کرونا و تهدید پیشرفت‌های حقوق زنان

هشدار سازمان ملل درباره تهدید پیشرفت‌های صورت‌گرفته درحوزه برابری جنسیتی در دوران همه‌گیری

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که 6ماه اختلال شدید مرتبط با شیوع کووید-19 در 114 کشور با درآمد کم و متوسط می‌تواند منجر به ناتوانی 47‌میلیون زن در استفاده از داروهای ضدبارداری شود که به 7‌میلیون بارداری بدون برنامه‌ریزی می‌انجامد.

راضیه زرگری|رهبران سازمان ملل اول اکتبر 2020 بیست‌وپنجمین سالگرد کنفرانس تاریخی جهانی زنان را گرامی داشتند. کنفرانسی که در آن بیش از 30‌هزار فعال و مدافع برابری جنسیتی در چین گرد هم آمده و نهایتا بیانیه‌ای به منظور تحقق برابری جنسیتی منتشر کردند.

یک‌ربع قرن بعد از آن رویداد، رهبران جهان پیشرفت‌های حاصل از کنفرانس جهانی زنان را مورد ارزیابی قرار داده‌اند؛ دستاوردهای زنان و دختران در حوزه برابری جنسیتی قابل توجه بوده اما کافی نیست.

دکتر ناتالیا کانم، مدیر اجرایی این کنفرانس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «من هیجان هوآیرو نماینده زنان جهان را به یاد می‌آورم، زمانی که در این کنفرانس فریاد زد: «حقوق زنان، حقوق بشر است.»

برابری برای زنان همچنان دست‌نیافتنی

هیچ‌یک از کشورها به‌طور کامل تعهدات ایجادشده در این بستر را عملیاتی نکرده‌اند و برابری برای زنان همچنان دست‌نیافتنی به‌ نظر می‌رسد و باید اقدامات بیشتری انجام شود.

دکتر كانم اظهار داشت:  «حقوق زن یا دختر قابل بحث نیست. در این حوزه پیشرفت کردیم، اما کافی نیست.»

سکوی کنفرانس پکن از بسیاری جهات موثر بوده است؛ ازجمله جلب توجه جامعه جهانی به آسیب‌پذیری‌های ویژه دختران و ضرورت ورود موضوعات جنسیتی به تمام سیاست‌ها و برنامه‌های کشورها. این کنفرانس خواستار تصویب کنوانسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان (CEDAW) شد که معمولا «منشور حقوق زنان» نامیده می‌شود.

حقوق باروری فرا‌تر از حق تولیدمثل است. حقوق باروری شامل حمایت از زنان در فعالیت‌هایی غیر از تولیدمثل می‌شود و در حقیقت زنان را از سیستمی که اصرار دارد، تولیدمثل تنها کارکرد آنهاست، آزاد می‌کند

همچنین این کنفرانس فرصتی برای پیشبرد توافق جهانی درحوزه سلامت و حقوق باروری به‌عنوان سنگ‌بنای توسعه انسانی محسوب می‌شود، اجماعی که تنها یک‌سال پیش حاصل شده بود.

در کنفرانس 1995، نفیس سادیک، مدیر اجرایی وقت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد UNFPA، بر ارتباط واضح حقوق باروری و توانمندسازی کامل زنان تأکید کرد: «حقوق باروری فرا‌تر از حق تولیدمثل است. حقوق باروری شامل حمایت از زنان در فعالیت‌هایی غیر از تولیدمثل می‌شود و در حقیقت زنان را از سیستمی که اصرار دارد، تولیدمثل تنها کارکرد آنهاست، آزاد می‌کند.»

کاهش 40‌درصدی مرگ‌ومیر مادران در بازه 20ساله

25‌سال پس از آن رویداد می‌گذرد و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد شاهد پیشرفت‌های چشمگیر درحوزه سلامتی و رفاه زنان و دختران بوده است. میزان مرگ‌ومیر جهانی مادران بین سال‌های 1990 تا 2015 تقریبا 40‌درصد کاهش یافته است.

«دسترسی به تنظیم اختیاری خانواده» فاکتور دیگری است که به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است؛ انواع گزینه‌های تنظیم خانواده هرگز تا این حد رشد نداشته است. با این حال، این دستاوردها با اهداف تعیین‌شده 25‌سال پیش فاصله دارند.

همه‌گیری و تهدید پیشرفت‌های حقوق زنان

دکتر کانم خطاب به رهبران دنیا یادآوری کرد: «داده‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد UNFPA نشان می‌دهد که فقط 55‌درصد از زنان در سراسر جهان می‌توانند در مورد سلامت جنسی و تولیدمثل و پیشگیری از بارداری تصمیم‌گیری کنند.»

«از هر سه زن، یک زن درطول زندگی خود خشونت را تجربه می‌کند. متأسفانه بیش از 800 زن هنوز هم روزانه بر اثر شرایط قابل پیشگیری از بارداری و زایمان می‌میرند.»

به گفته کانم، هر اماری که بهتر شده بود، درحال حاضر در معرض تهدید است. همه‌گیری کووید-19 می‌تواند ما را حتی بیشتر به عقب براند. خشونت مبتنی بر جنسیت در طی همه‌گیری زیاد شده است. ازدواج كودكان و بارداری نوجوانان درحال افزایش است.

داده‌های صندوق جمعیت سازمان ملل متحد UNFPA نشان می‌دهد که فقط 55‌درصد از زنان در سراسر جهان می‌توانند در مورد سلامت جنسی و تولیدمثل و پیشگیری از بارداری تصمیم‌گیری کنند

برآوردهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که 6ماه توافق زندگی عادی و قرنطینه‌شدن مردم جهان در خانه‌هایشان می‌تواند منجر به بروز 31‌میلیون مورد دیگر خشونت جنسیتی شود. امیدهای به دست آمده از پیشرفت‌های 25ساله رفته‌رفته از دست می‌رود.

ناتوانی 47‌میلیون زن در کنترل بارداری

از سوی دیگر، دسترسی زنان به مراقبت‌های ضروری بهداشت باروری و نجات‌دهنده زندگی نیز قطع شده است. نظرسنجی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری ازجمله خدمات بهداشتی است که بیش از دیگر موارد با اختلال روبه‌رو شده است. از هر 10 کشور، 7 کشور در طی بیماری همه‌گیری کووید-19 دچار اختلال هستند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که 6ماه اختلال شدید مرتبط با شیوع کووید-19 در 114 کشور با درآمد کم و متوسط می‌تواند منجر به ناتوانی 47‌میلیون زن در استفاده از داروهای ضدبارداری شود که به 7‌میلیون بارداری بدون برنامه‌ریزی می‌انجامد.

زنان و کارمندان بهداشت همچنین شاهد ایجاد موانع مربوط به کووید-19 در راستای ارایه مراقبت‌های دوران بارداری و خدمات زایمان ایمن هستند.

زنان و کارمندان بهداشت همچنین شاهد ایجاد موانع مربوط به کووید-19 در راستای ارایه مراقبت‌های دوران بارداری و خدمات زایمان ایمن هستند

در این گرامیداشت، حدود 82 کشور عضو سازمان ملل متحد بیانیه مشترکی را منتشر کردند که «از همه دولت‌ها در سراسر جهان می‌خواهد برای حفظ خدمات بهداشت زنان و تولیدمثل در طول همه‌گیری سرمایه‌گذاری فوری کنند.»

برای مطالعه گزارش اصلی  اینجا کلیک کنید

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.