یاسر عرفات و اسلحه‌ای که بر زمین گذاشت

53سال پیش یاسر عرفات در راس سازمان آزادی‌بخش فلسطین قرار گرفت

«امروز من آمده‌ام با یک شاخه زیتون در یک دست و اسلحه رزمنده راه آزادی در دست دیگر، کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود». روزی که یاسر عرفات به‌عنوان نماینده خلق مظلوم فلسطین پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایستاد و سخن فوق را خطاب به سران جهان ایراد کرد، هیچ‌کس گمان نمی‌برد کمتر از 20 سال بعد، این رهبر فلسطینی به یکی از نمادهای خیانت به آرمان‌ آزادی فلسطین تبدیل شود.

شهروند آنلاین| 53 سال پیش، در آغازین روزهای فوریه 1969 میلادی، یاسر عرفات معروف به ابوعمار، در راس مهم‌ترین ارگان مبارزه با اشغالگری اسرائیل قرار گرفت و به ریاست سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزیده شد، تا پا جای پای قهرمانی اسطوره‌ای چون شیخ عزالدین قسام بگذارد.

سازمان آزادی بخش فلسطین سال 1964 در بیت‌المقدس تاسیس شد و یک دهه بعد کشورهای عربی آن را به عنوان تنها نهاد مشروع برای نمایندگی مردم فلسطین به رسمیت شناختند. در واقع اتحادیه عرب بعد از شکست در 4 جنگ بی‌حاصل با رژیم اشغالگر اسرائیل ترجیح می‌داد وظیفه آزادسازی فلسطین را از گردن خود باز کرده و آن را در اختیار خود فلسطینی‌ها قرار دهد.

در تاریخ ساف و دیرپاترین رهبر آن یعنی یاسر عرفات فراز و فرودهای فراوانی به چشم می‌خورد. او که حرکت خود در برابر اشغالگران را از اوایل دهه 60 میلادی و با تاسیس سازمان فتح آغاز کرد، خیلی زود به زبان گویای ملت فلسطین تبدیل شد. سخنرانی‌های پرشور، چشمانی که بعضا پشت یک عینک دودی پنهان بود و چفیه‌ای که دیگر به یک نماد تبدیل شده بود، عرفات را در اندک زمانی به شخصیت موردعلاقه رسانه‌های جهان تبدیل کرد.

او سال 1974 میلادی به چنان وجهه‌ای دست یافته بود که حتی برای سخنرانی به سازمان ملل متحد دعوت شد و همان جا سخنرانی معروف خود را که از جهانیان می‌خواست اجازه ندهند مجبور به استفاده بیشتر از خشونت شود، ایراد کرد. اما از جایی به بعد ورق برگشت و به این ترتیب امروز هستند کسانی که شأن ابوعمار را تا مقام یک مبارز خستگی‌ناپذیر بالا برده و برخی دیگر وطن‌فروشش می‌دانند.

اما بی‌گمان نقطه عطف زندگی سیاسی یاسر عرفات جایی بود که او با به رسمیت شناختن اسرائیل به بزرگترین قمار دوران فعالیت سیاسی خود دست زد و نهایتاً نیز باخت، تا نامش به عنوان مغبون‌ترین سیاستمدار فلسطینی بر صفحات تاریخ حک شود. با تمام اینها و با وجود همه عقب‌نشینی‌ها در برابر اسرائیل و اشتباهات سیاسی دیگر همچون حمایت از صدام حسین در جریان حمله عراق به کویت، عرفات همچنان یکی از چهره‌های شاخص تاریخ ملت فلسطین به شمار می‌رود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.