کاشت نهال به جای زندان

یک قاضی برای متهمان قطع درخت در کلاله از مجازات جایگرین استفاده کرد

جرم کرده‌‌اند ولی قرار نیست به زندان بروند. قرار است راهی جنگل شوند، درخت بکارند و با گل و گیاه سر و کار داشته باشند؛ کاشت 900 اصله درخت مجازات‌شان است. افرادی که درختان جنگل را قطع کرده بودند و قرار بود طبق قانون به علت این کارشان حبس بکشند. اما قاضی جوان کلاله‌ای این چهار متهم به قطع درختان جنگلی را به مجازات جایگزین محکوم کرد. او به جای اینکه آنها را راهی زندان کند، از حکم جایگزین استفاده کرد و این چهار نفر را برای کاشتن نهال به جنگل فرستاد.

پرونده این چهار نفر با شکایت اداره منابع طبیعی به اتهام قطع درختان جنگلی به دادگاه ارجاع شد. دادگاه هم پس از رسیدگی به این پرونده متهمان را به 6 ماه حبس تعزیری و جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد.

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان، درباره جزئیات دیگر این پرونده گفت: «در ادامه قاضی جوان کلاله‌ای با استفاده از ظرفیت قانون مجازات‌های جایگزین حبس این افراد را به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان محکوم کرد. این چهار نفر باید 900 اصله نهال با نظارت کارشناسان منابع طبیعی بکارند و تا سه سال کار نگهداری، مراقبت و آبیاری از این نهال‌ها را انجام دهند و گواهی انجام فعالیت سه ساله خود را به اجرای احکام کیفری دادسرای کلاله ارایه کنند. در رأی دادگاه تأکید شده است کار کاشت و مراقبت از نهال‌ها طوری تنظیم شود که به امرار معاش متهمان خللی وارد نکند. اداره منابع طبیعی شهرستان کلاله هم موظف است عملکرد ماهیانه این متهمان را به دادگاه ارایه کند.»

قضات گلستان پارسال بیش از 5 هزار رأی جایگزین حبس صادر کردند؛ مجازات‌هایی که مجرمان را به جای زندان به یک کار آزاد مجبور می‌کند. مجرمانی که قانون جدید مجازات اسلامی به دادشان رسید و به آنها اجازه نداد که حبس و زندان را تجربه کنند.

قاضی جوان کلاله‌ای این افراد را به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان محکوم کرد. این چهار نفر باید 900 اصله نهال با نظارت کارشناسان منابع طبیعی بکارند و تا سه سال کار نگهداری، مراقبت و آبیاری از این نهال‌ها را انجام دهند و گواهی انجام فعالیت سه ساله خود را به اجرای احکام کیفری دادسرای کلاله ارایه کنند.

حمیدرضا عموزاد خلیلی به ‌عنوان قاضی دادگاه کیفری دو شهرستان گالیکش که از سال‌ها پیش شروع به صدور آرای جایگزین حبس کرد درباره این‌گونه احکام به «شهروند» گفته بود: «به اعتقاد من قاضی یک حاکم است که نباید فقط مجازات کیفری صادر کند. قاضی یک طبیب است و باید درمان کند و در ازبین‌بردن جرم در جامعه نقش بسزایی ایفا کند. چون به‌ هر حال هستند مجرمانی که به علت شرایط خاص و فقر فرهنگی مرتکب جرم شده‌اند. اینکه هر فردی را روانه زندان کنیم، درست نیست. برای همین این راه یعنی صدور احکام جایگزین از ادامه فعالیت مجرمانه متهم جلوگیری می‌کند. اعتقاد من این است که بدون زندان هم می‌توان مجازات کرد و زندان در مواردی بیش از اینکه برای مجرم زندان باشد، برای خانواده‌اش زندان است. از طرف دیگر گرایش خود قانونگذار در قانون مجازات اسلامی هم به سمت مجازات جایگزین کشیده شده است. در مواد ٦٤ تا ٨٧ قانون مجازات اسلامی هم به این احکام جایگزین اشاره شده است. همچنین معمولا این احکام نیز با توجه به شخصیت مجرم صادر می‌شود. احکام جایگزین حبس هیچ‌ وقت برای مجرم حرفه‌ای و خطرناک صادر نمی‌شود؛ معمولا برای آنهایی که حضورشان در جامعه خطرناک نیست، صادر می‌شود. در حال حاضر در قانون مجازات اسلامی ٢٠٠ عنوان مجرمانه وجود دارد که می‌توان برای آنها مجازات جایگزین صادر کرد؛ مثلا یک جانباز، پزشک یا معلم که برای بار اول جرمی سبک مثل حفر چاه غیر مجاز انجام می‌دهد، می‌توان با توجه به شخصیت متهم حکم جایگزین حبس برایش صادر کرد و یا مثلا درست نیست پزشکی که تصادف کرده را به زندان بفرستیم، برای همین ما به‌ عنوان قاضی اول شرایط زندگی مجرم را بررسی می‌کنیم و بعد از آن شخصیت او را می‌سنجیم و سپس رأی جایگزین را صادر می‌کنیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.