هشدار درباره بازگشت به رقابت های هسته ای

۱۰۰ روز مانده به انتهای سال،تلاش خود را برای پایان دادن به تنش‌ها ‌به کار گیریم

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز گفت: نابودی تسلیحات هسته ای برای بقای نوع بشر و ادامه حیات روی سیاره زمین دارای اهمیت فراوان است»؛ جملاتی که اگر ضمانت اجرا داشته باشد، جهان جایی بهتر برای زندگی خواهد شد.

شهروند آنلاین: آنتونیو گوترش در سخنرانی در نشست پایانی مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به مناسبت بزرگداشت روز بین المللی نابودی کامل تسلیحات هسته ای، آن را تنها راه از بین بردن کامل خطر جنگ هسته ای دانست.

دبیرکل این نهاد جهانی یادآوری کرد: با اینکه نابودی تسلیحات هسته ای از هنگام بنیانگذاری سازمان ملل متحد در ۷۵ سال پیش از الویت برخوردار بوده است، اما جهان همچنان به زندگی با سایه فاجعه هسته ای ادامه می دهد.

رئیس سازمان ملل متحد هشدار داد: نه تنها پیشرفت به سوی نابودی کامل تسلیحات هسته ای، متوقف شده، بلکه خطر بازگشت در این مسیر نیز وجود دارد.

گوترش با اشاره به افزایش بی اعتمادی و تنش میان کشورهای دارای سلاح های هسته ای و برنامه های نوسازی زرادخانه ها و تبدیل آنها به سلاح های سریع تر، غیرقابل شناسایی و ردگیری و دقیق تر با هزینه های بسیار سرسام آورتر، گفت: زمان اعتبار تنها پیمان محدود کننده اندازه بزرگ ترین زرادخانه های هسته ای جهان در اوایل سال آینده (۲۰۲۰) به پایان می رسد که تهدیدی برای بازگشت به رقابت راهبردی نامحدود و بی قید و بند است.

وی تاکید کرد: از آنجا که جهان برای امنیت همه ما باید به سوی مسیر مشترک خلع سلاح هسته ای بازگردد، تمدید بدون تاخیر پیمان تازه کاهش تسلیحات راهبردی “استارت” برای روسیه و ایالات متحده برای مدت حداکثر پنج سال دیگر، ضرورت دارد.

استارت کاهش دادن شمار سکوهای شلیک موشک های هسته ای راهبردی را به نیم مقدار کنونی و ایجاد سازوکار تازه بازرسی و نظارت را به مدت هفت سال از تاریخ اجرای پیمان تازه، ضروری دانسته است.

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر مسئولیت کشورهای دارای تسلیحات هسته ای شامل رعایت و محترم شمردن تعهدات کنونی و اقداماتی برای کاهش خطرات هسته ای، افزود: چنین اقداماتی به ویژه در جو کنونی امنیت بین المللی که با رشد فزاینده تنش میان قدرت های بزرگ همراه است، بیش از هر دوره دیگری لازم و ضروی به نظر می رسد.

گوترش در پایان از تقویت و نوسازی چندجانبه گرایی بر اساس اعتماد و با درنظرگرفتن امنیت بشریت در مرکز توجه به منظور راهبری همگان به سوی هدف مشترک جهان عاری و خالی از تسلیحات هسته ای، حمایت کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اینکه در سخنان سالانه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، چالش‌هایی همچون همه گیری و گسترش ویروس کرونا و جنگ میان قدرت‌ها را دلایلی برای خطرناک‌شدن آینده جهان ارزیابی کرد، اما نامی از ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی برهم خوردن نظم جهان و تضعیف‌کننده اقتدار سازمان ملل متحد به میان نیاورد.

وی شرایط کنونی جهان را به شدت وخیم دانست و آینده خطرناکی برای جهان متصور شد و از کشورهای جهان درخواست کرد ۱۰۰ روز مانده به انتهای سال ۲۰۲۰ تمام تلاش خود را برای پایان دادن به تنش‌ها ‌و درگیری ها به کار گیرند.

وی مسائلی همچون شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ در کنار تنش های عمیق اقتصادی  – سیاسی میان آمریکا و چین را به همراه منازعات داخلی کشورها و حرکت کند در مسیر برقراری صلح، تروریسم و  حملات سایبری را از جمله تحولات ناامیدکننده برای آینده جهان ارزیابی کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.