ژرژ سیمنون،خالق زیرک‌ترین کمیسر قتل پاریس

119 ‌سال پیش، برابر 13 فوریه 1903، ژرژ سیمنون، از قله‌های ‏ادبیات پلیسی در شهر لیژ بلژیک به دنیا آمد

سیمنون در دهه 30 میلادی در میان غول‌های انگلیسی و آمریکایی ادبیات ‏جنایی همچون آگاتا کریستی، جان لوکاره، آرتور کانن دویل، دشیل همت، ریموند چندلر، جیمز کین، گراهام گرین، پاتریشیا ‏های‌اسمیت، یان فلمینگ، پی دی جیمز سر برآورد و شهره شد.

شهروند آنلاین| «کمیسر ژول مگره» یکی از مشهورترین کاراکترهای پهنه ‏ادبیات پلیسی جهان مخلوق این نویسنده بلژیکی است که همچون خالق خود همواره یک پیپ روشن گوشه دهان دارد. تاکنون فیلم‌های زیادی با اقتباس از رمان‌های سیمنون ساخته شده و بازیگران سرشناسی از ژان گابن فرانسوی تا روان اتکینسون انگلیسی در نقش ژول مگره مقابل دوربین رفته‌اند. مگره کارآگاهی سمج و باهوش است که با شم پلیسی خود پرونده‌های جنایی را حل و فصل کرده و قاتل‌ها را به دام می‌اندازد.

مگره در داستان‌های سیمنون، فرزند خانواده‌ای کشاورز است که در جوانی به پاریس می‌آید تا پزشکی بخواند اما در عوض به نیروی پلیس می‌پیوندد. او مدارج ترقی را به سرعت طی می‌کند و به مقام سربازرسی می‌رسد. او و همسرش لوئیز در آپارتمانی در بلوار ریشار لنوار زندگی می‌کنند و فرزندی ندارند. مگره در اداره مرکزی پلیس کار می‌کند و همکاران وفادار و ثابتی دارد که در حل و فصل پرونده‌ها به او کمک می‌کنند.

انتشارات «جهان کتاب» در مجموعه پلیسی «نقاب» تاکنون تعداد زیادی از آثار ژرژ ‏سیمنون را به بازار کتاب روانه ‏کرده است که از آن میان می‌توان به «تعطیلات مگره»، «دوست کودکی مگره»، «مگره در کافه لیبرتی»، «ناکامی مگره»، ‏‏«مگره و جسد بی‌سر»، «مگره و زن بلندبالا»، «مگره و شبح»، «مگره در اتاق اجاره‌ای»، «تردید مگره» و… اشاره کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.