امید «ایذه» به طبیبان داوطلب

پشت‌گرمی روستاییان مناطق صعب‌العبور خوزستان به کاروان‌های سلامت

روستای «آب‌بید» در 70 کیلومتری ایذه، یکی از روستاهای صعب‌العبور استان خوزستان است. این روستا با طبیعتی زیبا، هنوز هویت بکر و طبیعی خود را حفظ کرده است. آب همان چشمه قدیمی روستا امروز از طریق لوله‌کشی به خانه‌های ساده، با آجرچین‌های روستایی و خاص منطقه می‌رسد. چند سالی می‌شود که امکانات مخابرات به روستا رفته است، اما آنتن‌دهی موبایل در این نقطه هنوز هم برای اهالی امکان‌پذیر نیست و مردم باید برای برقراری تماس به وقت نیاز، مخصوصا هنگام نیاز به کمک‌های امدادی از روستا فاصله بگیرند و خود را به یکی از بلندترین نقاط روستا برسانند تا از نیروهای امدادی کمک بگیرند. مسیر صعب‌العبور و سخت روستا هم برای مردم آن، چالش دیگری است، جاده‌ای که با اولین بارش‌های زمستانی تا دم‌دمای بهار بسته می‌شود و مردم روستا چشم انتظار گشایش آن می‌مانند. این شرایط روستا باعث شده تا مأموریت جمعیت هلال‌احمر ایذه در آن زیاد باشد، از نجات در راه‌ماندگان در فصل زمستان گرفته تا کمک به مادران باردار و ارایه خدمات در قالب کاروان‌های سلامت. چندی پیش یکی از همین کاروان‌ها در روستا حاضر شد، این بار با سه مأموریت؛ سنجش سلامت اهالی، اجرای طرح ارمغان مهر و محرومیت‌زدایی از روستا.

فاطمه عسگری نیا: دکتر «مهدی برهانی» پزشکی است که کاروان سلامت ایذه را در سرکشی به روستای آب‌بید همراهی می‌کند، البته این کار داوطلبانه را او پنج سالی است که در پیش گرفته و از بابت انجامش بسیار خرسند است و می‌گوید: «اصالتا خراسانی هستم، اما از 15‌سال گذشته تا امروز در استان خوزستان و شهرستان ایذه زندگی می‌کنم. شرایط خاص منطقه و روستاهای آن در کنار محرومیت مردم از امکانات بهداشتی و درمانی کافی، مرا به انجام فعالیت‌های داوطلبانه تشویق کرد و هم‌اکنون پنج سال به صورت مداوم همراه با کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر ایذه در روستاهای محروم حاضر می‌شوم.»

این پزشک عمومی از روستای آب‌بید به‌عنوان یکی از روستاهای زیبا و خوش آب‌وهوای ایذه با مردمانی چشم سبز که رنگ چشم‌های آنها بی‌تأثیر از شرایط آب‌وهوای کوهستانی منطقه نیست، یاد می‌کند و می‌گوید: «اکثر جمعیت مسن و بالای 50‌سال این روستا به بیماری فشارخون، مشکلات دیابت  و درد زانو و مفاصل دچارند. اما قالب اهالی از بیماری سنگ‌کلیه رنج می‌برند. هر چند اهالی معتقدند این بیماری به علت آب چشمه‌ای است که از آن استفاده می‌کنند، اما حقیقت امر این است که این بیماری در روستا ریشه ژنتیکی دارد و باید به صورت دقیق بررسی‌شود.»

به گفته دکتر برهانی، بیماری‌های ژنتیکی به علت ازدواج‌های عشیره‌ای و فامیلی در خوزستان زیاد است و اغلب مردم روستانشین این نقطه از کشور از بیماری‌های ژنتیکی رنج می‌برند. اما به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و صعب‌العبور بودن خیلی از روستاها مردم نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی در قالب کاروان‌های سلامت جمعیت هلال‌احمر هستند.

 

کاروان‌های سلامت و شناسایی بیماران

در کنار دکتر برهانی، «افشین لجمیری» هم به‌عنوان پرستار همواره کاروان سلامت، جمعیت هلال‌احمر ایذه را همراهی‌می‌کند. او که از 13‌سال گذشته تا امروز در جمعیت مشغول است، می‌گوید: «روستای آب‌بید یکی از روستاهای صعب‌العبور منطقه ایذه است که اغلب مواقع مردم هنگام نیاز به خدمات پزشکی و درمانی با مشکلات بسیار روبه‌رو هستند،‌ سال گذشته یک مادر باردار به خاطر دیر خبرشدن نیروهای امدادی جان خود را از دست داد.»

او در ادامه با اشاره به حضور کاروان‌های سلامت در روستاهای دورافتاده و مناطق صعب‌العبور تأکید می‌کند: «حضور کاروان‌های سلامت در این نقاط باعث می‌شود افراد بیمار و نیازمند توجه و رسیدگی بهداشتی و درمانی در روستاها شناسایی شوند و برای درمان آنها فکر چاره‌ای شود.»

بیماری دیابت یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که به گفته لجمیری مردم روستاها گرفتار آن هستند، اما چون علایم بیماری برای مردم ناشناخته است، کسی به آن توجه نمی‌کند و همین مسأله باعث شده تا شاهد قطع عضو تعدادی از روستاییان به علت دیابت بالا باشیم.

ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به دنبال ابتلای افراد به دیابت، و فشارخون به‌عنوان دو بیماری خاموش، چکاپ اهالی روستاهای دورافتاده را توسط کاروان‌های سلامت جمعیت هلال‌احمر ضروری کرده است.

 

یک تیر و سه نشان

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایذه در گفت‌وگو با «شهروند» درباره حضور کاروان سلامت این شهرستان در روستای آب‌بید می‌گوید:  «حضور ما در این روستا با سه هدف انجام شد، اول رسیدگی به وضع بهداشتی و درمانی اهالی روستا، دوم اجرای طرح ارمغان مهر و اهدای بالغ بر 60 بسته حمایتی به دانش‌آموزان اعم از کیف و لوازم‌التحریر و سوم اجرای طرح محرومیت‌زدایی روستا با توزیع کیسه‌های آرد، بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی.»

«محمود عالی محمدی» می‌افزاید: «در روستای آب‌بید که جمعیتی بالغ بر 270 نفر دارد، به تازگی خانه بهداشت ساخته شده، اما هنوز بهره‌برداری نشده است، به همین علت اهالی این روستا همیشه چشم به راه کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر هستند.»

او با اشاره به شرایط جغرافیایی روستاهای شهرستان ایذه توضیح‌می‌دهد: «اغلب این روستاها دارای راه‌های صعب‌العبور و سخت هستند. برای رفتن به خیلی از این روستاها که در مناطق کوهستانی قرار دارند، باید حتما از امکانات بالگردی یا آفرود جمعیت هلال‌احمر استفاده شود. اما با تمام این شرایط امدادگران، داوطلبان و اعضای کاروان سلامت جمعیت هلال‌احمر خود را به این مناطق صعب‌العبور می‌رسانند و نسبت به ارایه خدمات به مردم نیازمند اقدام می‌کنند.»

به گفته عالی محمدی، محرومیت روستاهای کوهستانی منطقه ایذه از داشتن جاده مواصلاتی ایمن یا دسترسی به گاز شهری باعث شده روستاییان زمستان‌های دشواری را پشت سر بگذارند:  «این شرایط، زندگی را برای اهالی این مناطق سخت کرده است و باعث شده بخش عمده‌ای از مأموریت‌های ما در زمستان معطوف کمک‌رسانی به اهالی این روستاها شود.»

او درباره رایزنی‌های انجام‌شده با اداره مخابرات برای حل مشکلات پیش‌روی مردم در این بخش می‌گوید: «اگر مشکل آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه در روستاهای ایذه رفع شود، قطعا سرعت حضور امدادگران به وقت حادثه در این نقاط سریع‌تر خواهد بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.