شایعات کرونایی را بشنو و باور نکن

باورهای غلط در مورد کرونا

اگر فاصله اجتماعی رعایت شود، احتمال بیماری‌زایی کاهش پیدا می‌کند. در خودروی شخصی که بیمار مبتلا به کرونا در آن تردد نداشته، هیچ ضرورتی برای ماسک‌زدن راننده تک‌ سرنشین خودرو وجود ندارد.

ملیحه محمودخواه| این روزها ویروس کرونا خواب و خیال راحت را از همه ما گرفته است. هرکدام از ما از طریقی تلاش می‌کنیم  که به نوعی از مواجهه و رویارویی با این ویروس مصون بمانیم.

یکی مدام آویشن می‌خورد و یکی تلاش می‌کند که بدنش را با ویتامین C قوی کند. یکی به گمان اینکه سشوار می‌تواند ویروس‌ها را در اطراف دهان و بینی‌اش از بین ببرد، مدام به روی صورتش سشوار می‌گیرد .یکی آن‌قدر دست‌هایش را شسته است که حالا باید برای درمان مشکل پوستی‌اش مدام به دکتر برود. برخی اطلاعات در مورد کرونا موثق و برخی دیگر اشتباه است و متأسفانه این روزها فضای مجازی از اطلاعاتی انباشته شده که نمی‌توان تفاوت اخبار درست و نادرست را تشخیص داد.

کرونای موذی جولان می دهد

کرونا آن‌قدر موذی و خطرناک است که نمی‌توان به درستی آن را شناخت و امروزه بیشتر محققان و متخصصان مدام درحال تحقیق و پژوهش هستند تا بتوانند این ویروس را بهتر بشناسند و قدم‌ها و تغییرات بعدی آن را شناسایی کرده تا بتوانند یک قدم جلوتر از او حرکت کنند، کاری که تاکنون نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.

هنوز عاملی برای از بین بردن ویروس پیدا نشده

مجید مختاری، عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا به «شهروند» توضیح می‌دهد که تاکنون مطالعات زیادی روی عوامل مختلف انجام شده که نشان دهد چه اقداماتی برای جلوگیری از رشد ویروس در بدن موثر است اما تاکنون هیچ‌کدام از این مطالعات نتیجه ثابت و مشخصی به دنبال نداشته است.

برخی از باورها در بین مردم رایج است که آنها نیز نتیجه‌ای ندارد؛ به‌طور مثال برخی طبق عادت قدیمی آب و نمک قرقره می‌کنند، در برخی از موارد فضای ته حلق ما تمیز می‌شود و تعدادی از میکروب‌ها از بین می‌روند اما بحث اینجاست میکروب‌هایی از بین می‌روند که باکتریایی باشند و نمی‌توان گفت که اثرات ضدویروسی دارند یا نه. آب و نمک به دلیل کلر آزادی که دارند، تا حدودی ضدمیکروب است.

او توضیح می‌دهد که تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویروس بیشتر از طریق مخاط بینی وارد بدن می‌شود و کمتر از مخاط دهان ویروس کرونا وارد بدن می‌شود. به همین دلیل مطالعاتی درحال انجام است تا از چسبندگی این ویروس به مخاط بینی جلوگیری کند. این مطالعات بسیار جدید است. به صورت عمومی و اختصاصی روی پایین‌آوردن حالت تهاجمی ویروس مطالعاتی درحال انجام است.

ویتامین C و همه شایعات در مورد این ویروس

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی درخصوص مصرف ویتامین C  برای بیماران کرونایی می‌گوید: «درحقیقت ویتامین C در دوز بالا احتمال این را دارد که ضدویروس عمل کند و مقاومت بدن را بالا ببرد. مصرف این دوزها درحالت عادی وحشت‌آور است و درحال حاضر دوزهای بالا 20گرم تا 40گرم در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری در بخش ICU به صورت وریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم به صورت عادی بگوییم که چه میزان مردم ویتامین C مصرف کنند، مبنای علمی ندارد و استفاده از این دوزها می‌تواند مسمومیت نیز ایجاد کند.

اما هنوز مدارک و مستنداتی نداریم که استفاده از دوزهای بالا ویتامین C را به مردم توصیه کنیم اما درخصوص مصرف دوزهای پایین ویتامین C  می‌توانیم بگوییم در برخی از انواع بیماری‌های ویروسی مصرف ویتامین C تأثیرگذار بوده است اما اینکه آیا ویتامین C در بهبود بیماری کووید-19 و ویروس کرونا تأثیرگذار هست یا نه، باید بگوییم عملا این‌طور نیست.

موضوعی که در این میان مطرح است، این است که باید طریقه زندگی افراد را تغییر داد؛ تفریح مناسب، مصرف میوه‌جات پروتیینی و زندگی متعادل و درصورت امکان کمی ورزش می‌تواند در این میان بسیار موثر باشد. مصرف مواد غذایی مانند زینک و ویتامین D در بالا نگه داشته‌شدن مقاومت بدن موثر است. از این روش برای بیماران بستری در بیمارستان استفاده می‌شود اما از آنجا که این ویروس به‌شدت عجیب و غریب است، علم حاضر به در و دیوار می‌زند تا راه‌های مقابله با آن را پیدا کند.

استفاده از ماسک تنها راه تایید شده

او تأکید می‌کند که تنها مدلی که درحال حاضر توانسته موثر واقع شود، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پایین آوردن سطح تجمعات است. درخصوص ویروس کرونا می‌توان گفت، تنها پیشگیری در این میان موثر است و درحال حاضر هیچ واکسن و درمانی برای کرونا وجود ندارد.

به اعتقاد این متخصص، دلیل موفقیت کشورهای پیشرفته در کنترل بیماری و کاهش مرگ‌ومیرها این است که در این کشورها استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از اجتماعات به صورت جدی دنبال می‌شود.

سرنشینان تنها نیازی به ماسک ندارند

اگر کمی به خودروهای عبوری در خیابان دقت کنید، متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از سرنشینان تنها در خودرو از ماسک استفاده می‌کنند. بیشتر آنها معتقدند که ممکن است از طریق هوا یا جریان باد کولر خودرو، ویروس به داخل خودرو کشیده شده و فرد را بیمار کند.

عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا نظر دیگری دارد و بر این باور است که ماندگاری ویروس کرونا در هوا بسیار کم است و امکان اینکه، این ویروس از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شود نیز، پایین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر فرد بیماری در یک محیط بسته عطسه یا سرفه کند، دو ‌عامل می‌تواند عامل بیماری دیگران در آن محیط شود؛ تعداد ویروس موجود در فضا و مدت زمان حضور در آن مکان.

فردی که بیمار است و کرونای فعال دارد، در هر عطسه می‌تواند 5‌میلیون و 800 کپی ویروس را بیرون بدهد. 1000 ویروس کافی است بیماری را در او تشدید کند. اگر فاصله اجتماعی رعایت شود، احتمال بیماری‌زایی کاهش پیدا می‌کند. اما در خودروی شخصی که بیمار مبتلا به کرونا در آن تردد نداشته، هیچ ضرورتی برای ماسک‌زدن راننده تک‌ سرنشین خودرو وجود ندارد.

گیاهان دارویی نیز تأثیری ندارد

روزهای اولی که کرونا تازه درکشور شیوع پیدا کرده بود، قیمت زنجبیل و آویشن به‌شدت بالا رفته بود. در عطاری‌ها و مغازه‌ها پیدا نمی‌شد و قیمت فضایی پیدا کرده بود؛ زیرا شایع شده بود که این گیاهان می‌توانند در کاهش ابتلا به بیماری و افزایش مقاومت بدن تأثیرگذار باشند.

مختاری می‌گوید:چند واحد بزرگ پزشکی روی این گیاهان تحقیقات گسترده انجام داده‌اند و تحقیقات آنها نشان داده است که این گیاهان هیچ تأثیری در کاهش انتقال ویروس کرونا ندارد و درحال حاضر تنها سه گیاه چینی هستند که تا حدودی علایم بازدارنده در بیرون از بدن نشان داده‌اند. اما تاکنون تحقیقات روی گیاهان دارویی هیچ بازخوردی نداشته است و تنها پیشگیری، پیشگیری و پیشگیری می‌تواند افراد را از کرونا مصون بدارد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.