مرگ تیمور لنگ، پایان یک جهانگشای خون‌ریز

617 سال پیش در چنین روزی، برابر 23 بهمن 783 خورشیدی، تیمور گورکانی در قزاقستان درگذشت

«سرداری جنگی که پس از شکست در نبردی بزرگ سرگردان صحراها بود، برای فرار از دست دشمن به خرابه‌ای پناه برد. او هنگام استراحت در کنج دیواری خراب، مورچه‌ای را دید که با دانه‌ای گندم در دهان قصد داشت از دیوار بالا برود. اما وزن دانه گندم بیش از مورچه بود و هر بار دانه از دهان او می‌افتاد. مورچه اما هر بار پایین می‌آمد، دانه را برمی‌داشت و از نو تلاش می‌کرد. این اتفاق ده‌ها بار تکرار شد و مورچه عاقبت موفق شد دانه گندم را به لانه ببرد. در این حال سردار شکست‌خورده پس از مشاهده عزم خلل‌ناپذیر مورچه با خود گفت: «تو کمتر از مورچه نیستی»! برای همین تا به مقصود نرسید از کوشش دست برنداشت و شش سال تمام به زد و خورد با رقیبان مشغول بود و آنقدر کشمکش کرد تا این که توانست همه آنها را منکوب کرده و خاک ماوراءالنهر را تحت سیطره خود درآورد…»

شهروند آنلاین| احتمالا داستان فوق را بارها از رادیو شنیده‌اید، یا در مجلات سرگرمی خوانده‌اید و حتماً می‌دانید که آخر داستان نیز با این جمله به پایان می‌رسد که: آن سردار شکست خورده کسی نبود جز تیمور لنگ. اویی که موسس سلسله گورکانیان بود و 617 سال پیش در چنین روزی، برابر 23 بهمن 783 خورشیدی، در 69 سالگی در قزاقستان درگذشت.

منهای ماجرای مورچه سختکوش، شهرت تیمور از فتح خوارزم آغاز شد. او پس از آن خراسان را تسخیر کرد و در پی‌اش گرگان، مازندران، سیستان و هرات را گشود. در سال 777 فارس، بخشی از عراق، لرستان و آذربایجان را گرفت و سلسله جلایریان را منقرض کرد.

تیمور با فتح تمام آسیای مرکزی و غربی، همچنین سرنگون‌کردن جانشینان سلطان محمود غزنوی، توانست امپراتوری خود را بنا ‌کند. او را ازجمله جهانگشایان لایق و بی‌رحم تاریخ لقب داده‌اند که رعبش در گوشه دل دیگر رقبا، گردن‌کشان و مدعیان تاج و تخت ایران جا خوش کرده بود.

چنان که مشهور است، تیمور پس از تصرف شهرهایی که در برابر سپاهیان او مقاومت به خرج می‌دادند، تمامی مردم شهر را از دم تیغ گذرانده و از سرهای بریده مناره می‌ساخت. در واقع آوازه همین خونریزی‌ها باعث می‌شد کسی بعدها فکر مقاومت در برابر سپاه او را به سر خود راه ندهد.

تیمور سال 783 خورشیدی به سمرقند پایتخت امپراتوری‌اش برگشت و در حالی که عزم تسخیر چین را داشت درگذشت. اما هرچه تیمور خونریز و بی‌رحم بود، جانشینان او ادب دوست و هنرپرور از کار درآمدند و با تاسیس سلسله گورکانیان برای حفظ میراث تیمور لنگ بزرگ، موجب بسط و گسترش هنر ایرانی – اسلامی در همه زمینه‌ها، ذیل قلمرو حکومت خود شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
2 دیدگاه
  1. قشقایی می‌گوید

    منصفانه نیست مقرضانه در خصوص یک شخصیتی معروف تاریخی مثل امیر تیمور اینقدر مطالبی خلاف واقع ارائه بدهید . این کار شما میل و رغبت درمطالعه خوانندگان با این تاریخ سازی های شما کم کرده است .بی شک هستند انسانهایی در ایران که امیر تیمور را یک قهرمان و الگویی شجاعت در زندگیشان قرار دادند.

    1. N می‌گوید

      😂😂😂😂😂😂😂

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.