واکنش متکی به سخنان ظریف درباره «میدان و دیپلماسی»

متکی: دانشمندان هسته‌ای ما را همزمان با مذاکره ترور کردند

وزیر پیشین امور خارجه به اظهار نظر محمدجواد ظریف درباره «رابطه میدان و دیپلماسی» واکنش نشان داد و متذکر شد: بعضی‌ افراد قصد دارند تا با جدا کردن میدان و دیپلماسی، سیگنال‌هایی به برخی کشورها ارسال کنند اما همان خارجی‌ها هر دوی این موارد را در کنار هم می‌بینند و همزمان با مذاکرات هسته‌ای دانشمند هسته‌ای ما را ترور می‌کنند.

وزیر پیشین امور خارجه با بیان اینکه میدان و دیپلماسی مکمل و همسنگر یکدیگرند، گفت: خارجی‌ها هر دوی اینها را در کنار هم می‌بینند و هنگام مذاکرات هسته‌ای دانشمند هسته‌ای ما را ترور می‌کنند اما همان قدرت میدان سبب می‌شود آمریکا با وجود میل شدید خود هرگز نتواند به ایران حمله کند.

به گزارش  ایرنا، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در خصوص عدم وابستگی ایران به غرب و شرق گفت: پیش از آغاز انقلاب اسلامی، در جوامع بین‌الملل تنها به سخنرانی وزرای امور خارجه یا رؤسای جمهور کشور ایران توجه می‌کردند به این دلیل که حرف متفاوتی می‌زدیم و وابسته به شرق یا غرب نبودیم.

وی با اشاره به نظر برخی از رؤسای کشورهای اسلامی درباره ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در دیدارهایی که با برخی از مسئولان کشورهای اسلامی داشتیم، به ما می‌گفتند که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اینکه بگوییم کشورمان اسلامی است، خجالت می‌کشیدیم.

متکی اضافه کرد: در سفری به کشور هند و صحبت با یک سنگ‌تراش هندو، متوجه شدم که او شهید رجایی را به خوبی می‌شناسد اما شاید نخست وزیر وقت خودشان را نمی‌شناخت. این محبوبیت، نتیجه خودباوری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود.

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: اندیشه‌های فکری امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب تغییراتی داشت و ایشان پیش از انقلاب، تکلیف‌محور عمل می‌کردند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عقیده داشتند که باید نتیجه کار هم مدنظر قرار گیرد؛ زیرا حکومت نباید بدون نتیجه باشد.

متکی، رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را جهان‌شمول بودن و جهان‌شمول شدن آن دانست و گفت: امام خمینی (ره) مبارزه‌های تئوریک خود را بر مبانی نظام سلطه حاکم آن دوران آغاز کرد و این جریان در ادامه مسیر توانست سربازان خود را در نسل‌های بعدی پیدا کند؛ همان افرادی که نهضت‌های آزادی‌بخش را شکل دادند.

وی با اشاره به شکل‌گیری نهضت‌های آزادی‌بخش در دنیا از اوایل سال ۱۳۵۹ و نشست‌های نمایندگان مجلس وقت در این زمینه اظهار داشت: در ابتدای این حرکت، برگزاری نشست‌ها صرفاً نمایشی بود اما از زمان حضور شهید چمران و امام موسی صدر، این حرکات شکل واقعی به خود گرفت و نمونه این نهضت برای نخستین بار در لبنان شکل عملی به خود گرفت.

زمان فروپاشی آمریکا فرارسیده است

وزیر پیشین امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش در برنامه «نقش جهان» شبکه افق که با موضوع «رابطه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت» روی آنتن رفت، اظهار داشت: آمریکایی‌ها زمانی با یک تلفن حکومتی را عوض می‌کردند اما امروزه با لشکرهای متعدد، از هدف‌های تعیین شده عقب‌نشینی می‌کنند.

متکی با استناد به همین مسأله گفت: اینکه یک ابرقدرت جهانی نتواند برنامه‌های پیش‌بینی‌شده خود را انجام دهد به این معناست که زمان فروپاشی آن فرا رسیده است.

او به اظهار نظر محمدجواد ظریف درباره «رابطه میدان و دیپلماسی» نیز واکنش نشان داد و متذکر شد: بعضی‌ افراد قصد دارند تا با جدا کردن میدان و دیپلماسی، سیگنال‌هایی به برخی کشورها ارسال کنند اما همان خارجی‌ها هر دوی این موارد را در کنار هم می‌بینند و همزمان با مذاکرات هسته‌ای دانشمند هسته‌ای ما را ترور می‌کنند.

وزیر اسبق امور خارجه در عین حال با تأکید بر اینکه میدان و دیپلماسی مکمل هم و با یکدیگر همسنگرند، خاطر نشان کرد: قدرت ایران در میدان سبب می‌شود که بوش به‌رغم میل شدید خود، پس از کشورگشایی‌های کشورهای همسایه ایران، هرگز نتواند به ایران حمله کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.