حسن عباسی؛ زندانی با مرخصی‌ویژه

یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با شهروندآنلاین: «مجرم، جرمش را تکرار کرده؛ دادستان می‌تواند مجازات مجزایی تعیین کند.»

22 مرداد ماه امسال بود که خبر آمد حسن عباسی، تحلیلگر سیاسی، دستگیر شده است. عباسی که ازجمله چهره‌های پرحاشیه سال‌های گذشته است و سخنرانی‌هایش اغلب با حواشی مواجه شده است، این‌بار از سوی سازمان قضائی نیروهای مسلح و با شکایت معاون حقوقی وزارت اطلاعات بازداشت شد.

دلیل بازداشت هم این بود که عباسی طی یک سخنرانی، مطالبی درباره وزارت اطلاعات و برخی ارتباطات با کانال‌های خبری مطرح کرده بود که نهایتا با شکایت این وزارتخانه احضار و بازداشت شد. او پیش از این هم در ‌سال 95 و با شکایت ارتش ایران بازداشت شده بود. ماجرای آن دستگیری هم به یکی از سخنرانی‌های قدیمی‌اش و به‌ سال 89 برمی‌گشت که عامل اعتراضات فراوانی شد و چند تن از فرماندهان ارتش از او شکایت کردند که درنهایت و پس از چند روز آزاد شد.

دستگیری اخیر اما برای عباسی هفت ماه حبس به دنبال داشت و با آن‌که برخی خبرگزاری‌ها خبر آزادی او را منتشر کردند، اما مهدی جعفری‌نژاد، وکیلش، اعلام کرد که موکلش در حال گذراندن دوران محکومیتش است. با این حال نصب برخی بنرها شبهه‌های بسیاری ایجاد کرده است؛ نمونه‌اش بنری است که حسینیه باغ بهار منتشر کرده است.

در این بنر عباسی در کنار احمد خاتمی و امام جمعه ملایر به‌ عنوان سخنران قرار دارد و قرار است به مدت سه شب از سی مرداد در این حسینیه سخنرانی کند. این در حالی است که خبری رسمی از مرخصی او وجود ندارد و وکیلش هم اعلام نکرده که آیا عباسی به مرخصی رفته یا خیر. این مورد پرسش‌های فراوانی ایجاد کرده که روند مرخصی گرفتن افراد در زندان به چه نحو است.

پیمان حاج‌ محمودعطار، وکیل دادگستری، در پاسخ به «شهروند» می‌گوید که «روال عادی دادن مرخصی در جرایم عادی اعم از جرایم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت این است که حداقل یک هفته از تاریخ اجرای حکم قطعی گذشته باشد. قبل از این مدت در صورت گواهی پزشک قانونی امکان اهدای مرخصی وجود دارد و جرم عباسی هم در دسته جرایم عمومی است که شامل همین موارد می‌شود.»

نکته محل بحث دراین‌باره این است که بسیاری از مجرمان جرایم مختلف امکان مرخصی برایشان به سختی فراهم می‌شود و اما این روند درخصوص افرادی چون حسن عباسی متفاوت است. «روند اعطای مرخصی این است که افراد بعد از یک هفته درخواست بدهند و بعد هم قاضی بنا بر تشخیص‌اش می‌تواند با تعیین تأمین مناسب مرخصی دهد. این روند درباره زندانیان امنیتی متفاوت است. در پرونده‌های امنیتی فقط قاضی تصمیم نمی‌گیرد و مراجع امنیتی هم باید اعلام نظر کنند.

این درحالی است که پرونده حسن عباسی امنیتی نیست و در نتیجه ممکن است قاضی مرخصی داده باشد.» او همچنین درباره سخنرانی حسن عباسی هم می‌گوید «وقتی مجرمی به دلیل انجام جرمی بازداشت می‌شود قرار بر این است که این بازداشت عامل پیشگیری او و دیگران از ارتکاب به آن جرم باشد. این درحالی است که درباره عباسی چنین اتفاقی نیفتاده.» عطار می‌گوید عباسی به دلیل سخنرانی‌های جنجالی دستگیر شده و حالا باز هم سخنرانی دارد و این یعنی مجرم، ممکن است جرمش را تکرار کند. در نتیجه دادستان می‌تواند مجازات مجزایی برای این جرم تعیین کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.