86 سالگی «عصر جدید»، تقابل چاپلین با مدرنیته

86 سال پیش، برابر 5 فوریه 1936 میلادی، فیلم «عصر جدید»، در آمریکا به اکران عمومی درآمد

«عصر جدید»، با نام اصلی (Modern Times)، به عنوان یکی از معروفترین آثار ستاره بی‌چون و چرای سینمای جهان چارلی چاپلین، یک فیلم صامت است که چاپلین علاوه بر کارگردانی در آن بازی هم می‌کند.

شهروند آنلاین| در «عصر جدید» مخاطب شاهد تقلای شخصیت «ولگرد کوچک» با بازی چاپلین، برای کنار آمدن با دنیای مدرن و صنعتی است. چاپلین در این فیلم کارگرانی را به تصویر کشید که کارفرماها (سیستم)، بی‌رحمانه از آن‌ها کار کشیده و به تنها چیزی که می‌اندیشند افزایش دادن ساعت کاری آنان است.

ولی با تعطیل شدن کارخانه‌ها، همین کارگران به شکل افرادی بی‌پناه در سطح شهر روان می‌شوند بی‌‌آنکه سیستم فکری برای دوران بیکاری آن‌ها داشته باشد. خوش شانس‌ها شاید کاری کاذب برای خود بیابند و بداقبال‌ها چاره‌ای جز دزدی و در پیش گرفتن کارهای خلاف برای سیر کردن شکم خود و زن و بچه‌شان پیدا نمی‌کنند.

«عصر جدید» یکی از فیلم‌هایی است که کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی را نسبت به گرایش‌های کمونیستی چاپلین مشکوک کرد. کمیته‌ای که باعث اخراج این کارگردان نابغه عالم سینما از آمریکا در سال 1953 میلادی شد.

جالب است بدانید از یک دهه قبل از تولید این فیلم، صدا وارد دنیای سینما شده بود اما چاپلین همچنان در برابر آن مقاومت می‌کرد و درست به همین دلیل«عصر جدید» را نیز به شکل صامت ساخت.

چارلی چاپلین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.