برگزاری آزمون‌های امن در وزارت آموزش و پرورش

آزمون‌های نهایی برای صیانت از نمرات دانش‌آموزان به صورت هوشمند برگزار می‌شود

هوشمند بودن آزمون‌ها و رعایت شرایط مناسب، احتمال خطا و تقلب را کاهش می‌دهد، آموزش و پرورش با مصمم بودن به نبود خطا در آزمون‌ها به سمت برگزاری‌ آزمون بدون نابرابری پیش می‌رود

تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان از طریق کنکور سراسری و افزایش این تاثیر از ۳۰ به ۶۰ درصد، موضوعی است که به برگزاری آزمون‌های امن در سال آخر دبیرستان و صیانت از نمرات دانش‌آموزان نیازمند است؛ مساله‌ای که وزیر آموزش‌وپرورش ضمن تایید آن بر اتخاذ تدابیری به این منظور تاکید کرده است.

به گزارش ایرنا، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از کنکور سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در پذیرش دانشجویان در این سال تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی (نمرات سال آخر دانش آموزان) مدنظر قرار گرفت؛ موضوعی که در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت.

پس از آن، ۴۰ درصد سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۱ تاثیر خواهد داشت و از سال ۱۴۰۲ این تاثیر به میزان ۶۰ درصد اعمال خواهد بود؛ میزان قابل توجهی که صیانت دقیق از نمرات امتحانات سال آخر دوره دبیرستان را می‌طلبد و نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی منسجم بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور است.

بر اساس مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) که در مرداد ماه سال جاری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاه ها و آموزش عالی کشور، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

همچنین وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به ثبت سوابق تحصیلی کامل دانش‌آموزان اقدام کند به گونه‌ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

در این رابطه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ، ضمن دادن اطمینان خاطر نسبت به حفظ و صیانت نمرات امتحانات نهایی سال آخر دانش آموزان دوره متوسطه دوم، اعلام کرد که این آزمون‌ها برای جلوگیری از نابرابری‌ها به صورت هوشمند و استاندارد برگزار می‌شوند.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون‌های امن وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: یک تیم برای رسیدگی و آماده‌سازی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمون‌ها تشکیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از نابرابری‌ها باید در وهله اول دستورالعمل و آیین نامه‌ای در این خصوص تصویب کند و در دستورالعمل مربوط به اعمال سوابق تحصیلی در کنکور به بحث نابرابری‌ها به طور کامل توجه شود، همچنین اینکه آزمون باید به صورت هوشمند برگزار شود.

نوری یادآور شد: هوشمند بودن آزمون‌ها و رعایت شرایط مناسب، احتمال خطا و تقلب را کاهش می‌دهد، آموزش و پرورش با مصمم بودن به نبود خطا در آزمون‌ها به سمت برگزاری‌ آزمون بدون نابرابری پیش می‌رود.

وی اظهار داشت: رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش به مسائل و شرایط مربوط به برگزاری این آزمون‌ها تسلط دارد و باید با بهره مندی از زیرساخت‌ها آمادگی کامل برای برگزاری آزمون‌ها در موعد معین را داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سعید رضا عاملی ۲۴ آبان ماه سال ۹۹ در جلسه ۱۳۸ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور از تصمیم‌گیری درباره کنکور صحبت و عنوان کرد که باید درباره این موضوع تصمیمات جدی گرفته شود.

وی بیان کرده بود که مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیافتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت. نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و… ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.

بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری ابتدا در سال اول (۱۳۹۹) و سال بعد از آن (۱۴۰۰) ۳۰ درصد، در سال دوم (۱۴۰۱) ۴۰ درصد و از سال ۱۴۰۳ به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.