چالش های مراقبت از صنعت دوم کشور

14 مهرماه روز ملی دامپزشکی است

علیرضا کیهان‌پور، تحلیل‌گر ارشد بخش کشاورزی در یادداشتی برای شهروند آنلاین نوشته است: «پس از صنعت نفت، بیشترین سرمایه‌گذاری در ابعاد ساخت، زیرساخت و هزینه‌های جاری مربوط به دام و طیور کشور است که در کدام کتاب درسی به این بیدارباش و سرمایه ملی پرداخته شده است؟»

علیرضا کیهان‌پور: اهمیت و ضرورت علم دامپزشکی نوین امروز در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست. زنجیره تأمین غذای جمعیت جهان از مزرعه تا سفره الزامات، امکانات راهبردهایی نیاز دارد که نخستین سنگ بنای آن فرهنگ‌سازی است. امروزه چه حجمی از آثار تولیدات فرهنگی مانند فیلم‌های داستانی، شبکه خانگی، مستند، تاریخی، کتاب، شعر، موسیقی، لوح‌های فشرده، عکس، نماآوا، اپلیکیشن، نقاشی، خاطرات مکتوب، تاریخ‌نگاری، نهضت نوشتاری، پویانمایی، کاریکاتور، ساخت موزه و یادمان‌های مانا برای نسل‌های آتی و…. به نقش و اهمیت دامپزشکی در کشور ما پرداخته‌اند.
مدتی پیش به فکر این موضوع بودم شاید یکی از دلایل این فراموشی و عدم توجه به فرهن‌ سازی دامپزشکی در ایران علاقه خاص وافر به پست‌های مدیریتی در سطوح بالای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی و نیمه دولتی باشد. رئیس یک دانشگاه بزرگ، معاون آموزشی دانشگاه، مدیرعامل یک هلدینگ بزرگ اقتصادی، بانک، عضو هیات مدیره موظف وغیر موظف ده‌ها شرکت وبنگاه‌های اقتصادی آیا موجب دوری از خدمات و انجام وظیفه ذاتی دامپزشکان در کشور نشده است که دستاورد همین فراموشی فرهنگ‌سازی نقش و اهمیت دامپزشکی در سلامت غذا و بهداشت جامعه باشد.
پس از صنعت نفت بیشترین سرمایه‌گذاری در ابعاد ساخت، زیرساخت و هزینه‌های جاری مربوط به دام و طیور کشور است که در کدام کتاب درسی به این بیدارباش و سرمایه ملی پرداخته شده است؟ متاسفانه سیاست‌زدگی نوسانات مدیریتی جناحی و باندی در نیم قرن اخیر بیشترین صدمات را بر پیکره این ساختار خدمت‌گذار زده است که مخاطبان فرهیخته بهتر از بنده می‌دانند و نیاز به واگویی مجدد آن نیست.
وجود صدها بیماری مشترک بین انسان وحیوان، تولید واکسن‌های مهم برای انسان و دام و….که حاصلش انسان سالم، دام سالم و غذای سالم در جوامع انسانی است در دنیای پرآشوب امروزه و پدافند عامل نیاز به بازنگری و دیدگاه‌های جدید در سیاست‌ها و اقدامات اجرایی دارد که راه آن ابتدا از فرهنگ‌سازی و تجدید ساختار دامپزشکی می‌گذرد. 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی بر خدمت‌گذاران و سربازان گمنام عرصه سلامتی، پیشگیری، بهداشت ودرمان این علم پویا و راهبردی در تمامی رده‌ها در شهر و روستا مبارک باد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.