«ملک حسین» اردنی، حکایت یک شاه پرحاشیه

23 سال پیش، برابر 7 فوریه 1999 میلادی، ملک حسین شاه اردن، در 63 سالگی درگذشت

حسین بن طلال بن عبدالله بن حسین الهاشمی، معروف به ملک حسین، از 11 آگوست 1952 تا پایان عمر خود به مدت 47 سال عهده‌دار سلطنت اردن بود.

شهروند آنلاین| نکته‌ای که ملک حسین را به حکمرانی ویژه در میان سران عرب تبدیل می‌کند کارنامه سیاسی اوست. کارنامه‌ای که در آن اعلان جنگ به فلسطینی‌های آواره ساکن اردن در دهه 70 میلادی نیز دیده می‌شود.

در طول دوران حکومت ملک حسین، اعراب سه جنگ بزرگ را با اسرائیل پشت سر گذاشتند که همه آن‌ها با شکست همراه بود. منهای حمایت‌های همه جانبه ایالات متحده از تل‌آویو، موضوع دیگری که به عنوان یکی از دلایل اصلی این شکست‌ها همواره مطرح بوده خیانت تعدادی از سران عرب است که ملک حسین یکی از متهمان اصلی و بزرگ آن به شمار می‌رود.

جنگ رمضان که سال 1973 میلادی با حمله غافلگیرانه ارتش‌های مصر و سوریه به اراضی اشغالی آغاز شد می‌توانست طومار حیات رژیم اسرائیل را برای همیشه در هم بپیچد به شرطی که وجه غافلگیر کننده آن حفظ می‌شد. اما چنین نشد. تا این که بعدها معلوم شد چند روز قبل از آغاز این حمله، ملک حسین خبر آن را به گلدا مایر نخست وزیر اسرائیل داده بود.

در آخر شاید بد نباشد که بدانید، روز 31 شهریور 1359، وقتی نخستین گلوله توپ توسط صدام حسین به سوی ایران شلیک شد یکی از سران عرب در کنارش قرار داشت! حدس می‌زنید او چه کسی بود؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.