عراقی‌ها از ورزش ایران چه می‌خواهند؟

اینطور که پیداست سفر مسئولان ورزش عراق به ایران، دستاوردهای بیشتر برای کشور میهمان داشته است

در حالی که رئیس کمیته ملی المپیک عراق و تعدادی از روسای فدراسیون‌های این کشور به ایران سفر کرده بودند، در اظهارات مطرح‌شده بیشتر صحبت از خدمات‌دادن ایران به کشور همسایه آمده است.

شهروندآنلاین – دو روزی ورزش ایران میهمان مسئولان ورزش کشور عراق بود. رعد حمودی سلمان، رئیس کمیته ملی المپیک عراق و تعدادی از روسای فدراسیون‌های این کشور در رشته‌های مختلف در این سفر با مسئولان ورزش ایران دیدار و گفت‌وگو کردند که حاصل آن امضای چند تفاهم‌نامه بود. نشست‌های خبری زیادی برگزار شد و مذاکرات گاها پشت درهای بسته صورت گرفت، اما سوال اینجاست که سفر چند روزه عراقی‌ها چه دستاوردی برای ورزش ایران به همراه خواهد داشت.

3 توافق از نظر کمیته ملی المپیک ایران

رئیس کمیته ملی المپیک عراق که میهمان صالحی‌امیری بود، در نشست خبری شرکت کرد، اما این رئیس کمیته ملی المپیک ایران بود که بیشتر درباره توافقات صحبت کرد. او در این‌باره می‌گوید: «توافق کردیم در تمام حوزه‌های ورزشی همکاری داشته باشیم. خوشبختانه با سرعت تفاهم‌نامه را امضا کردند و نتیجه در همین هفته نهایی می‌شود. رئیسان فدراسیون‌های جودو، کشتی، قایقرانی، شمشیربازی، تنیس روی میز، تکواندو و بسکتبال عراق در ایران حضور دارند. ما سه توافق اصلی و چند توافق فرعی داشتیم. اولین توافق تبادل مربی، توافق دوم برگزاری اردوهای مشترک در ایران و عراق و توافق سوم برگزاری دوره‌های آموزشی است. ما سه رویداد کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی و بازی‌های آسیایی جوانان را در پیش داریم که می‌توانیم برای آماده‌شدن همکاری بیشتری را داشته باشیم. قطعا درخشش ورزشکاران ایرانی و عراقی باعث خشنودی دو ملت می‌شود. امیدوارم در آینده نزدیک نتیجه این توافق‌ها را منعکس کنیم.»

از زنان خبری نبود!

در هیأت ورزشی عراق که به ایران سفر کرده بود، هیچ زنی حضور نداشت. همین موضوع سوالی بود که از رئیس کمیته ملی المپیک عراق پرسیده شد و او پاسخ داد: «زنان در این هیأتی که به ایران آمده، حضور ندارند. شرایط در عراق باعث شده زنان به این سفر نیایند. ما در واقع طرفدار ورزش زنان و ایجاد برابری جنسیتی هستیم. حتی در این زمینه قانون کمیته ملی المپیک عراق را تغییر دادیم تا هیأت اجرایی را اجبار کنیم که حضور زنان  ۳۰درصد افزایش یابد.» حالا مشخص نیست که بخش زنان در تفاهم‌نامه‌های امضاشده در فدراسیون‌های ورزشی دیده شده یا خیر.

ایجاد جاده ورزشی بین ایران و عراق

وزیر ورزش ایران در جریان جلسات با عراقی‌ها پیشنهاد جالبی را مطرح کرد. سیدحمید سجادی در بخشی از صحبت‌های خود پیشنهادی را ارایه کرد که مورد توجه طرفین ایرانی و عراقی قرار گرفت: «پیشنهاد من است در رشته‌های اسکیت، دوچرخه‌سواری، موتورسواریو دوومیدانی رویدادهایی برنامه‌ریزی کنیم که از ایران شروع شود و در عراق به پایان برسد یا برعکس. برنامه‌ریزی کنیم تا اینچنین رویدادهایی را برگزار کنیم و خوب است از شهرهای زیارتی ما و عراق عبور کنند.» در واقع صحبت‌های وزیر ورزش ایران این معنا را می‌داد که یک جاده ورزشی هم بین ایران و عراق راه‌اندازی شود و تورنمنت‌هایی برگزار شود که همزمان دو کشور میزبانی آن را برعهده داشته باشند.

اردوهای مشترک در کدام رشته‌ها قطعی شد؟

بعد از مذاکرات صورت‌گرفته بین سران ورزش دو کشور، برپایی اردوهای مشترک در برخی از رشته‌ها نهایی شد. البته که فدراسیون کشتی پیش از این سفر هم در زمینه همکاری با عراقی‌ها پیشتاز شده بود و اردویی را در عراق با حضور ستاره‌های کشتی ایران برگزار کرد. علیرضا دبیر در این نشست با اشاره به سفر ایرانی‌ها به عراق می‌گوید: «ما در عمل ثابت می‌کنیم‌ و از یک ماه پیش با فدراسیون کشتی عراق تفاهم‌نامه خود را امضا کرده‌ایم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بستیم، تیم ما با ۳۵ نفر در عراق اردو زد. از ۱۵ اسفند نیز تیم‌ملی کشتی فرنگی عراق میهمان ما هستند. نکته این است که نه ما از آنها پول می‌گیریم، نه آنها از ما. همچنین 6 مربی خوب ما راهی عراق می‌شوند. من به رئیس فدراسیون عراق گفته‌ام که نگران نباشد تا وقتی من رئیس فدراسیون هستم، مربی خواستند، بگویند. اگر برای کربلا مربی خواستند، خودم می‌آیم. من خودم به شخصه دوست دارم کشتی عراق به روزهای پرافتخار گذشته خود برگردد. تفاهم‌نامه ما برای رده‌های  نوجوانان، جوانان و بزرگسالان  است و خط قرمزی برای حضور کشتی‌گیران عراق نداریم و با افتخار از آنها پذیرایی می‌کنیم.»

از سوی دیگر آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو نیز می‌گوید: «اردوی مشترک بین دو کشور به صورت رایگان برگزار می‌شود. تیم جودوی بزرگسالان ایران اردوی مشترکی را ۱۰ روز دیگر در شهر کربلا خواهد داشت. من از سمیر صادق حضیر، رئیس فدراسیون عراق که نایب رئیس جودوی آسیاست، تشکر می‌کنم که در تعلیق ظالمانه از ما حمایت کرد.»

علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی نیز خبر از سفر عراقی‌ها به ایران داد: «دو ماه دیگر تیم‌ملی قایقرانی عراق به ایران می‌آید تا در کنار تیم ایران برای بازی‌های آسیایی آماده شوند. کار آموزش مربیان عراق نیز از چند روز دیگر به صورت وبینار آغاز می‌شود.»

مهرداد علی قارداشی، رئیس فدراسیون تنیس روی میز هم می‌گوید: «در اسفند کاروان ۳۲ نفره به سلیمانیه اعزام می‌کنیم‌، همچنین قرار است با همکاری سنندج و سلیمانیه میزبانی مسابقات بین‌المللی بگیریم.»

دستاورد سفر عراقی‌ها برای ایران چه بود؟

با اینکه مسئولان ورزش ایران سعی کردند خیلی روی همکاری مشترک با عراق مانور دهند و سفر مسئولان ورزش این کشور به تهران را اتفاقی بزرگ قلمداد کردند، اما در تمامی اظهارنظرها و توافقات اثری از دستاوردی بزرگ برای ورزش ایران دیده نمی‌شود. برگزاری اردوی مشترک با عراقی‌ها در خاک این کشور نهایت استفاده‌ای است که ورزش ایران می‌تواند از ورزش کشور همسایه کند. قطعا با توجه به بالاتر بودن سطح ورزش ایران به ویژه از نظر امکانات و مربیان، این عراق است که نهایت سود را از این تفاهم‌نامه‌ها خواهد برد. اینکه در کدام رشته تمرین‌کردن با ورزشکاران عراقی می‌تواند به ملی‌پوشان ایران از نظر فنی کمک کند، سوالی است که علاقه داریم پاسخش را از مسئولان ورزش بشنویم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.