دولت بار مالی لایحه رتبه‌بندی را پذیرفت

سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود

علی بهادری‌ جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با تبریک دهه فجر، ماه مبارک رجب، همچنین روز نیروی هوایی و گرامیداشت سالروز بیعت تاریخی نیروی هوایی ارتش با امام راحل (ره) گفت: «مطابق مصوبه شورای عالی بورس، سود سهام عدالت برای سهامداران تا قبل از پایان اسفند واریز می‌شود.» به گفته سخنگوی دولت، امسال سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر میزانی است که تاکنون پرداخت شده است. «برای هر سهامدار ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود سهام پرداخت می‌شود. کسانی که سهام عدالت خود را تکمیل کرده باشند، دو برابر این رقم یعنی تقریبا یک‌میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد. جمع سود یک خانواده چهار نفره، حدود دو میلیون تومان می‌شود که یک هدیه دهه فجری برای دارندگان سهام عدالت خواهد بود.»

شهروندآنلاین- علی بهادری‌ جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با تبریک دهه فجر، ماه مبارک رجب، همچنین روز نیروی هوایی و گرامیداشت سالروز بیعت تاریخی نیروی هوایی ارتش با امام راحل (ره) گفت: «مطابق مصوبه شورای عالی بورس، سود سهام عدالت برای سهامداران تا قبل از پایان اسفند واریز می‌شود.» به گفته سخنگوی دولت، امسال سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر میزانی است که تاکنون پرداخت شده است. «برای هر سهامدار ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود سهام پرداخت می‌شود. کسانی که سهام عدالت خود را تکمیل کرده باشند، دو برابر این رقم یعنی تقریبا یک میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد. جمع سود یک خانواده چهار نفره، حدود دو میلیون تومان می‌شود که یک هدیه دهه فجری برای دارندگان سهام عدالت خواهد بود.»

تأمین برق صددرصدی شهری؛ ۹۹.۷ درصدی روستایی

بهادری‌ جهرمی ادامه داد: «روز گذشته پس از جلسه‌ای که رئیس‌جمهوری در جمع شورای اطلاعات کشور داشت، مراسم افتتاح طرح‌های آب‌رسانی و همچنین برق‌رسانی به روستاهای کشور در وزارت نیرو برگزار شد.» او از آغاز عملیات اجرایی آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستای کشور خبر داد. «۱۹ هزار میلیارد تومان برای فاز نخست آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستای محروم کشور سرمایه‌گذاری شده است. این پروژه تأمین آب شرب پایدار مناسب برای جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر را هدف‌گذاری کرده  است. این پروژه در مدت زمان ۳۰ ماه به نتیجه خواهد رسید.»

به گفته سخنگوی دولت، برخی پروژه‌ها که در حوزه وزارت نیرو به نتیجه رسیده‌ بود، افتتاح شدند. طرح آب‌رسانی به ۴۸۰ روستا با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر در ۲۱ استان کشور از جمله  این طرح‌هاست. طرح برق‌رسانی به ۲۱۱ روستای کشور نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سخنگوی دولت با قدردانی از وزارت نیرو برای حل مشکل تأمین برق پایدار خانواده‌های عشایری کوچ‌نشین گفت: «تأمین مولدهای برق خورشیدی قابل حمل برای خانواده‌های عشایری توسط وزارت نیرو صورت گرفت. بیش از ۱۰ هزار مولد در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته و تقریبا همین تعداد نیز در برنامه آتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.»

بهادری‌ جهرمی ادامه داد: «امروز در حوزه شهری تقریبا صددرصد تأمین برق داریم. در حوزه روستایی هم ۹۹.۷ درصد به تأمین برق رسیده‌ایم. این سه دهم درصد هم بیشتر روستاهای عشایری کوچ‌نشین یا روستاهای کم‌جمعیت است. این روند با پروژه‌هایی شبیه همین مولدهای برق تکمیل خواهد شد.» به گفته او، میانگین تأمین برق مسکن روستایی در جهان ۸۵ درصد است. در حوزه شهری هم مشابه همین وضعیت را داریم. در مجموع می‌توان گفت در حوزه صنعت آب و برق وضعیت ما به مراتب از میانگین جهانی بهتر است.

یکی از نگاه‌های جدی دولت مردمی حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رشد و توسعه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و بخش عمومی بود؛ به‌گونه‌ای که دولت به عنوان حامی، پشتیبان، تسهیل‌گر و هدایت‌گر در اقتصاد سعی دارد نقش‌آفرینی کند و خود فعالان بخش اقتصادی در حوزه‌های خصوصی و عمومی متولی و میدان‌دار اجرای این رشد اقتصادی باشند.

خبر مهم اقتصادی؛ ۴۸ پروژه و عملیات اجرایی

سخنگوی دولت از یک رویداد مهم اقتصادی  خبر داد. «آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ در حوزه‌های صنعتی و پتروشیمی با ارزش بیش از ۱۷ میلیارد دلار که با هزینه تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است.» بهادری جهرمی با بیان اینکه این ۴۸ پروژه و عملیات اجرایی آنها از ابتکارات دولت مردمی بود، افزود: «همان‌گونه که پیش از این هم اعلام شده بود، یکی از نگاه‌های جدی دولت مردمی حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رشد و توسعه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و بخش عمومی بود؛ به‌گونه‌ای که دولت به عنوان حامی، پشتیبان، تسهیل‌گر و هدایت‌گر در اقتصاد سعی دارد نقش‌آفرینی کند و خود فعالان بخش اقتصادی در حوزه‌های خصوصی و عمومی متولی و میدان‌دار اجرای این رشد اقتصادی باشند.»

پروژه‌هایی با 85 هزار شغل مستقیم و  غیرمستقیم

بهادری‌ جهرمی ادامه داد: «محوریت فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در دولت مردمی خود مردم هستند و دولت سعی می‌کند به جایگاه اصلی خود برگردد که پشتیبانی و تنظیم‌گری و حمایت از طرح‌ها و اقدامات اولویت‌دار است.»

بهادری جهرمی در ادامه گفت در این پروژه‌ها ۷ مجموعه بزرگ کشور طرح‌هایی را که برای خودشان بازدهی خوبی داشته‌ در اولویت قرار داده‌اند و این پروژه‌ها در ۱۷ استان و ۲۷ شهرستان عملیاتی می‌شوند و در واقع توزیع ملی شده‌اند.

سخنگوی دولت افزود: «پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها، بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه حاصل شود که از این مبلغ، ۱۱ میلیارد دلار مربوط به صادرات است.»

به گفته بهادری‌ جهرمی، این اقدامات در راستای هدفگذاری دولت برای تحقق رشد ۸ درصدی و بخشی از اقدامات دولت برای سرمایه‌گذاری مولد است که به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده می‌رسد. به گفته او، اجرای این طرح‌ها ۲۱ هزار شغل به‌صورت مستقیم و ۶۴ هزار شغل نیز به‌صورت غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح پیشرانان اقتصادی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ اقتصاد ایران است، گفت: «این پروژه‌ها در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهد شد و گستره جغرافیایی بسیار وسیعی دارد و برای همان مجموعه اقتصادی اجرا کننده، مولد و سودآور و تکمیل کننده زنجیره فعالیت آنها خواهد بود و از منظر ملی دارای اولویت و منفعت برای عموم نیز خواهد بود.»

بهادری جهرمی با بیان اینکه طرح پیشرانان اقتصادی به حل مشکل تورم و بهبود سرمایه‌گذاری مولد منجر می‌شود و نشان‌دهنده رویکرد دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها با اتکا به ظرفیت‌های داخلی است، یادآور شد: «پیش از این جلسات متعددی برای بررسی کارشناسی این طرح‌ها برگزار شده و تیم اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهوری موانع و الزامات اجرای آنها را بررسی کرده‌اند.»

سیاست ما بارها توسط وزارت امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه اعلام شده و هیچ تغییری در این سیاست اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. توافق موقت اصلا در دستور کار ایران نیست. در خصوص مسائل اقتصادی و ماورای تحریم‌ها نیز اگر اتفاقی بیفتد، نقشی در توافق نخواهد داشت. توافق خوب که منافع ملت را تأمین کند، قطعا در دسترس است و ایران مصمم است به یک نتیجه مطمئن برسد.»

10 کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی می‌شود

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به آزادسازی سواحل جنوب و شمال کشور اشاره کرد و با تأکید بر لزوم نظارت همگانی بر اجرای دستور رئیس‌جمهوری در این زمینه، گفت: «از اصحاب رسانه و مردم عزیز دعوت می‌کنم برای اجرای دستور رئیس‌جمهوری در آزادسازی سواحل دریایی در جنوب و شمال نظارت کنند و هر جا این دستور اجرا نشده، گزارش کنند تا سریعا از سوی دستگاه مربوط اقدام شود.»

بهادری جهرمی‌ افزود: «همزمان با پیگیری آزادسازی سواحل شمالی، این موضوع در سواحل جنوبی نیز پیگیری می‌شود و قرار است در این فرآیند، 10 کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی شود.»

بهادری جهرمی ادامه داد: «همکاری خوبی بین نهادها در این زمینه صورت گرفت و سازمان صدا و سیما و نیروهای مسلح با رویکرد مثبت به این نهضت پیوستند و اقدامات خوبی در راستای رهاسازی یا انجام مقدمات آن داشتند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

او خاطر نشان کرد: «برای تکمیل این دستور، رئیس‌جمهوری دستور دیگری هم صادر کرد که در نحوه آزادسازی هم مدیریت صورت گیرد و وزیر کشور متولی این کار شد.»

میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا رضایت‌بخش نیست

سخنگوی دولت آمار تزریق دوز سوم را قابل قبول نمی‌داند. «همانطور که در تزریق دوزهای اول و دوم واکسن رکوردشکنی شده بود، انتظار داریم مردم در دریافت دوز سوم هم پابه‌پای دولت باشند.»

سخنگوی دولت درباره سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری و اینکه آیا تا قبل از عید سفری در دستور کار  ایشان قرار دارد، گفت: «سیاست روشن دولت، توسعه روابط در سطح جهانی با اولویت کشورهای همسایه است و از هیچ فرصتی برای نقش‌آفرینی در اجلاس‌ها و نشست‌های جهانی و منطقه‌ای کوتاهی نخواهد کرد. دعوتی از رئیس‌جمهوری برای حضور در مجمع سران اوپک گازی انجام شده که در استمرار سیاست دولت در همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

او درباره لغو برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا و طرح دوباره موضوع توافق موقت، گفت: «سیاست ما بارها توسط وزارت امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه اعلام شده و هیچ تغییری در این سیاست اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. توافق موقت اصلا در دستور کار ایران نیست. در خصوص مسائل اقتصادی و ماورای تحریم‌ها نیز اگر اتفاقی بیفتد، نقشی در توافق نخواهد داشت. توافق خوب که منافع ملت را تأمین کند، قطعا در دسترس است و ایران مصمم است به یک نتیجه مطمئن برسد.»

«این کار نشدنی است. بیماری زمینه‌ای اقتصاد نیازمند صرف زمان است و ما هنوز به سال بودجه دولت قبل نرسیده‌ایم. برنامه‌ریزی اصلاحی جدی‌تر و بنیادی را باید در خود آن جست‌وجو کرد. با این وجود میزان واکنش، حساسیت و اقدام دولت در مقابله با گران‌فروشی‌ها با دولت قبل به راحتی قابل بررسی و مقایسه است.»

ثبات در بازار ارز نتیجه گره نزدن مشکلات به مذاکرات است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اینکه سیاست دولت آقای رئیسی گره نزدن مسائل کشور به مذاکرات بود و حال دولت با توجه به مشکلات اقتصادی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: «اینکه دولت مشکلات را به مذاکرات گره نزده، اَظهَرُ مِنَ الشَّمس است. ثبات در بازار ارز در اوج مذاکرات نتیجه همین سیاست‌های دولت است. دولت خود را محدود به یک موضوع نمی‌کند و با جدیت برای تأمین منافع ملی مذاکرات را هم پیش می‌برد و در حوزه فروش نفت هم پابه‌پای لغو مؤثر همه تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیش رفته و موفق هم بوده است.»

بهادری جهرمی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم تورم ۶۰ درصدی را که بیماری مزمن ریشه‌دار ثابت در اقتصاد است، یک‌شبه به صفر برسانیم، ادامه داد: «این کار نشدنی است. بیماری زمینه‌ای اقتصاد نیازمند صرف زمان است و ما هنوز به سال بودجه دولت قبل نرسیده‌ایم. برنامه‌ریزی اصلاحی جدی‌تر و بنیادی را باید در خود آن جست‌وجو کرد. با وجود این، میزان واکنش، حساسیت و اقدام دولت در مقابله با گران‌فروشی‌ها با دولت قبل به راحتی قابل بررسی و مقایسه است.»

دولت برای عادلانه کردن حقوق‌ها لایحه می‌دهد

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر پرداخت حقوق عادلانه و اعتراض برخی کارکنان به دریافت حقوق کم، گفت: «برخی از نظام پرداخت حقوق رنج می‌برند و این خواسته به‌حقی است و نظام پرداخت حقوق عادلانه نیست. یکی از دستورات رئیس‌جمهوری به مسئولان این است که خواسته‌ها و مطالبات مردم را زود بشنوید و حرف حق شنیده شود و این شنیده‌ها در دستور پیگیری و برنامه‌ریزی قرار بگیرد.»

او با بیان اینکه دولت اهل شنیدن حرف‌ حق است، در عین حال تأکید کرد: «برای پاسخگویی به خواسته‌های برحق نباید عجله و بخشی‌نگری کرد. باید با کلان‌نگری مسائل را حل کرد نه اینکه مقطعی چاره‌اندیشی کنیم. رئیس‌جمهوری برای ساماندهی حقوق و مزایای کارکنان به رئیس سازمان امور استخدامی دستور داد لایحه‌ای تهیه کند و آقای لطیفی هم با تشکیل کارگروه، به‌صورت شبانه‌روزی درحال برنامه‌ریزی و بررسی ابعاد آن و رفع این مشکلات است و لایحه به زودی تقدیم می‌شود.»

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به اینکه چرا در برخی کالاها شاهد تنش قیمتی هستیم، گفت: «تنش‌آفرینی موردی در برخی کالاها را در سال‌های گذشته هم به دلایل مختلف شاهد بودیم که بر اثر شرایط نامناسب جوی اخلالی اتفاق می‌افتاد. سوداگری عامل دیگری است که مقوم تنش و التهاب‌آفرینی در بازار می‌شود، اما مهم این است که نهاد مربوط با جدیت و فوریت برای حل مسأله ورود کند که وزارت جهاد کشاورزی در موضوع سیب‌زمینی فوری ورود و فراوانی ایجاد کرد که این فراوانی موجب کنترل قیمت شد.»

«توزیع یارانه غیرنقدی هم جزو معایب نظام توزیع یارانه است و معمولا در این شرایط پُرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند که منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.»

دهک‌بندی خانوارها برای پرداخت یارانه

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حذف دهک‌های بالا گفت: «حذف یارانه دهک‌های پردرآمد متأثر از نظام توزیع یارانه است. بخشی از یارانه به‌صورت نقدی توزیع می‌شود و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که همین الان هم دهک‌های پردرآمد حذف شده‌اند. قانونگذار هم در بودجه سال گذشته و در بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب کرده که دهک‌بندی خانوارها باید به‌طور مستمر به‌روزرسانی شود که این اتفاق هم خواهد افتاد.»  بهادری جهرمی گفت: «توزیع یارانه غیرنقدی هم جزو معایب نظام توزیع یارانه است و معمولا در این شرایط پُرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند که منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.»

دولت بار مالی لایحه رتبه‌بندی را پذیرفت

سخنگوی دولت در رابطه با لایحه رتبه‌بندی معلمان و بار مالی مصوبه که از سوی مجلس به این لایحه اضافه شده است، گفت: «در رابطه با اظهار نظرهای مجلس من نباید پاسخگو باشم و گزارش مرکز پژوهش‌ها با پیشنهادهایی همراه بوده است. علی‌رغم اینکه این لایحه بدون کار کارشناسی در روزهای پایانی دولت قبل به مجلس تقدیم شده بود اما این دولت، با متن لایحه دولت قبل عینا موافقت کرد و بار مالی آن را پذیرفت و باید دید و منتظر بود که مجلس چه راه حلی برای طراحی ساز و کار مناسب با پشتکار مناسب برای حل مشکلات معلمان عزیز تدبیر خواهد کرد.»

بهادری جهرمی در رابطه با نقش اساتید دانشگاهی در توسعه پایدار و گزارشی از اخبار اخراج، بازنشستگی محمد فاضلی و بیژن اباذری و … از سوی دولت سیزدهم گفت: «از روزنامه اعتماد خواهش می‌کنم عینا توضیحات آقای محمد فاضلی را در صفحه اول همین روزنامه منتشر کنید تا ببینیم همه توان شنیدن حرف حق را داریم یا نه.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.