زادروز «پل استر»، نیویورکی پرطرفدار دنیای کتاب

پل استر از نویسندگان محبوب خوانندگان ایرانی است و آثارش در زمره محبوب‌ترین‌ها هستند

75 سال پیش، برابر 3 فوریه 1947 میلادی، پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در نیویورک به دنیا آمد. آثار او در دنیا به روان‌ بودن و خوشخوانی مشهورند.

شهروند آنلاین| در دنیای سینما کارگردان‌هایی چون فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی و حتی وودی آلن به عنوان کارگردان‌های نیویورکی شناخته می‌شوند؛ زیرا منهای این‌که سبک‌شان خیلی به کارگردان‌های ‌هالیوودی و لس‌آنجلسی شباهت ندارد، شهر نیویورک در اغلب آثار آنها به ‌عنوان یک مولفه دیده می‌شود.

دنیای داستانی نویسندگانی چون پل استر نیز چنین وضعیتی دارد. ٣ رمان او یعنی «شهر شیشه‌ای»، «ارواح» و «اتاق دربست» به دلیل آن‌که محل وقوع داستان‌های‌شان شهر نیویورک است به «سه‌گانه نیویورک» معروف شده‌اند و حتی بعضاً همگی در یک مجلد منتشر می‌شوند. نیویورک در دیگر رمان‌های این نویسنده پرکار نیز دیده می‌شود و اصولا پل استر در داستان‌هایش از این شهر جدا نمی‌شود.

استر همچنین از جمله رمان‌نویسانی است که وادی سینما را به عینه تجربه کرده. نویسندگانی که آثارشان در سینما مورد اقتباس قرار گرفته‌ کم نیستند اما استر یک قدم از همه آنها جلوتر است زیرا بر صندلی کارگردانی چند اثر نوشتاری خود نیز نشسته است. «دود» یکی از آثار سینمایی اوست با بازی یک نیویورکی دیگر یعنی هاروی کایتل. نقش‌آفرینی کایتل در فیلم «راننده تاکسی» را که به یاد دارید؟

پل استر

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.