گلوله‌باران مردم تا کِی؟

محکومیت مجدد حمله به غیرنظامیان در قره باغ از‌سوی صلیب سرخ جهانی

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، شدت‌گرفتن مخاصمه ناگورنو‌قره‌باغ، و اوج‌گیری حملات با استفاده از سلاحهای سنگین در مناطق پرجمعیت تلفات مرگباری برای غیرنظامیان به‌همراه خواهد داشت.

شهروندآنلاین -مارتین شوپ، مدیر منطقه اوراسیا کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ،گفت: کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ گلوله­‌باران بدون تفکیک گزارش‌شده و دیگر حملات نامشروع در شهرها، شهرک­‌ها و دیگر مناطق پرجمعیت را شدیدا محکوم می کند.

این حملات به کشته‌­شدن غیرنظامیان منجر شده و جراحات وحشتناکی به آنها وارد می‌کند و زندگی­‌شان را برای همیشه تغییر می­دهد.

به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ از ژنو، شوپ ادامه داد: «باید تمامی اقدامات ممکن برای حمایت از و در امان داشتن غیرنظامیان و زیرساخت­های غیرنظامی مانند بیمارستان­ها، مدارس و بازارها انجام شود. تأمین آب برای غیرنظامیان باید تحت حمایت باشد. این­ها الزامات تصریح شده طبق حقوق بین‌­المللی بشردوستانه­‌اند.»

افزایش بکارگری تسلیحات سنگین و انفجاری در مناطق پر جمعیت

طبق گزارش­‌های رسیده از 27 سپتامبر، درگیریها در این منطقه منجر به کشته و مجروح شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در هر دو طرف درگیری شده‌است. در روزهای اخیر، کاربرد تسلیحات سنگین و انفجاری در مناطق پر جمعیت افرایش داشته است.

صدها خانه و زیرساخت­های کلیدی مانند بیمارستان­ها و مدارس با آتش سنگین توپخانه و حملات هوایی از جمله پرتاب موشک تخریب شده یا آسیب دیده‌­اند.

استفاده از سلاح­های انفجاری با دامنه اثر وسیع علیه اهداف نظامی در مناطق پر جمعیت می­تواند حقوق بین‌­المللی بشردوستانه که حملات بدون تفکیک و نامتناسب را ممنوع کرده، را نقض کند

مردمی که آواره می شوند

دیگر زیرساخت­ها مانند شبکه­های جاده­ای، برق، گاز و ارتباطات نیز آسیب دیده‌­اند. خانواده­‌ها در جستجوی سرپناهی امن در حال جابجایی هستند در حالی که دیگران برای در امان ماندن از گزند خشونت­ها روز و شب را در زیرزمین­های سرد خانه­ها پناه گرفته‌اند.

استفاده از سلاح­های انفجاری با دامنه اثر وسیع علیه اهداف نظامی در مناطق پر جمعیت می­تواند حقوق بین­‌المللی بشردوستانه را که حملات بدون تفکیک و نامتناسب را ممنوع کرده نقض کند.

کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ بر این باور است که باید از بکارگیری سلاح­های انفجاری یا دارای دامنه اثر گسترده در مناطق پرجمعیت اجتناب شود؛ مگر آن که اقدامات لازم به منظور محدود کردن آثار وسیع این سلاح­ها و خطرات متعاقب آن برای غیرنظامیان انجام شود.

درگیری ناگورنو قره‌باغ -۲۰۲۰ (Nagorno-Karabakh conflict‎) بخشی از مناقشه قره‌باغ است که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آغاز شده‌است. هر دو طرف تلفاتی را گزارش کرده‌اند . ارمنستان و جمهوری آرتساخ اعلام حکومت نظامی و بسیج عمومی کرده‌اند. جمهوری آذربایجان نیز اعلام حکومت نظامی کرده‌است.

باید از بکارگیری سلاح­های انفجاری یا دارای دامنه اثر گسترده در مناطق پرجمعیت اجتناب شود

قره باغ کجاست؟

این درگیری‌ها ناشی از اختلافات در مورد منطقه ناگورنو قره‌باغ است که قلمرو شناخته شده بین‌المللی آذربایجان از سوی جامعه بین‌المللی است، این منطقه در حال حاضر توسط جمهوری خودخوانده آرتساخ اداره می‌شود.

اولین دوره جنگ قره‌باغ با امضاء قرارداد آتش‌بس بیشکک در سال ۱۹۹۴، به پایان رسید و قره‌باغ کوهستانی و شهر‌های اطراف آن، اعم از آغ‌دام،  جبرئیل،  فضولی،  کلبجر،  قبادلی،  لاچین و زنگلان که قلمرو شناخته شده بین‌المللی جمهوری آذربایجان از سوی جامعه بین‌المللی است، به تصرف ارمنستان درآمد.

در طول حدود ۳ دهه به مراتب آتش‌بس نقض شد، که از شدیدترین نمونه‌های آن‌ها می‌توان به درگیری‌های ۲۰۱۶ جمهوری آذربایجان و ارمنستان و درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ژوئیه سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

در حین درگیری‌های مرزی در بین دو کشور هزاران نفر از مردم آذربایجان با تجمع در باکو،  پایتخت این کشور، خواستار شروع جنگ برای بازپس‌گیری قره‌باغ شدند.

اخبار مرتبط

۷ روستا در قره‌باغ به کنترل آذربایجان درآمد

پناهگاه‌ های ناامن و خطر افزایش همه‌گیری

مخاصمه 28 ساله بر سر‌قلمرو

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.