ماه مرگ راهداران در جاده‌‌ها

سه راهدار در مدت 11 روز در جاده‌های کشور جان‌شان را از دست دادند

سه راهدار در جاده‌های هراز، شرق شیروان و عنبرآباد در حین مأموریت، قربانی سهل‌انگاری راننده های عبوری شدند.

مرگ در پل بلده

ابراهیم مظلوم شاغل در اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هراز بود. او در حین انجام عملیات راهداری در محور هراز در یک کیلومتر از پل بلده به تهران با خودروی رانا تصادف کرد. این راهدار پس از چند روز بستری‌بودن در بیمارستان درگذشت.

او از راهداران زحمتکشی بود که سال‌ها عمر خود را صرف خدمت به هموطنان خود در راه‌ها کرد.ابراهیم سرانجام در حال عملیات راهداری و پاکسازی محور جان باخت.

انحراف مرگبار خودرو

این در حالی است که ششم مهر هم یک راهدار خراسان شمالی در تصادف کشته شد. برخورد یک نیسان‌وانت با خودرو راهداران در شرق شیروان، منجر به مرگ این مأمور راهداری و نیز راننده نیسان شد.

این سانحه در محدوده روستای الله‌آباد در مسیر شیروان – فاروج و زمانی روی داد. زمانی که راهداران مشغول نصب تابلو در حاشیه جاده بودند. خودروی نیسان با انحراف از مسیر به خودرو راهداران برخورد می‌کند که علاوه بر مرگ  راهدار شیروانی یکی از سرنشینان نیسان هم جانش را از دست می‌دهد.

این راهدار در آستانه بازنشستگی بود که به علت بروز این حادثه و شدت صدمات وارده در بیمارستان جان باخت. کارشناسان پلیس انحراف خودرو وانت نیسان از مسیر به علت خواب‌آلودگی راننده را علت بروز این سانحه عنوان کردند.

جانفشانی در مأموریت

مرتضی امیری راهدار عنبرآباد

سریال مرگ این مردان تمامی ندارد. درست 3 روز قبل از این حادثه یعنی سوم مهرماه، یک راهدار دیگر دچار حادثه شد و جان باخت. این بار قرعه به نام رئیس راهداری شهرستان عنبرآباد بود که هنگام عملیات راهداری و رفع موانع جاده‌ای جانش را از دست دهد.

مرتضی امیری در محور بزرگراهی «جیرفت–بندرعباس» (بزرگراه خلیج فارس) به علت انحراف یک خودروی پراید دچار جراحات شدید شد و در بیمارستان جیرفت جان باخت.

او قصد داشت لاشه یک گوسفند تلف‌شده را از وسط بزرگراه خارج کند که این حادثه رخ  داد. وجود این لاشه در محور که یکی از محورهای پرتردد جنوب کرمان و از محورهای شریانی است، می‌توانست در فاصله کوتاهی جان چندین راننده و خانواده را در تردد از این نقطه به خطر بیندازد . حس انسانی که این مرد فداکار داشت، جان خودش به خطر انداخت تا جان دیگران را نجات دهد.

سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان عنبرآباد پس از حادثه به بیمارستان امام‌خمینی (ره) جیرفت منتقل و تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت.او بر اثر شدت جراحات وارده فوت کرد. مرتضی امیری دوماری متولد ۱۳۶۴ از روسای جوان و فعال ادارات در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان بود.

2 عملیات تلخ

 

کم نیستند مردان راهداری که در جاده‌های کشور جان‌شان را از دست داده‌اند. تصادف مرگبار یک کشنده  در بیست‌وچهارم اسفند سال 98  غم‌انگیز‌ترین آنها بود. مرگ همزمان دو راهدار در قروه.

این تصادف در کیلومتر ۱۱ جاده قروه – دهگلان رخ داد که در نتیجه برخورد یک کشنده دانگ فنگ با خودروی ایسوزوی راهداری این خودرو به ۲ نفر از کارکنان راهداری که مشغول لکه‌گیری جاده بودند، برخورد کرد و موجب مرگ آنها شد.

این حادثه که در آستانه عید بود تکرار حادثه‌ای بود که در سال 94  هم رقم خورده بود. بیست‌وششم اسفند ماه  هم تصادف تلخی رقم خورد ؛ درست نزدیک سال نو. بی‌احتیاطی یک راننده نیسان در محور آستارا –اردبیل در منطقه آقچای باعث مرگ دو راهدار و عزادارشدن خانواده هایشان شد. حادثه زمانی روی داد که دو راهدار مشغول فعالیت بودند اما انحراف به چپ خودروی نیسان و برخورد به این دو تن منجر به فوت دو راهدارگیلانی شد.

خانواده  این راهداران همه  عزادار شدند و به سوگ نشستند، راهدارانی که با تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر خود همواره در جاده‌ها تلاش و جدیت‌شان بر این است تا گشایشی در حرکت مردم ایجاد کنند. کار این مردان  از آن جهت ارزش و اهمیت دارد که جان مردم در گرو تلاش و همت این مجاهدان بی‌ادعاست . آنان با تلاش‌های شبانه‌روزی خود سعی می کنند تا مردم، مسافرت ایمن و کم‌خطری را تجربه کنند اما خود با خطرات زیادی روبه‌رو هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.