سالروز به دام انداختن عبدالله اوجالان در کنیا

بنا به تاکید نخست وزیر وقت ترکیه، جزئیات دستگیری اوجالان هیچگاه افشا نخواهد شد

23 سال پیش، برابر 16 فوریه 1999 میلادی، شبکه‌های تلویزیونی ترکیه با قطع برنامه‌های عادی خود مشغول پوشش مستقیم یک از مهم‌ترین عملیات‌های برون مرزی نیروهای اطلاعاتی این کشور شدند.

شهروند آنلاین| تصاویر پخش شده از این شبکه‌ها مردی را در میان افراد نقابدار نشان می‌داد که داخل فضایی شبیه به یک هواپیمای کوچک با دست‌های بسته نشسته بود. مضمون زیرنویس‌هایی که روی این تصاویر می‌آمدند چنین بود: «عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان دستگیر شد».

خبر دستگیری اوجالان توسط بولنت اجویت نخست وزیر وقت ترکیه اعلام شد. به گفته نخست وزیر ترکیه، رهبر کردهای ترکیه در عملیاتی مشترک توسط سازمان اطلاعات ارتش و سازمان اطلاعات (میت) در نایروبی پایتخت کنیا دستگیر شد. اجویت در سخنان تاکید داشت که جزئیات دستگیری اوجالان هیچگاه افشا نخواهد شد، شاید به این خاطر که بعدها شایع شد موساد نیز در این عملیات به یاری ترک‌ها آمده است.

اوجالان حزب کارگران کردستان ترکیه را سال 1978 در استان کردنشین دیاربکر و با هدف کسب خودمختاری تاسیس کرد اما خیلی زود این حزب از سوی آنکارا به عنوان سازمانی تروریستی شناسایی شد. اوجالان این روزها زندان ابد خود را در جزیره ایمرالی می‌گذراند اما درگیری بین دولت مرکزی و کردهای هوادار او همچنان ادامه دارد.

عبدالله اوجالان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.