ثروتمندان ۳۳ برابر دهک اول، یارانه سوخت می‌گیرند

عضو کمیسیون انرژی مجلس: ۶ درصد جمعیت بیش از ۳ خودرو دارند

مالک شریعتی : بر اساس نظام عادلانه، باید دهک پایین‌تر بیشتر یارانه بگیرد اما به دلیل نظام توزیع یارانه این هرم وارونه است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (پایین) ۳۳ برابر است، گفت: تغییر در شیوه پراخت یارانه بنزین باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی انجام شود.

«مالک شریعتی» ا در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه بنزین کالای حساسی برای عموم مردم به شمار می‌رود، افزود: بنزین همواره در ویترین یارانه‌ها است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه بنزین کالای عمومی است، ادامه‌داد: دلیل اینکه دشمن به‌تازگی به سیستم هوشمند سوخت حمله کرد به این دلیل بود که این کالا برای همه مردم اهمیت دارد.

شریعتی تاکید کرد: نکته دوم اینکه در مجموع کالاهایی که برای خانوار مهم است به‌طور عمده حوزه انرژی در اولویت قرار دارد که شامل گاز، برق و سوخت می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام یارانه‌ای ما ناعادلانه است، گفت: در پژوهشی که در سال‌های گذشته برای خانوارها در حوزه انرژی انجام شده، میزان بهره‌مندی خانوارها از حامل‌های انرژی و یارانه به دهک‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن تقریبا دهک اول که کم درآمدترین دهک است به نسبت دهک دهم ۱۱ برابر کمتر از یارانه انرژی بهره‌مند بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که میزان سهم حامل‌های انرژی در سبد هزینه خانوارها در دهک پایین‌تر سه برابر دهک بالاتر است. با یک محاسبه نتیجه این است که میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک اول در مقایسه با دهک دهم ۳۳ برابر کمتر است و این شکاف عجیب طبقاتی است که هر روز بیشتر می‌شود.

به گفته شریعتی، بر اساس نظام عادلانه، باید دهک پایین‌تر بیشتر یارانه بگیرد اما به دلیل نظام توزیع یارانه این هرم وارونه است. از آنجا که نوک هرم روی زمین است، این ناپایداری هرم را نشان می‌دهد و تبعات اجتماعی به دنبال دارد. از همین رو اگر از روز اول کلا یارانه پرداخت نمی‌شد و همه چیز به قیمت تمام شده بود، وضع بهتر از این بود.

اصلاح گام به گام پرداخت یارانه‌ها برای حفظ سرمایه اجتماعی

وی گفت: اما اکنون نمی‌شود این کار را کرد، بنابراین باید با سیاست‌های گام به گام و با دقت در تبعات اجتماعی و اقتصادی اصلاح در نظام یارانه‌ای کشور انجام شود. از همین رو نباید از کالاهایی مثل بنزین شروع کرد که حساسیت روی آنها زیاد است بلکه باید گام‌های واسطی را برداشت تا اعتماد عمومی و حفظ سرمایه اجتماعی که پشتوانه این تغییرات است به کمک بیاید.

شریعتی با بیان اینکه مجلس در حوزه گاز و برق از سال گذشته ورود کرده است، افزود: حکم بند «ی» تبصره ۸ که برای نظام افزایش پلکانی در تعرفه‌های آب، برق و گاز تصویب شد تا قبض این حامل‌های انرژی پلکانی محاسبه شده و حتی برای کم مصرف‌ها رایگان باشد که در راستای اصلاح الگوی مصرف انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه امسال نیز برای بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شد، ادامه داد: در بحث بنزین هم در مفروضات تبصره ۱۴ بودجه هر سال دولت میزان فروش داخلی و صادرات فرآورده‌ها را لحاظ می‌کند و همه در تبصره ۱۴ تجمیع می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در بودجه سال آینده، لیتری ۴۳ سنت برای صادرات بنزین، گازوئیل، نفت سفید (فرآورده‌های نفتی) در نظر گرفته شده که با دلار ۲۳ هزار تومان لیتری ۱۰ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه از دو بخش فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود، گفت: این بند بودجه به طور مستقیم با زندگی و یارانه مردم در ارتباط است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.