نمی‌شود برای همه یک نسخه پیچید

گفت‌وگو با لیلا نوروزی، نامزد جایزه «لیلی» (بهترین رمان عاشقانه سال)

اولین دوره جایزه‌ «لیلی» با هدف تمرکز بر بهترین رمان‌های عاشقانه سال، سه سال پیش کارش را آغاز کرد و حالا به سال سوم رسیده. جایزه از همان سال کار خود را در سه بخش پی گرفت؛ بخش حرفه‌ای، بخش نوقلم و بخش نگاه مخاطب که با آرای خوانندگان انتخاب می‌شد. در این گفت‌وگو سراغ لیلا نوروزی رفتیم که با رمان «عطر خیال» یکی از نامزدهای امسال این جایزه است. برندگان این جایزه روز جمعه، 29 بهمن‌ماه اعلام خواهند شد.

لیلا نوروزی

تولد: 1366

آثار: زیر سایه‌ درخت توت، رد پای یاس‌ها، عطر خیال، تا انتهای شب (در دست چاپ)

عطر خیال

زنی درون‌گرا و اصطلاحا «تودار» در رمان‌تان دارید. کاراکترهای آثارتان را شبیه به شخصیت خودتان تعریف می‌کنید؟ ترانه چقدر شبیه به خودتان است؟

من شخصیت میان‌گرایی دارم و کاراکتر ترانه شبیه به من نیست. آن‌چیزی که از درون‌گرایی ترانه‌ ترسیم شد بیشتر محصول خلأهای عاطفی و تربیتی‌‌‌ای بود که در زندگی خانوادگی‌اش داشت.

در رمان‌تان گاهی این موقعیت را در عشق تعریف کرده‌اید، گاهی شرایط اجتماعی و گاهی در دیگر مسائل. نظرتان چیست؟ چه زمانی زنان در موقعیت‌هایی گرفتار می‌شوند که قادر به تغییر ماجرا نیستند؟

شرایط برای آدم‌های مختلف آنقدر متفاوت است که به‌ هیچ عنوان نمی‌شود برای همه با یک کیل یا یک چهارچوب مشخص نسخه پیچید. انسان تنها نیست و تاثیر متقابل افراد در زندگی یکدیگر گاهی شرایط را جوری سخت می‌کند که نمی‌شود با اتکا به تلاش فردی همه‌ مشکلات را از پیش رو برداشت. ولی آن‌چیزی که در همه‌ آثارم به آن تاکید دارم، حفظ عزت نفس و تلاش رو به جلو در جهت بهبود شرایط خصوصا برای زنان است.

 زن آیا همیشه به تکیه‌گاه احتیاج دارد؟ چه زمانی می‌تواند خودش تکیه‌گاه دیگران باشد؟

قطعا نه. این مورد با توجه به شرایط، سن، خصوصیات اخلاقی و پیش‌زمینه‌ شخصیتی، نه فقط برای یک زن که برای هر آدمی می‌تواند متفاوت باشد. ولی انتظار می‌رود با شناخت توانایی‌ها، خواسته‌ها و مسیر پیش‌رو در وهله‌ اول متکی به ‌خویش و در ادامه به تکیه‌گاهی برای دیگران تبدیل شود.

استقبال از رمان‌تان (عطر خیال) چطور بوده؟ چه نکات مثبت و منفی درباره آن از دیگران شنیده‌اید؟

می‌توانم بگویم میزان رضایتی که در این مدت از «عطر خیال» دریافت کرده‌ام، قابل قبول و مورد توجه بوده است. رضایت مخاطب از منطقی بودن روند وقایع، شخصیت‌پردازی‌، فضاسازی‌ها و محقق شدن پیام داستان مواردی بوده که من را به ادامه مسیر نوشتن ترغیب می‌کند. نقدهایی هم به ضرباهنگ داستان در بعضی قسمت‌ها شده که از آن برای بالا بردن کیفیت کارهای بعدی‌ استفاده کرده‌ام.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.