هشدار قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به بایدن پس از بازگرداندن معافیت‌های تحریمی تهران

هراس از برنامه دفاع موشکی ایران

گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به بایدن از او خواسته اند بر توانایی های دفاعی موشک‌های بالستیک ایران تمرکز کند

 گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با مذاکرات وین و رفع برخی تحریم‌ها از سوی دولت بایدن برای تسهیل گفت وگوها، در هراس از شکل‌گیری هر گونه توافق، در نامه ای به رئیس جمهوری دموکرات کشورشان از او خواسته اند بر توانایی های دفاعی موشک‌های بالستیک ایران تمرکز کند.

تارنمای نشنال ریویو در گزارشی نوشته است؛ این قانونگذاران به بایدن هشدار داده اند که دولت آمریکا نتوانسته به چندین تحول اخیر در برنامه موشکی ایران واکنش مناسب نشان دهد.

به گزارش ایرنا، در این نامه که توسط “جو ویلسون” رئیس کارگروه امنیت ملی کمیته مطالعات جمهوریخواهان نوشته شده، پرتاب ماهواره از سوی ایران با استفاده از فناوری جدید، یک نگرانی مهم تلقی شده است.

ویلسون با انتشار بیانیه‌ای به “نشنال ریویو” نوشت که دولت آمریکا فاقد “راهبرد روشن برای مقابله با تهدید موشکی ایران” است.

وی با هراس از برنامه دفاعی بازدارندگی ایران در مورد توانایی‌های تهران هشدار داده و گفته که موفقیت برای ایران به معنای ایجاد یک سیستم قادر به پرتاب موشک‌های قاره پیما به آمریکاست.

این گروه از قانونگذاران جمهوریخواه خاطرنشان کردند که دولت بایدن در مورد پرتاب های اخیر موشکی ایران در سال گذشته “ابراز نگرانی کرده است” و ادعا کردند که ایرانی ها به طور بالقوه می توانند متحدان آمریکا در اروپا و همچنین سرزمین آمریکا را در تیررس قرار دهند.

جمهوری خواهان افزودند: اما نگرانی و محکومیت کافی نیست؛ اقدام لازم است. آنها ادعا کردند که ۱۶ موشک بالستیک که ایران در رزمایش ماه دسامبر پرتاب کرد، مغایر مذاکرات توافق هسته‌ای در وین بوده است.

این قانونگذاران آمریکایی همچنین به گزارش کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین اشاره کردند که حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق در واکنش به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به فناوری موشک‌های بالستیک چین مرتبط می‌کند.

پیش از این ژنرال کنت مکنزی فرمانده نیروهای فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با اذعان درخصوص دقت موشک های ایران گفته بود ایرانی ها در عین الاسد، هر نقطه ای را که می خواستند، هدف قرار دادند.

این فرمانده نظامی آمریکایی در گفت وگو با پایگاه خبری آمریکایی نیویورکر، در تداوم سیاست های ایران هراسی آمریکا و هراس از پیشرفت های ایران در زمینه برنامه های صلح آمیز هسته ای و دفاعی بازدارندگی، در خصوص حمله موشکی ایران به پایگاه الاسد آمریکا گفته بود: درس الاسد این است که موشک‌های ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای آن تبدیل شده‌اند.

فرمانده نیروهای فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) افزود: در الاسد، آنها تقریباً هر نقطه ای را که می خواستند هدف قرار دادند.

این مقام نظامی آمریکا در راستای همسویی با مواضع رژیم صهیونیستی و هراس از نفوذ منطقه ای ایران ادعا کرده بود؛ اکنون آنها می توانند به طور مؤثر در بخش وسیع و عمق خاورمیانه ضربه بزنند. ایران می تواند با دقت و با تعداد زیاد ضربه بزند.

تارنمای نشریه نیویورکر با بیان اینکه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکزش را بر توسعه موشک‌هایی با برد طولانی‌تر، دقت بیشتر و قدرت تخریبی عظیم‌تر قرار داده است، نوشته بود که پیشرفت‌های ایران در عرصه موشکی، هم متحدان و هم دشمنان این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

این رسانه آمریکایی بدون اشاره به زرادخانه هسته ای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه بازدارندگی دفاعی ایران ادامه داد: ایران اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موشک در جهان است. آژانس اطلاعات دفاعی گزارش داد که زرادخانه موشکی ایران، بزرگترین و متنوع ترین در خاورمیانه است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده این کشور نیز بدون اشاره به حضور کشورش کیلومترها دورتر از قاره خود در غرب آسیا، مدعی شد: ایران ثابت کرده است که از برنامه موشکی بالستیک خود به عنوان ابزاری برای اجبار یا ارعاب همسایگان خود استفاده می کند.

تارنمای نیویورکر نوشته بود؛ تهران به چیزی دست یافته است که مکنزی آن را «چیرگی» می نامد و می گوید ظرفیت راهبردی ایران اکنون بسیار افزایش یافته است. آنها در صحنه موشکی، چیرگی یا توانایی غلبه دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.