ترامپ: رئیس‌جمهوری چین «دشمن» است

پاسخ رئیس جمهور آمریکا در چهار رشته توییت به اقدامات جدید چین

پرزیدنت ترامپ روز جمعه اعلام کرده است که قصد دارد تا تعرفه‌ها را بر کالاهای وارداتی چینی باز هم افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در چهار رشته توییت اعلام کرد که به اقدام تازه چین در افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی پاسخ خواهد داد. ترامپ نوشت: «برای چندین سال، چین (و احتمالا چند کشور دیگر) با سرقت از مالکیت معنوی و خیلی چیزهای دیگر سود آمریکا را از آن خود کرده‌اند. کشور ما هر ‌سال صدها‌میلیارد دلار به خاطر چین از دست می‌دهد و هیچ پایانی هم برای این موضوع متصور نیست.»

پرزیدنت ترامپ روز جمعه اعلام کرده است که قصد دارد تا تعرفه‌ها را بر کالاهای وارداتی چینی باز هم افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در چهار رشته توییت اعلام کرد که به اقدام تازه چین در افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی پاسخ خواهد داد.
ترامپ نوشت: «برای چندین سال، چین (و احتمالا چند کشور دیگر) با سرقت از مالکیت معنوی و خیلی چیزهای دیگر سود آمریکا را از آن خود کرده‌اند. کشور ما هر ‌سال صدها‌میلیارد دلار به خاطر چین از دست می‌دهد و هیچ پایانی هم برای این موضوع متصور نیست.»
رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است: «صادقانه بگویم ما به چین احتیاجی نداریم و بدون آنها خیلی هم بهتر خواهیم بود.»
ایالات متحده آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در دو مرحله یعنی اول سپتامبر و ۱۵ سپتامبر بر ۳۰۰‌میلیارد دلار کالاهای چینی تعرفه ۱۰‌درصدی اعمال خواهد کرد. چین نیز در مقابل روز جمعه اعلام کرد که بر ۷۵‌میلیارد دلار کالاهای آمریکایی تعرفه وضع خواهد کرد.
پس از آن‌که چین 75‌میلیارد دلار تعرفه جدید بر کالاهای آمریکایی اعمال کرد، ظاهرا ترامپ بسیار خشمگین شد تا جایی که شی جیپینگ، رئیس‌جمهوری چین، را «دشمن» خطاب کرد و از شرکت‌های آمریکایی خواست تا چین را ترک کنند و کسب‌وکار خود را در جایی دیگر ادامه دهند: «در این‌جا از شرکت‌های بزرگ آمریکایی می‌خواهم كه سریعا به دنبال جایگزینی برای چین باشند؛ ازجمله آوردن شرکت‌های خود به خانه و ساختن محصولات در ایالات متحده.»ترامپالبته هنوز معلوم نیست که دونالد ترامپ از چه ابزار قانونی برای وادارکردن شرکت‌های آمریکایی به خروج از چین یا توقف ادامه تجارت با چین استفاده خواهد کرد.
ترامپ در توییت دیگری نوشت که «روسای‌جمهوری پیشین آمریکا و دولت‌هایشان به چین اجازه دادند که تا این حد جلو برود و تجارت متعادل و منصفانه را به نفع خودش بر هم بزند و این روند درنهایت به ضرر تعرفه‌دهندگان آمریکایی است. من به‌ عنوان رئیس‌جمهوری دیگر نمی‌توانم اجازه بدهم که این اتفاق بیفتد! ما باید این رابطه ناعادلانه را متعادل کنیم.»
وزارت بازرگانی چین گفته است بر بیش از پنج‌ هزار کالای وارداتی از آمریکا تعرفه ۵ و ۱۰‌درصدی اعمال خواهد کرد. این تعرفه‌ها شامل کالاهایی چون محصولات کشاورزی ازجمله سویا، گوشت و همچنین هواپیماهای کوچک خواهد بود.
پکن همچنین تعرفه‌های مربوط به واردات اتومبیل و قطعات خودرو از ایالات متحده را که در دسامبر گذشته جهت تسریع در مذاکرات تجاری بین دو کشور متوقف شده بود، دوباره بازگرداند.
ترامپ در توییتر نوشته است: «چین نباید تعرفه‌های جدید بر روی 75‌میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی وضع کند. این یک اقدام سیاسی است! در روز یکم اکتبر، تعرفه 250‌میلیارد دلار از کالاها و اجناس چینی که اکنون 25‌درصد است، به 30‌درصد افزایش می‌یابد.»
ترامپ همچنین گفت که روز اول سپتامبر (یکشنبه هفته دیگر) باقی 300‌میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین که پیش‌تر تا 10‌درصد تعرفه بر آنها وضع شده بود، به 15‌درصد افزایش می‌یابد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین توییت‌های روز جمعه خود گفت که اقتصاد آمریکا بسیار قوی و خوب است اما «اقتصاد بقیه جهان به این خوبی نیست».
ترامپ توییت کرد: «با وجود این، رسانه‌های جعلی و حامیان آنها یعنی دموکرات‌ها، شبانه‌روزی کار می‌کنند تا مردم را قانع کنند که ما در رکود اقتصادی قرار داریم یا به‌زودی قرار خواهیم گرفت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.