آشوب در قرقیزستان

معترضان به نتایج انتخابات رییس جمهور پیشین را آزاد کردند

اعتراضات پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه آغاز شد.در این کشور ۶.۵ میلیون نفری آسیای میانه در ۱۵ سال گذشته، دو رئیس جمهور توسط شورش سرنگون شده اند

شهروند آنلاین : مردم معترض به نتایج انتخابات پارلمانی در قرقیزستان اوایل روز سه شنبه وارد مقرهای امنیتی و دولتی شدند.

به گزارش رویترز،پلیس اواخر روز دوشنبه معترضان را متفرق کرده بود اما معترضین ساعاتی بعد به میدان مرکزی بیشکک پایتخت بازگشتند و به ساختمانی که رئیس جمهور و پارلمان در آن قرار دارند وارد شدند.

معترضین سپس وارد مقر کمیته امور خارجه امنیت ملی شدند و رئیس جمهور پیشین آلمازبک آتامبایف را آزاد کردند.وی پس از درگیری با جانشین خود ، رئیس جمهور سورونبای جینبکوف ، به اتهام فساد مالی به حبس طولانی مدت محکوم شده است.

جینبکوف اواخر روز دوشنبه گفت که روز سه شنبه با رهبران تمام احزاب شرکت کننده در انتخابات دیدار خواهد کرد.

در این کشور ۶.۵ میلیون نفری آسیای میانه در ۱۵ سال گذشته ، دو رئیس جمهور  توسط شورش سرنگون شده اند.

نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی قرقیزستان به نفع رئیس جمهور کنونی رقم خورد به طوریکه تنها چهار حزب از ۱۶ حزب شرکت کننده در انتخابات توانستند به حد نصاب هفت درصدی برای راهیابی به پارلمان برسند و از این چهار حزب، سه حزب نزدیک به آقای جینیکف هستند.

تظاهرات دوشنبه عصر با فراخوان احزاب مخالف شکل گرفت و در ابتدا آرام و مسالمت‌آمیز بود اما زمانیکه معترضان تلاش کردند خود را به ساختمان اصلی مقر دولت معروف به «کاخ سفید» برسانند پلیس سعی در متفرق کردن آن‌ها داشت و اعتراض‌ها شدت گرفت.

مقام‌های حوزه درمان قرقیزستان اعلام کردند که دست‌کم ۱۲۰ نفر به دلیل جراحت به بیمارستان منتقل شدند و تحت درمان هستند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه ارتباط های تلفن همراه و اینترنت گوشی‌های هوشمند شب گذشته همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها ضعیف شد و دسترسی برخی نیز به طور کلی قطع شده بود.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که صاحبان مغازه‌ها در حوالی مکان تجمع معترضان به دلیل احتمال غارت مغازه، کالاهای خود را از فروشگاه تا جاییکه می‌توانستند جمع آوری کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.