خرید مدال جهانی بوکس؛ رسوایی یا دشمنی؟

بعد از انتشار یک فایل صوتی، رئیس فدراسیون بوکس به‌شدت موضوع رشوه دادن برای گرفتن مدال جهانی را تکذیب کرد

موضوع خرید مدال جهانی و هموار کردن قرعه بوکسور ایرانی توسط فدراسیون جهانی با پرداخت پول که قبل از انتخابات فدراسیون بوکس مطرح شده بود، با انتشار یک فایل صوتی وارد فاز جدیدی شده است.

شهروندآنلاین- در حالی که در سال 2021 دانیال شه‌بخش موفق شد اولین مدال تاریخ بوکس ایران را در مسابقات جهانی کسب کند، از قبل از انتخابات فدراسیون بوکس که چند هفته قبل با پیروزی دوباره حسین ثوری همراه بود، شایعاتی مبنی بر دادن رشوه برای کسب این مدال و دست بردن در قرعه رقابت‌ها مطرح شده و برخی از انتشار یک فایل صوتی در فضای مجازی صحبت می‌کنند.

افشاگری و انتشار فایل صوتی

به تازگی فایل‌های صوتی و پیام‌های مکتوب از گفت‌وگوهای منتسب به مسئولان فدراسیون و کادر فنی درباره خرید ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری جدول مسابقات قهرمانی جهان برای نماینده بوکس کشورمان در میان خانواده بوکس منتشر شده است، فایل‌هایی که البته هنوز نظر قطعی در مورد آنها داده نشده است.

فرشید رستمی، عضو کمیته برگزاری مسابقات آیبا (فدراسیون جهانی بوکس) در گفت‌وگویی که با مهر داشته، دست به افشاگری علیه مسئولان فدراسیون ایران زده است: «دوستان ادعا می‌کنند در رقابت‌های جهانی به مدال تاریخی بوکس دست پیدا کرده‌اند، ولی مکالمات و مستندات خرید جدول بازی‌ها و تلاش برای فینالیست شدن دو نماینده‌شان از طرق غیر ورزشی موجود است. مستندات درخواست مدال از طرف ثوری، رئیس فدراسیون بوکس موجود است و من این موارد را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده‌ام. متاسفانه پیام‌های علیرضا استکی با مضمون «من دو فینالیست و یک طلا می‌خواهم» موجود است و دوستان برای فرار رو به جلو و از روی دستپاچگی نامه‌ای به فدراسیون جهانی ارسال کرده‌اند که اگر پای منافع ملی و عشق به وطن و بوکس و جوانان فعال در این رشته نبود، همین نامه می‌توانست به تعلیق بوکس ایران منجر شود.»

تک‌مدال تاریخی دانیال چگونه ثبت شد؟

این‌طور هم نیست که تلاش دانیال شه‌بخش، بوکسور سیستان و بلوچستانی را نادیده بگیریم، چون در مسابقات جهانی با شکست رقبای پرتعدادی توانست خودش را به نیمه‌نهایی و مدال برنز برساند و حتی مصدومیت شدید مانع از حضورش در مبارزه پای فینال نشد.

دانیال شه‌بخش اولین مدال‌آور ایران در مسابقات جهانی در واکنش به شائبه‌های مطرح شده، می‌گوید: «کاری را که باید انجام می‌دادم به بهترین شکل ممکن انجام دادم و حالا هم هر کسی در حد استاندارد و ظرفیت خودش درباره این کار بزرگ قضاوت می‌کند و برای من اهمیتی ندارد. من که از پشت پرده خبر ندارم، اما این حرف‌ها بی‌احترامی است. چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظرم پرداختن به این موضوع هم خوب نیست. اگر این کار شدنی بود، حتما قبل از این انجام می‌دادند. خرید مدال جهانی از عهده فدراسیونی برمی‌آید که بتواند ارتباط خیلی خوبی در سطح بین‌الملل داشته باشد. سند که با حرف فرق می‌کند؛ واقعا اگر سند دارند؛ چرا رو نمی‌کنند؟ به نظرم اینها آدم‌های کوچکی هستند و با این حرف‌ها دنبال بزرگ کردن خودشان هستند.»

رئیس می گوید دشمنی نه رسوایی!

با اینکه برخی انتشار فایل صوتی و اظهارنظرهای اخیر را یک رسوایی برای فدراسیون بوکس و حسین ثوری به عنوان رئیس فدراسیون می‌دانند، اما او این مسائل را به داشتن برخی دشمنان مرتبط می‌داند: «بعد از بازنده شدن شه‌بخش مقابل رقیبش در شب دوم  فردی به نام رستمی با ما تماس گرفت که در این بازی داوران حق ایران را ضایع کرده و باید اعتراض خودتان را نشان دهید. او گفت «من با اعضای کمیته فدراسیون جهانی دوستم». به همین دلیل ما برای اینکه بتوانیم اعتراض کنیم باید هزینه‌ای پرداخت می‌کردیم. این هزینه کاملا قانونی بود. من با استکی صحبت کردم و به او گفتم اعتراض خودتان را بنویسید، این هزینه را هم ضمیمه پرونده کنید. بعد از این قضیه رستمی به ما گفت برای اینکه پیروز شوید باید پول بیشتری پرداخت کنید و از آنجا ما متوجه شدیم که صحبت‌های او در چارچوب قانون و مقررات نیست. بلافاصله قضیه را متوجه شدیم و به آقای استکی گفتم که با او دیگر صحبتی انجام ندهد. این موضوع گذشت و رأی به نفع ما برنگشت. خوشبختانه پولی را که بابت اعتراض پرداخت کرده بودیم به ما پس دادند. این مبلغ حدود ۳ هزار یورو بود. دانیال شه‌بخش در مسابقات جهانی ۴ بازی انجام داد و همه مسابقات خود را با اقتدار پیروز شد. عده‌ای ناجوانمردانه می‌خواهند مدال برنز دانیال شه‌بخش را کمرنگ جلوه دهند. او از محروم‌ترین جای ایران یعنی سیستان بلوچستان قد کشید و الان موفق شده مدال جهانی را کسب کند. آن چیزی که تا این لحظه وجود دارد این است که او ادعا می‌کرد که ما می‌خواستیم مدال‌ها را بخریم. تا الان مدالی نخریده‌ایم، اگر می‌توانستیم ۸ مدال طلای جهانی را می‌خریدیم!»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.