه‌ها، برنامه‌های پرورشی، ورزشی، تفریحات و سرگرمی ازجمله خدماتی است که در شاد ارایه می‌شود.

به باور سیدحسن الحسینی به‌کارگیری بزرگ‌ترین اپراتور در کشور، ایجاد بزرگ‌ترین پلتفرم آموزشی در کشور، وجود تدریس استاندارد، وجود محتوای روزآمد، وجود فعالیت‌های فوق‌برنامه، تداوم حاکمیت نظام تعلیم و تربیت واحد در کشور، امکان تبادل تجربه، امکان تبادل پیام‌های تصویری دوطرفه و رایگان‌بودن شبکه ازجمله امکانات شاد است.

او مخاطبان شاد را حدود 11میلیون و 480 دانش‌آموز عنوان کرد. البته تعداد مدیران ۱۰۰هزار و ۹۹۹ نفر و تعداد معلمان ۶۴۷  و ۸۱۴ نفرند که به شاد متصل و احراز هویت شدند، البته این آمار هر روز اضافه می‌شود. «سهم شاد در بخش دانش‌آموزی ۸۰درصد و سهم نرم‌افزارهای رقیب ۲۰درصد است. از ۱۱‌میلیون دانش‌آموز ۲۰‌درصد فعالیتی ندارند، البته فرآیند ثبت‌نام را انجام داده‌اند. همچنین ۹‌میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز فعال در شبکه شاد داریم، درواقع ۶۲.۵۸‌درصد از دانش‌آموزان کشور در شاد هستند.»

فعالیت در شاد برای همه معلمان و دانش‌آموزان رایگان  بوده و این طبق دستور رئیس‌جمهوری است و وزیر ارتباطات هم به این مسأله تأکید دارد. کاربران هرگونه شکایت در این زمینه را می‌توانند از طریق شماره ۱۹۵ اعلام کنند

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است حدود سه‌میلیون و ۲۰۰ تا ۵۰۰‌هزار نفر معادل  ۲۱درصد از کل دانش‌آموزان فاقد دریافت‌کننده‌های هوشمند هستند یا در جایی‌اند که دسترسی به نرم‌افزار ندارند. «فعالیت در شاد برای همه معلمان و دانش‌آموزان رایگان  بوده و این طبق دستور رئیس‌جمهوری است و وزیر ارتباطات هم به این مسأله تأکید دارد. کاربران هرگونه شکایت در این زمینه را می‌توانند از طریق شماره ۱۹۵ اعلام کنند.»

او چشم‌انداز بلندمدت شاد را ادامه آموزش در پساکرونا عنوان‌کرد. «باید ۲۰درصد آموزش در شاد باشد. واقعیت این است که همه سطوح آموزش‌وپرورش باید تغییراتی داشته باشند و برای دانش‌آموزانی که دسترسی ندارند، باید سریعا فکری شود‌.»

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش: ۲۰درصد از ۱۱میلیون دانش‌آموز به شکل صوری در شاد هستند

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش تحقق برنامه بلندمدت شاد را در گرو تهیه ابزارهای مناسب توسط وزارت صمت و فناوری می‌داند، زیرا تهیه ابزار‌های آموزشی وظیفه وزارت آموزش‌وپرورش نیست. «ما مذاکره‌ای داشتیم و پیگیر هستیم. این سه‌ونیم‌میلیون نفر که دسترسی ندارند به معنای این نیست که از تحصیل بازمانده‌اند‌.»

الحسینی معتقد است وزارتخانه وظیفه دارد آمار را عینا منتقل‌کند. او گفت: «فعالیت‌های دانش‌آموزان متناسب با آمار است که اعلام کردم. ۲۰درصد از ۱۱میلیون دانش‌آموز به شکل صوری در شاد هستند. به‌طور میانگین باید هفته‌ای پنج ساعت افراد در شاد فعال باشند و آموزش ببینند. وقتی ۴۰۰‌هزار کلاس لایو در شاد برگزار می‌شود، یعنی شاد مخاطب دارد.»

سهم 80درصدی شاد در بخش دانش‌آموزی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.