پاندمی یک قرن پیش و پاندمی ما

آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1920 پس از کشتن بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان، از بین رفت

پاندمی یک قرن پیش- که آنفلوآنزای اسپانیایی نامیده می‌شد- شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با کرونا داشت. آنفلوآنزای 1918 بیشتر جوانان را به کام مرگ کشید و کرونا سالمندان را. آن آنفلوآنزا سیستم‌های مراقبت بهداشتی را مختل، مکان‌های عمومی را خلوت و کسب و کارها و رویدادهای اجتماعی را تعطیل کرد؛ کرونا هم چنین کرد.

ترجمه: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: پاندمی یک قرن پیش- که آنفلوآنزای اسپانیایی نامیده می‌شد، با اینکه منشأ آن اسپانیا نبود- شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با پاندمی کرونا داشت.

آنفلوآنزای اسپانیایی علائم وحشتناکی مثل خونریزی از بینی، دهان، چشم و گوش داشت.

ویروس 1918 بیشتر جوانان را می‌کشت؛ این برای محققان معما بود. میزان مرگ و میر بیشتر در سنین 20 تا 40 سال و کودکان بالای 5 سال بود.

جان ام. بری، تاریخ‌نگار و نویسنده کتاب «آنفلوآنزای بزرگ، داستان مرگبارترین همه‌گیری تاریخ» می‌گوید: «در آنفلوآنزای اسپانیایی تقریبا دو سوم مرگ‌ومیرها در سنین 18 تا 50 سال و اوج مرگ و میر در 28 سال بود، بنابراین سربازان هدف این ویروس بودند. اردوگاه‌های آموزش نظامی تلفات بسیاری داشت.»

او ادامه می‌دهد: «مردم به آنچه به آنها گفته می‌شد، اعتماد نداشتند. برخی وحشت‌زده بودند و این وحشت جامعه را به هم ریخت. »

آنفلوآنزای اسپانیایی علائمی مثل خونریزی از بینی، دهان، چشم و گوش داشت. ویروس 1918 بیشتر جوانان را می‌کشت؛ این برای محققان معما بود. میزان مرگ و میر بیشتر در سنین 20 تا 40 سال و کودکان بالای 5 سال بود.

مردم ماسک می‌پوشیدند؟

همان‌گونه که کرونا مردم را ماسک‌پوش کرد، آنفلوآنزای اسپانیایی هم ماسک به صورت مردم نشاند. در سال 1918، مسئولان بهداشت کشور به‌شدت به مردم توصیه می‌کردند که برای جلوگیری از انتشار ویروس، ماسک بپوشند. آنها همچنین دستورالعمل‌هایی برای فاصله اجتماعی صادر کردند و از مردم خواستند در رعایت بهداشت بکوشند.

اما در آن زمان آمریکایی‌هایی که ماسک نمی‌پوشیدند، بیانیه‌های سیاسی صادر نمی‌کردند.

الکساندر ناوارو، دستیار مدیر مرکز تاریخ پزشکی در دانشگاه میشیگان گفت: «در آن زمان بسیاری از مردم هنگام ماسک‌زدن غر زدند یا حتی از پوشیدن آن امتناع کردند، اما این کار را به دلیل موضع‌گیری سیاسی یا طرفداری از گروهی نکردند.»

با توجه به اینکه کشور در جنگ بود، پوشیدن ماسک عملی وطن‌پرستانه تلقی می‌شد. کسانی که از پوشیدن ماسک امتناع می‌کردند، در اعلامیه‌های خدمات عمومی و عناوین خبری به دلیل سرپیچی ملامت می‌شدند.

ناوارو به سی ان ان گفت: «بسیاری از مقامات منتخب و  مأموران بهداشت عمومی به مردم می‌گفتند به‌عنوان بخشی از وظیفه مدنی خود ماسک بزنند.»

همانند ویروس کرونا، معترضان از استفاده از ماسک دفاع کردند. این عکس در مارس 1919 در پاریس گرفته شده است

او افزود: «آنها سعی می‌کردند این ایده را رواج دهند که اگر نمی‌توانید در جبهه کنار فرزندان ما در خارج از کشور بجگید، می‌توانید سهم خود را اینجا، در جبهه خانه ادا کنید.»

آنفلوآنزا در سال 1920 پس از کشتن بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان، از بین رفت. قبل و بعد از آن هیچ آنفلوآنزایی که کشنده باشد، وجود نداشت.

منبع: CNN

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.