نجات چتربازان از شصت پیچ

ماموریت دشوار امدادگران در کوهستان صعب العبور بوشهر

فاطمه عسگری‌نیا| بخش قابل توجهی از حوادث، همیشه در پی ماجراجویی افراد و کسب تجارب خطرناک اتفاق می‌افتد. درست مثل حادثه‌ای که پنجشنبه گذشته برای سه پاراگلایدرسوار شیرازی در ارتفاعات استان بوشهر رخ داد. دو خواهر 8 و 13 ساله به همراه مردی 43 ساله بعد از پرش از ارتفاعات صخره‌ای شیرینو درست وقتی قصد اوج گرفتن پرواز را داشتند، اسیر چنگ بادهای شدید منطقه شده و با هم برخورد کردند تا در صعب‌العبورترین نقاط کوهستان سقوط کنند. به گفته عبدالحسین طاهری، رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر شهرستان کنگان ساعت ۱۴:۳۸ روز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، حادثه سقوط این چتربازان در ۱۵ کیلومتری پایگاه در محور عسلویه به سمت گله‌دار؛ منطقه کوهستانی روستای شصت‌پیچ از سوی اورژانس به هلال‌احمر اعلام شد و بلافاصله تیم امدادونجات پایگاه جاده‌ای شهید محمد بلوچ شیرینو و تیم امداد کوهستان خانه‌های هلال بندر پرک و شیرینو به محل حادثه اعزام شدند و با کمک نیروهای محلی، سه چترباز 8، ۱۳ و ۴۳ ساله که دچار صدمات شدید شده بودند، از داخل دره و پرتگاه به نقاط مرتفع منتقل و توسط آمبولانس اورژانس، آمبولانس هلال‌احمر و آمبولانس منطقه ویژه انرژی پارس‌جنوبی به بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان منتقل شدند.

هوا آفتابی و آرام به نظر می‌رسید. تیم 40 نفره پاراگلایدر شیرازی مانند هر هفته که برای تمرین و پرواز به ارتفاعات روستای شصت‌پیچ و شیرینو می‌آیند از اولین ساعات پنجشنبه خود را به این منطقه رساندند. حضور تکراری آنها در آخر هر هفته باعث شده تا بومی‌های منطقه هم برای تماشای حرکات ورزشی‌شان به این ارتفاعات بیایند. ساعت حدودا 14:38 بود که دو خواهر کم‌ سن‌وسال عضو این تیم خود را برای پریدن آماده کردند. همزمان با آنها یکی از مردان عضو تیم هم آماده پرواز بود. وزش باد در منطقه از حوالی ظهر آغاز شده بود، اما آنقدر شدید نبود که تیم فعالیت خود را تعطیل کند. خواهران 13 و 8 ساله با هم پریدند، در فاصله کوتاهی بعد از این دو خواهر، هم‌تیمی آقای آنها هم پرید. مقصد همگی روستای شیرینو برای فرود بود، اما در یک لحظه باد شدیدی در کوهستان وزید و کنترل امور را از دست سه نفر خارج کرد. باد به حدی شدید بود که هر دو پاراگلایدر به هم برخورد کردند و راکبان آنها در میان صخره‌های کوه سقوط کردند.

کسی گمان نمی‌کرد زنده باشند

با دیدن این صحنه کسی انتظار زنده ماندن این سه نفر را نداشت. اهالی بومی منطقه و دیگر اعضای تیم که شاهد این صحنه بودند، سریعا حادثه را به اورژانس و جمعیت هلال‌احمر خبر دادند. جمعیت هلال‌احمر به محض اطلاع از وقوع این حادثه تیم امداد پایگاه جاده‌ای شهید محمد بلوچ شیرینو را راهی منطقه کرد. عبدالحسین نوریان از نجاتگران حاضر در این ماموریت بود. او به همراه یک نجاتگر و سه امدادگر دیگر جمعیت هلال‌احمر به فاصله 20دقیقه خود را به محل حادثه می‌رسانند: «وقتی به محل حادثه رسیدیم، بومی‌های منطقه برای انتقال مصدومان دست به کار شده بودند و موفق شدند دختر هشت ساله را از میان صخره‌ها به ارتفاعات منتقل کنند. برای رسیدن به دو مجروح دیگر چاره‌ای نبود و باید از ارتفاعات به سمت نقطه سقوط آنها حرکت می‌کردیم. مسیر بسیار سخت و صعب‌العبور بود. به خاطر همین حتی امکان استفاده از بالگرد را نداشتیم. در برخی نقاط حتی جایی برای قدم گذاشتن نبود و احتمال سقوط هر یک از اعضای تیم نجات به داخل دره‌های عمیق وجود داشت.

انتقال دختر 13 ساله به سختی

نوریان جزئیات این ماموریت را توضیح می دهد:«با سختی فراوان خود را به دختر 13 ساله رساندیم. آسیب‌های وارده به دلیل شدت و محل سقوط زیاد بود. به سختی بسکت را روی نقطه‌ای ثابت کردیم، دخترک را روی آن قرار دادیم، با استفاده از تسمه‌های عنکبوتی او را فیکس کردیم و کار انتقال به ارتفاعات را انجام دادیم.»

طی مسیر صخره‌ای و سخت عملیات با وجود مصدومی که روی بسکت حاضر بود، برای امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر سخت‌تر از گذشته شد: «با کوچک‌ترین سرخوردن یا در رفتن سنگی زیر پای بچه‌ها ممکن بود همه به دره سقوط کنیم. حال مصدومان خوب نبود، به همین علت از اعضای خانه‌های هلال شیرینو و پرک برای انتقال نفر سوم که مردی 43 ساله بود، کمک گرفتیم.»

از خانه هلال کمک گرفتیم

از آنجا که امدادگران خانه‌های هلال از بومی‌های ساکن در منطقه و به مسیر سخت کوهستان فوق آشنا بودند، سریعا خود را به مصدوم سوم رساندند: «خوشبختانه وقتی بچه‌ها به بالای سر مصدوم رسیدند و خبر از زنده‌بودن نفر سوم دادند، قوت پاهایمان برای طی مسیر سخت این عملیات بیشتر شد. اعضای خانه هلال هم بعد از اقدامات اولیه و فیکس‌کردن مصدوم روی بسکت نسبت به انتقال او به ارتفاعات اقدام کردند.»

هر سه مصدوم منتقل‌شده به ارتفاعات با کمک آمبولانس‌های اورژانس، هلال‌احمر و منطقه ویژه اقتصادی عسلویه به مراکز درمانی منتقل شدند تا بعد از سه ساعت نفسگیر و سخت این عملیات با نجات جان هر سه ورزشکار خاتمه یابد.

پایگاه در گلوگاه حوادث

پایگاه هلال‌احمر شیرینو که در یکی از گلوگاه‌های جاده‌ای استان بوشهر واقع شده، به لحاظ قرارگرفتن در یکی از محورهای ترانزیتی علاوه بر حوادث امداد و جاده‌ای، حوادث کوهستان را هم که تعدادشان بسیار است، پوشش می‌دهد. به گفته نوریان این پایگاه گرچه از امکانات امدادی و حتی نیروی انسانی کافی در کنار ماموریت‌های سخت برخوردار نیست، اما نجاتگران و امدادگرانش همیشه با حضور به‌موقع در حوادث برای نجات جان حادثه‌دیدگان از جان مایه می‌گذارند: «تعدد و تکرر حوادث جاده‌ای که در این محور اتفاق می‌افتد باعث شده تا همواره نیروهای امدادی ما در عملیات‌ها باشند و در کنار ماموریت‌های امداد جاده‌ای، حوادث سخت کوهستان را هم پوشش می‌دهیم. پایگاه امداد جاده‌ای ما در محور ترانزیتی عسلویه به تهران، گله‌دار، فارس، بندرعباس و بوشهر واقع شده و تردد بسیار خودروهای ترانزیتی در آن همواره با وقوع حوادث بسیار همراه است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.