۲۰۲۲؛ سال پایان همه‌گیری کرونا؟

دبیرکل سازمان ملل: نابرابری در توزیع واکسن‌، بزرگترین شکست اخلاقی دوران ماست

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما می‌توانیم اقتصاد را به حالت عادی بازگردانیم و اهداف توسعه پایدار را نجات دهیم، اما باید هم‌اکنون اقدام کنیم

“آنتونیو گوترش” دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: جهان منابع لازم برای پایان دادن به همه‌گیری کووید-۱۹ در سال جاری (۲۰۲۲) را در اختیار دارد، اگرچه برای این امر لازم است که به کشورهایی که در دسترسی به واکسن‌ها و سایر سلاح‌ها برای مبارزه علیه ویروس کرونا مشکل دارند، کمک شود.

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا،  گوترش در جریان نشستی که به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی بیشتر برای سازمان جهانی بهداشت در مبارزه علیه کووید-۱۹ برگزار شده بود، گفت: ما می‌توانیم همه‌گیری را در سال ۲۰۲۲ پایان دهیم، ما در بهترین مسیر برای دستیابی به آن قرار داریم، اما فقط با وحدت با هم به آن دست خواهیم یافت.

دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان کرد که بدون دستیابی به “اهداف حیاتی” مانند واکسیناسیون گسترده جمعیت جهانی، افزایش آزمایش‌ها یا در دسترس بودن راهکارهای درمانی برای نجات جان انسان‌ها، وارد سومین سال همه‌گیری شده‌ایم.

این سیاستمدار پرتغالی با اشاره به اینکه “توزیع دُزهای واکسن در کشورهای با منابع کمتر، به صورت تصاعدی در حال افزایش است” افزود: نابرابری در توزیع واکسن‌ها، بزرگترین شکست اخلاقی دوران ماست و کشورها و مردمانشان هزینه آن را می‌پردازند.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما می‌توانیم اقتصاد را به حالت عادی بازگردانیم و اهداف توسعه پایدار را نجات دهیم، اما باید هم‌اکنون اقدام کنیم.

طبق آمار تارنمای “وُردو میترز” تا امروز ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن ماه)، بیش از ۴۰۳ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر پنج میلیون و ۷۹۶ هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

همچنین طبق داده‌های ارئه شده توسط تارنمای “جهان ما در آمار”، در حال حاضر بیش از چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون نفر در جهان (بیش از ۶۲ درصد جمعیت جهان)، دست‌کم با یک دُز واکسن ضد کرونا واکسینه شده اند.

طرح‌های واکسیناسیون در حالی در ۲۰۰ منطقه و کشور جهان ادامه دارد که تا کنون تعداد جهانی دُزهای تزریق شده از ۱۰.۲۷۰ میلیون تزریق فراتر رفته و به حدود روزانه ۲۰ میلیون دُز رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد تا اواسط سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد از جمعیت جهان با دُز نخست واکسینه شوند، هرچند هدف اولیه این نهاد بهداشتی بین‌المللی در واکسیناسیون ۴۰ درصدی جمعیت جهان در ۲۰۲۱ تحقق نیافت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.