واکسن آنفلوآنزا احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد؟

بررسی یک مناقشه جدید علمی پس از انتشار نتایج یک تحقیق توسط وزارت دفاع آمریکا

بحث بر سر استفاده از واکسن آنفلوآنزا بالاگرفته. درحالی که عده ای از کارشناسان معتقدند که تزریق این واکسن می‌تواند از ابتلا همزمان به این بیماری و کرونا ویروس کمک کند، اما برخی یافته‌های علمی نیز نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزا ممکن است احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر کند.

درحالی که از ماه‌ها قبل دولت‌ها در نیم کره شمالی، خودشان را برای مواجه با فصل سرد سال و شیوع آنفلوآنزا همزمان با پاندمی کرونا آماده می‌کردند، حالا برخی یافته‌های جدید نشان می‌دهد، تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند دردسرساز هم باشد.

براساس نتایج به دست آمده در مقاله ‎ای که در مجله «Vaccine» منتشر شده، احتمال ابتلا به کرونا در بین کسانی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرده اند، به میزان 36 درصد بیشتر است.

اما در مقابل بسیاری از پزشکان و صاحب نطران در این حوزه عقیده دارند که تزریق این واکسن برای مدیریت بیماری کرونا و تفکیک آن با آنفلوآنزا بسیار کمک کننده است.

حالا استفاده یا عدم استفاده از واکسن آنفلوآنزا هم به مناقشه جدیدی در این روزها تبدیل شده است.

ماجرای صحبت‌های جنجالی دکتر «آز»

آسوشیتدپرس در مطلبی این ادعا که «کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند، احتمال ابتلایشان به کووید ۱۹ افزایش می‌یابد» را کاملا مردود دانسته.
مراکز محافظت و کنترل بیماری‌های آمریکا عقیده دارند که کمترین شواهدی مبنی بر افزایش ریسک درگیری با کرونا در افرادی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند، وجود ندارد.
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که کلیپی از یکی از برنامه‌های شبکه فاکس‌نیوز در فضای مجازی دست به دست شد که دکتر «آز» چهره پزشکی شناخته شده رسانه ای این کشور مدعی شد «تزریق واکسن آنفلوانزا احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند.»
در آن ویدئو به مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام گرفته است، استناد می شود- که شانس درگیر شدن شما را با کووید ۱۹ بیشتر می‌کند.
پس از جنجالی شدن این ماجرا در شبکه های اجتماعی این پزشک شناخته شده سعی کرد آنچه را که به گفته او برداشت اشتباه از صحبت‌هایش بوده را اصلاح کند.
به گفته«محمت آز» آنفلوانزا احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، نه واکسن آن.
این پزشک معروف در این مورد می‌گوید: «تزریق واکسن آنفلوانزا همیشه مهم است. اما تزریق آن، امسال از همیشه حیاتی‌تر است.»
حتی گفته شد تمامی‌ عوامل آن برنامه تلویزیونی به خواست دکتر آز واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند.
در واکنش به انتشار گسترده ویدئوی بحث‌انگیز آز، مایکل اوستر هولم، یکی از کارشناسان بیماری‌های مسری در دانشگاه مینه‌سوتا یک بار دیگر چنین ادعاهایی را تکذیب کرد و در توئیتر نوشت: «واکسن‌تان را بزنید و به چیزهای الکی فکر نکنید.»

واکسن آنفلوآنزا بدن را آسیب پذیر نمی‌کند

مرکز محافظت و کنترل بیماری‌های فراگیر آمریکا هم در بیانیه‌ای مطالعات ناقص را عامل اصلی نتیجه‌گیری‌های اشتباه درباره کرونا و واکسن آنفلوانزا عنوان کرده است.
اشاره کارشناسان این مرکز به مطالعاتی است که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ درباره تاثیر واکسن آنفلوانزا در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی به انجام رسیده و در سطح گسترده‌ای منتشر شده است. این مرکز هم‌چنین در وبسایتش نوشته که «واکسن آنفلوانزا اشخاص را در مقابل هیچ بیماری دیگری آسیب‌پذیر نمی‌کند.»
مرکز محافظت و کنترل بیماری می‌گوید که کارشناسانش عقیده دارند در آن دو مطالعه مورد اشاره شواهد موجود نمی‌توانند از نظر منطقی به این نتیجه ختم شوند که «تزریق واکسن آنفلوانزا می‌تواند بدن را در قبال برخی از عفونت‌ها ضعیف کند.»

تشویق مردم به تزریق واکسن آنفلوآنزا

دکتر دیوید هامر، استاد دانشگاه بوستون در روزهای اخیر این موضوع را یک بار دیگر به تاکید بیان کرده:«قطعا کمترین شواهدی در زمینه نقش تزریق واکسن آنفلوانزا در افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های شبه‌آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های ویروسی در دست نیست.»
به عقیده دکتر هامر، امسال با نزدیک شدن فصل آنفلوانزا مردم حتما باید واکسن تزریق کنند تا از اختلاط نشانه‌های دو بیماری جلوگیری شود.
رویترز نیز دراین باره نوشت:«ده‌ها هزار نفر از کاربران فضای مجازی در روزهای اخیر ویدئویی از صحبت‌های دکتر آز را بازنشر می‌کنند که در آن، درباره افزایش احتمال ابتلا به کرونا در کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند ، حرف می‌زند؛ درحالی که این ادعا کاملا باطل است.»

تزریق واکسن آنفلوآنزا مانع مرگ مبتلایان به کرونا

رویترز، با اشاره به شواهد دیگری که دراین زمینه وجود دارد، می نویسد: «اتفاقا مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام گرفته نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین تزریق واکسن آنفلوانزا و مرگ و میر بر اثر کرونا وجود دارد، و این رابطه به این صورت است که در بین کسانی که واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌اند، کمتر از بقیه کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، شاهد مرگ بوده‌ایم.»
دکتر آز و همکارانش معتقدند این واکسن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند، اما باعث می‌شود از ابتلای افراد به هر دو ویروس جلوگیری شده و کادر درمان بتوانند روی درمان موارد کووید ۱۹ متمرکز شوند.
مرکز محافظت و کنترل بیماری‌ها نیز بر اهمیت اساسی تزریق واکسن آنفلوانزا در پاییز امسال تاکید کرده است.

افزایش احتمال 36 درصدی ابتلا به کرونا

این درحالی است که یافته‌های علمی منتشر شده، باورهای جامعه پزشکی درخصوص تاثیرات مثبت استفاده از واکسن آنفلونزا در جلوگیری یا کاهش شدت بیماری کرونا را با تردیدهایی مواجه کرده است.
براساس یافته های وزارت دفاع آمریکا دریافت واکسن آنفلوآنزا تا 36 درصد شانس مبتلا شدن به کرونا را بیشتر می کند.

براساس بررسی وزارت دفاع آمریکا، خطر ابتلا به ویروس‌های تنفسی مانند کرونا در بین افرادی که واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده‌اند, ۳۶ درصد بیشتر از سایر افراد است.
این یافته‌ها که برپایه یک مطالعه نظامی با ارزیابی سربازانی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده کردند، به دست آمده، نشان می‌دهد که این افراد 36 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.
وزارت دفاع کشور آمریکا در بین سال‌های 2017 تا 2018 با بررسی سربازانی که واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده‌اند، پی برد که احتمال ابتلا به ویروس‌های تنفسی مانند «کرونا»و «متاپنومو» در افراد واکسینه شده در مقایسه با افراد غیر واکسینه شده به طور قابل توجهی بالاتر است.
در این مقاله نشان داده شد که واکسن آنفلوآنزا تنها در پیشگیری از ابتلا به این ویروس مناسب است و در عوض احتمال ابتلا به ویروس‌های دیگر را تا 36 درصد افزایش می‌دهد.
این مطالعه در بین سال‌های 2017 تا 2018 و قبل از ویروس«SARS-CoV-2 » که منجر به تولد ویروس کووید19 شد، صورت گرفت. منظور از ویروس کرونا دراین مطالعه، خانواده‌ کرونا ویروس‌ها است.
این آزمایش به دلیل تداخل دریافت واکسن آنفلوآنزا و ابتلا به ویروس‌های تنفسی در بین پرسنل وزارت دفاع آمریکا انجام شده است.

تداخل ویروسی سربازان آمریکایی

دربخشی از این مقاله که در مجله علمی «Vaccine » در ژانویه 2020 منتشر شده،آمده است دریافت واکسن آنفلوانزا می‌تواند خطر ابتلا به سایر ویروس های تنفسی را افزایش دهد؛پدیده ای که به عنوان تداخل ویروسی شناخته می‌شود.


این مطالعه با هدف بررسی تداخل ویروس از طریق مقایسه وضعیت ویروس تنفسی بر اساس وضعیت واکسیناسیون آنفلوانزا در بین پرسنل وزارت دفاع آمریکا انجام شده است. علاوه بر این ، ویروس های تنفسی فردی و ارتباط آن‌ها با واکسیناسیون آنفلوانزا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
در این مطالعه وضعیت واکسیناسیون 2880 نفر با ویروس های تنفسی غیر آنفلوانزایی با 3240 نفر با نتایج منفی مقایسه شده اند.
نتایج به‌دست آمده در مقایسه با بیماران واکسینه شده و غیر واکسینه شده، نسبت شانس تعدیل شده در ویروس های غیر آنفلوانزا 79/0 درصد بوده است.
در نتیجه گیری این مطالعه نیز عنوان شده که دریافت واکسن آنفلوانزا با تداخل ویروس در بین جمعیت مورد مطالعه ارتباط معناداری ندارد.
با این حال بررسی تداخل ویروس با ویروس‌های تنفسی خاص نتایج متفاوتی را نشان داده است. به بیان دیگر تداخل ویروس حاصل از واکسن آنفلوآنزا به طور قابل توجهی با ویروس کرونا و ویروس متاپنومو انسانی مرتبط بوده است.
براساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت دفاع آمریکا، ظاهراً با ابتلا به آنفلوآنزا بدن به طور طبیعی ممکن است خطر ابتلا به ویروس‌های تنفسی غیرآنفلوآنزا را کاهش دهد.

چالش ادامه دارد

در علم پزشکی هیچ یافته قطعی وجود ندارد. همیشه هر موضوعی می تواند محل تردید و چالش باشد. اینکه واکسن آنفلوآنزا مخصوصا برای گروههای پرخطر یک راه حل در دسترس برای مدیریت و تشخیص بیماری کرونا محسوب می شود، امری قابل اعتماد است. در سال های گذشته که اثری از ویروس جدید کرونا نبوده هم این واکسن جلوی مرگ و میر های بسیاری را گرفته است. با این حال همیشه لازم است تا بررسی های پزشکی برای کاهش خطر بیماری های واگیر هر موضوع مسلمی را نیز مورد تردید قرار دهد. مطمئنا این جدال علمی با شرایط جدید در دنیا ادامه خواهد داشت و در آینده نتایج بیشتر در رد و یا تایید احتمالی این فرضیه ها ارائه خواهد شد. بینش صحیح این است که در هر زمانی به یافته های قطعی همان زمان اتکا کنیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.