مرگ خالق مشهورترین «سیب» جهان

9 سال پیش یعنی 5 اکتبر ٢٠١١ میلادی، استیو جابز، بر اثر سرطان لوزالمعده در 56 سالگی درگذشت

استیون پاول جابز در ۲۱ سالگی به همراه دوستش استیو وازنیک، شرکت «اپل» را تأسیس و در ادامه «آی‌پاد»، «آی‌فون» و «آی‌پد» را به دنیای تکنولوژی معرفی کردند. خانه استیو جابز در کالیفرنیا که طراحی رایانه‌های اپل از پارکینگ آن آغاز شد، هم اکنون به‌عنوان یک اثر تاریخی و یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه ثبت شده است.

جابز هنگام مرگ در جایگاه سی و چهارمین فرد ثروتمند آمریکا قرار داشت.

همسر و فرزندان خوشبخت استیو جابز

لورن پاول جابز، همسر استیو جابز در حال حاضر مالک 7 درصد از سهام شرکت والت دیزنی است. ارزش دارایی او تقریباً 11 میلیارد دلار از والت دیزنی و 40 میلیارد دلار از کمپانی اپل است.
لورن جابز این ثروت را از همسرش استیو به ارث برده است. جابز سه دختر و یک پسر نیز دارد. دختران او لیزا، اوه، ارینسینا و پسرش ریدپاول نام دارند.

اصالت عربی نابغه و خانواده گسیخته

استیو جابز در کودکی به فرزند‌خواندگی پذیرفته شده بود. پدر و مادر تَنی او «عبدالفتاح جندلی» و «جوآن سیمپسون» هستند. استیو اصالتی عربی دارد. پدر بیولوژیکی او سوری و مادرش آمریکایی بودند. استیو همچنین دو خواهر دارد به نام‌های مونا (تنی) و پاتریشیا (ناتنی).

کودکی پر از غم و ایام خوش با اچ پی

استیو دوران کودکی‌اش را در «سیلیکون ولی» گذراند. او بارها در سنین نوجوانی در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و به همین دلیل هم تنهایی را به بودن با انسان‌های دیگر ترجیح می‌داد.
استیو جابز در اوقات فراغت دوران تحصیلش با کمپانی «هیولت پاکارد یا HP برای مونتاژ قطعات همکاری می‌کرد. او همواره از خاطره این دوران کاری راضی و خرسند بود.

یک سفر مذهبی به کشور هندوستان

استیو جابز در اواسط سال 1974 با هدف کسب اطلاعات درباره‌ آیین «هندوئیسم» به هند سفر کرد. او به طور منظم مراقبه می‌کرد حتی در سال 1991 یک بودایی مقدمات ازدواج او را اجرا کرد. برخی شایعات از گرایش او به بودیسم صبحت به میان آورده‌اند.

دو استیو در پهنه قلمروی کمپانی اپل

استیو جابز و استیو وازنیک دو «استیو» اپل هستند. استیو جابز در زمان حیات بارها اعلام کرده بود که اپل بدون وازنیک هیچ است. در اپل وازنیک همواره به عنوان «خالق» و جابز «فروشنده» شناخته می‌شدند.
همکاری آن دو به این صورت شکل گرفته بود. رفاقت این دو دوست قدیمی، به گذشته‌های دور برمی‌گردد. بیل فرناندز دوست مشترک جابز و وازنیک بود. او وازنیک 21 ساله و جابز 16 ساله را در سال 1971 با هم آشنا کرد.

نخستین محصولات کمپانی استیوها

جابز و وازنیک در سال 1976 اپل را تقریباً بدون پول و سرمایه تاسیس کردند. برای تاسیس این کمپانی، جابز وانت و وازنیک اندک دارایی‌اش را فروخت تا نخستین محصول‌‌شان ساخته شود!
شرکت اپل نخستین کامپیوترش را در سال 1976 روانه‎ بازار کرد. این کامپیوتر حاصل طراحی استیو جابز و استیو وازنیک بود. آن زمان مجموعاً از این دستگاه تنها 200 عدد فروخته شد!

هدف نهایی: هر خانه، یک کامپیوتر

استیو جابز در 22 سالگی تنها یک هدف داشت، این‌که هر خانه حداقل یک کامپیوتر داشته باشد! اما بعد از مدتی و با افزایش تولید و فروش کامپیوترهای مایکروسافت، فروش کامپیوترهای اپل به طور عجیبی کم شد.
استیو وازنیک معتقد بود کارخانه‌ آن‌ها توان تولید 80 هزار رایانه در ماه را دارد، هرچند در بهترین حالت، موفق می‌شوند فقط 800 دستگاه رایانه را ‌بفروشند! از همین رو سود اپل 50 درصد بیش از همیشه کاهش می‌یافت!

سقوط اپل و اخراج آقای استیو جابز

بعد از مدتی اعضای هیئت مدیره اپل، تصمیم گرفتند استیو را اخراج کنند، چرا که معتقد بودند نیرویی که او هزینه می‌کند بازدهی کافی ندارد. امروز برخی معتقدند اخراج او از اپل، در افسردگی و بیمار شدنش بسیار تاثیر داشته است.
اما کمپانی اپل بدون حضور استیو جابز اصلاً وضعیت بهتری پیدا نکرد. در سال 1996، اپل بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرد، طوری که سقوط کامل و ورشکستگی این کمپانی ظرف دو ماه، کاملاً قابل پیش‌بینی بود.

یک بازگشت پیروزمندانه برای نابغه

بعد از گذشت یک دهه از اخراج استیو جابز، هیئت مدیره اپل طی تماسی خواستار بازگشت او شد. در آن هنگام اپل در آستانه‌ ورشکستگی بود. بنابراین جابز تمام تلاشش را کرد تا راه حل سریعی برای نجات کمپانی پیدا کند.
در همان حین، جابز با بیل گیتس، که بازار را در انحصار خود داشت، تماس گرفت و به او پیشنهاد کرد که برای فاصله گرفتن از انحصار در اپل سرمایه‌گذاری کند. بعد از این پیشنهاد، گیتس فرصت را غنیمت شمرد و با مبلغ 150 میلیون دلار در اپل سرمایه‌گذاری کرد.

پادشاهی در بازار تلفن‌های همراه

در سال 2001، استیو جابز مرزهای نوآوری در کامپیوترها را فراتر برد. او با تزریق سرمایه‌ای که از بیل گیتس دریافت کرده بود، «آی‌ پاد» را خلق کرد. استیو به‌قدری باهوش بود که بعد از مدتی تصمیم گرفت به جای سر و کله زدن، رقابت و تجارت با غول کامپیوتر دنیا (بیل گیتس)، روی جهات دیگری تمرکز کند.
او پادشاهی کامپیوترها را به مایکروسافت واگذار کرد و خودش شد «پادشاه تلفن‌های همراه»! 29 ژوئن 2007 طرفداران اپل بیش از همیشه برای عرضه‌ آیفون لحظه‌شماری می‌کردند.
تنها چیزی که اپل را از خطر تعطیلی و ورشکستگی نجات ‌داد، استیو جابز بود. در حال حاضر، کمپانی اپل یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین شرکت‌های دنیاست.

و چند نقل قول از استیو جابز

«ثروتمندترین مرد تاریخ بودن، بعد از مرگم چندان دستاورد مهمی نیست. چیزی که برای من اهمیت دارد این است حالا که زنده‌ام و شب‌ها به رختخواب می‌روم، با خودم بگویم که کار مهمی انجام می‌دهم. همین!»، «اجازه ندهید که سر و صدای نظرات دیگران باعث شود تا صدای درون‌تان را نشنوید!»، «گرسنه ماندن بهتر از احمق ماندن است!».

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.