گمانه زنی ها از مذاکرات وین

دو خبر مهم مالیاتی چه بودند؟

حساسیت ها در خصوص مذاکرات برجامی وین بسیار بالا ارزیابی میشود. این در حالی است که برخی منابع خبری هم نسبت به رسیدن به دیرشدن در رسیدن به توافق هشدار می دهند

به گزارش اقتصادنیوز ، تازه ترین رویدادها از مذاکرات برجامی وین نشان میدهد که با وجود رسیدن احتمال توافق در وین، اما چالش‌ها در این خصوص بسیار بالاست.

اخبار سیاسی | گمانه زنی ها از مذاکرات برجامی در وین

گمانه‌زنی‌ها از نزدیک شدن به یک توافق حکایت دارند. امریکایی ها بار دیگر ضرب‌الاجلی تا پایان ماه میلادی تعیین کرده اند و روسیه و چین هم بر سرعت بخشیدن به گفتگوها تاکید دارند. اما به نظر می رسد با حل شدن مسائل فنی مشکلات دیگری بر سر احیای توافق وجود دارد. چاینا دیلی از بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی در مذاکرات احیای برجام خبر داد. مذاکره کننده ارشد چین گفته است: امیدوارم ایران بازخورد کتبی خود را در مورد بسته پیشنهادی ارائه دهد. با این وجود، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: خط پایان مذاکرات احیای برجام نزدیک است اما نتیجه هنوز مشخص نیست. به ادعای این گزارش، احتمال شکست مذاکرات، بیشتر است.

کاخ سفید اعلام کرد: مذاکرات ما با ایران به نقطه ای از بازگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته ای رسید. توافق هسته ای با نگرانی های اساسی تمام احزاب در افق قرار دارد اما هنوز به دست نیاورده است. مذاکرات وین در مورد هسته ای همچنان ادامه دارد، اما رئیس جمهور از تیم خود خواسته است تا یک گروه از سناریوهای اضطراری را آماده کند. «وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد و گفت: «ما (فقط) هر چیزی را که ایران ارائه دهد را قبول نمی‌کنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل وارد خواهیم کرد. کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ که به مراحل حساس رسیده و دستیابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی کاخ سفید گره خورده است، اظهار کرد: بهتر است در تلاش برای بازگشت به برجام جدی باشیم. به گفته مورفی، تحریم ها علیه ایران بی اثر بوده است. امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه هم اعلام کرد: در وین یک آزمون بزرگ در مقابل آمریکا و طرف‌های غربی قرار دارد تا در مقابل جامعه جهانی رفتار واقعی خود را به نمایش بگذارند. زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشته است: با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین بر لزوم شدت بخشیدن به مذاکرات و یافتن راه‌های خلاقانه و راهکارهای حل مشکلات باقی‌مانده برجسته تاکید کردیم تا مسیر برای احیای برجام هموار شود.  نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، در این توییت «تعاملات نزدیک» میان تهران و مسکو را برای حصول پیشرفت در مذاکرات وین جهت احیای برجام «حائز اهمیت» خواند.  اولیانوف همچنین نوشت: کار فشرده روی برجام در وین در جریان است. هر سه کارگروه (لغو تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای، و اجرا /پیگیری) روز جمعه برای رسیدگی به مسائل قابل ملاحظه باقی‌مانده نشست خواهند داشت.وزیر امور خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه انگلیس در مسکو گفته است: روسیه و انگلیس اتفاق نظر دارند که فرصت و امید برای ازسرگیری اجرای کامل توافقات هسته‌ای وجود دارد اما در این مورد نیاز به پیمودن مسیر طولانی است. شانس احیای این توافق در آینده نزدیک وجود دارد، اما برای این امر هنوز کار زیادی در پیش است. روسیه همچنین اعلام کرد:  تهران و مسکو در حال ایجاد مکانیسمی برای محافظت از مبادلات تجاری خود از خطر تحریمها هستند. آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان هم با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به «فاز نهایی» رسیده است، عنوان کرد که احیای برجام منطقه را امن‌تر خواهد کرد. مذاکره کننده ارشد انگلیس نتیجه گفت وگو نسبتا طولانی سه کشور اروپایی با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران را که عصر پنجشنبه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین برگزار شد، مفید و سازنده توصیف کرده است.

جو بایدن درباره مذاکرات وین با پادشاه سعودی تلفنى گفت و گو کرد. بایدن در این گفت و گو تاکید کرد که دولت او متعهد است  ایران هرگز به سلاح اتمی دست نیابد و  شاه سعودی را در جریان مذاکرات وین قرار داد.

اخبار اقتصادی | حذف معافیت مالیاتی بر سپرده ها

میرتاج الدینی؛ عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس از پایان بررسی جزییات لایحه بودجه در این کمیسیون خبر داد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی خبر داد. داوود منظور همچنین از اجرای فاز اول قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال خبر داد که این بخش نیز به کمک جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد آمد.

براساس آمار رسمی گمرک، از کل صادرات کشور به ارزش ۳۸ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار، ۲۰ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه ایران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد در وزن و ۲۳ درصد در ارزش رشد داشته است. همچنین از کل واردات ۱۰ ماهه کشور به ارزش ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار، ۲۰ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار از کشورهای همسایه وارد شده است که نسبت به مدت مشابه ۵۹ درصد در وزن و ۶۳ درصد در ارزش رشد داشته است.

بر اساس اطلاعیه خزانه داری وزارت اقتصاد از ابتدای سال تاکنون مجموعاً ۶۸.۸۹۴ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی (حدود ۲۹ درصد از طریق بازار پول و ۷۱ درصد از طریق بازار سرمایه) تأمین مالی شده است. علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ ۸۱,۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز، منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل ۱۴۹,۸۹۴ میلیارد تومان است. در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی تا این تاریخ به مبلغ ۶۸.۸۹۴ میلیارد تومان، مبلغ ۸۹.۳۲۴ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفته است: با ‎ آزادی ارزهای بلوکه‌شده ایران در کنار تامین ارزهای بیشتر، به‌زودی شرایط خوبی برای کشور رقم می‌خورد. با تدابیر ‎بانک مرکزی، شتاب ‎تامین ارز در پنج ماه گذشته سرعت گرفت. این شاخص مهم الان در مدار ۴۹ میلیارد ‎دلار قرار دارد. تامین ارز سال ۹۹حدود ۳۷ میلیارد دلار بود. بانک مرکزی اعلام کرد: در ۵ ماه گذشته فعالیت دولت سیزدهم تأمین ارز در کشور به شدت افزایش یافته است. این شاخص مهم الآن در مدار ۴۹ میلیارد دلار قرار دارد در حالی که تأمین ارز در کل سال ۹۹ حدود ۳۷ میلیارد دلار بود. حجم تجارت خارجی کشور به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسیده که ۳۸.۷ میلیارد دلار آن صادرات و ۴۱.۵ میلیارد دلار واردات است. بر این اساس، حجم تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است.

روز چهارشنبه هفته گذشته روسای قبلی و فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار همچون مجید عشقی، عبده تبریزی، شاپور محمدی و دیگر روسازی قبلی در خصوص تقویت و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه جلسه مهمی را برگزار کردند.

قیمت نفت در آغاز مبادلات تحت تاثیر مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی از یک سو و کاهش ذخایر انرژی آمریکا از سوی دیگر قرار داشته است.  به گزارش رویترز، قیمت نفت که روز چهارشنبه پس از انتشار خبر مربوط به کاهش غیرمنتظره ذخایر انرژی آمریکا با افزایش نسبی روبرو شده بود، در آغاز مبادلات امروز پنجشنبه با افت اندکی همراه شده است. صادرات روزانه نفت ایران در پایان ماه دسامبر گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان در سه سال گذشته به شمار می‌رود. آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان مى دهد که بخش عمده نفت ایران به چین صادر شده است. دولت بایدن در ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی را با چین برای توقف خرید نفت از ایران انجام داده اما افراد و شرکت‌های چینی که اقدام وادارات نفت از ایران کرده بودند را مجازات نکرده است

اخبار شرکت ها | زمان و مکان مجمع عمومی شرکت ها

#ثنور | سرمایه گذاری کوه نور از شناسایی سود ۱۳۷.۸ میلیارد تومانی خبر داد.  این شناسایی سود بابت انتقال سهام شرکت سازه و بنای دشت توس به شرکت های جهاد تعاون خراسان و سرمایه گذاری توسعه صنعت و معدن خراسان که شرکت های غیر بورسی است. شناسایی سود حاصل از فروش سهام شرکت سازه و بنای دشت توس به شرکت سرمایه گذاری شهرسازان دشت طوس به نرخ هر سهم 11.1 میلیون تومان با عنایت به اینکه شرکت سرمایه گذاری کوه نور مالک 90 درصد از سهام شرکت عمرانی ساختمانی مشهد پویای کوه نور می باشد آثار قابل ملاحظه ای در شناسایی سود حاصل از تلفیق شرکت تابعه برای شرکت مادر به همراه خواهد داشت.

#سمازن | افزایش سرمایه سیمان مازندران در راستای حمل و نقل جاده ای بین شهری کالای مازندترابر نکا (سهامی خاص) از 7 میلیار تومان به 70 میلیارد تومان انجام میشود.

#فسازان |  افزایش سرمایهُ غلتک سازان سپاهان از 60 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از یکم اسفند تا 25 اسفند تمدید شد.

#فسبزوا | جلسه مجمع عمومی پارس فولاد سبزوار در تهـران (سـعادت آباد، خیابـان علامـه شـمالى،کوچه شـهید جهانگیرانقطاع (بیسـتم غربى)، پلاک 43، طبقـه اول) در ساعت 10 شنبه 30 بهمن برگزار میشود.

#پارسیان | جلسه مجمع عمومی بیمه پارسیان در تهران (سعادت آباد، بالاتراز میدان کاج، کوچه نهم، پلاک14 مرکز همایش های بین المللی نیایش) در ساعت 9 سه شنبه 3 اسفند برگزار میشود.

#امید | جلسه مجمع عمومی تامین سرمایه امید که در تهران (شرکت تامین سرمایه امید واقع در تهران، خیابان خرمشهر، نبش کوچه شکوه، پلاک 2) در ساعت 10 روز سه شنبه 3 اسفند برگزار میشود.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.