وزیر به جشنواره فیلم فجر چه نمره‌ای داد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: اظهارنظر غلط را محکوم می‌کنیم

اسماعیلی تاکید کرد که جشنواره فیلم فجر باید در تراز خواسته های جریان مومن به انقلاب باشد که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را تشکیل می دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح دستاوردهای مهم چهلمین جشنواره فیلم فجر، از ایجاد و ریل گذاری فضای جدید در حوزه هنر خبر داد و تصریح کرد: هرگونه اظهارنظر غلط در جشنواره فیلم فجر امسال را محکوم می‌کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چند ماهه گذشته گفت: در سازمان سینمایی اولین تلاش ما انتصاب رییس این سازمان بود که در نهایت آقای خزاعی که خود از تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح و با تجربه سینما و حوزه هنر هستند را به این سمت منصوب کردیم.

وی در ادامه به برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰ فیلم به هیات انتخاب رسیده بود که با حضور هیات داوری مجربی که تعیین شدند در نهایت ۲۲ فیلم نهایی شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آثار رسیده ، یادآور شد: شماری از فیلم ها با مضمون دفاع مقدس و برخی با موضوعات اجتماعی، طنز و دیگر حوزه ها بودند.

اسماعیلی تاکید کرد: تلاش ما این بوده که سبد متنوعی از آثار هنری را در حوزه های مختلف به مخاطبان ارایه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم موقعیت مهدی به عنوان بهترین فیلم این دوره جشنواره فیلم فجر یاد کرد که درباره سردار شهید مهدی باکری توسط فیلم اولی ها ساخته شد؛ که رهبر معظم انقلاب درباره اسم این شهید بزرگوار تاکید داشتند و این باعث افتخار ما است.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در مورد حاشیه های ایجاد شده درباره جشنواره چهلم فیلم فجر، تصریح کرد: در اختتامیه این رویداد هر برنده ای که روی سکو صحبت کرد تندیس و جایزه اش را به خانواده اش و یکی از بهترین بازیگران ما نیز جایزه اش را به شهدای ترور هفتم تیر تقدیم کرد در این میان یک اظهارنظر غلطی هم انجام شد که هم ما و هم جشنواره و حتی خود تهیه کننده آن را محکوم کردند و خود گوینده هم در چند نوبت اظهار پشیمانی و عذرخواهی کرد.

به گفته اسماعیلی اتفاقی که باعث دلخوری جامعه ایمانی ما شد؛ این حساسیت قابل احترام است. انقلاب اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر زنده است هر کس در هر موقعیتی خطا کند باید مورد نهی از منکر قرار گیرد. اتفافی که افتاد شعور و غیرت جامعه متدین ایرانی بود که برای ما بسیار باارزش است و جزء افتخارات دولت مردمی و انقلابی است.

با یک میراث پر از مشکلات وارد عرصه فرهنگ و هنر شدیم

وزیر فرهنگ ادامه داد: اگر تعامل زودتر انجام شود، خیلی از این حاشیه ها کمتر خواهد شد: ریل گذاری جدیدی در حال اتفاق افتادن است و داریم فضای جدیدی را در حوزه هنری حاکم می کنیم این ریل گذاری باید همراه با صبر و تعامل باشد. تعامل این کار را قوی تر خواهد کرد. فضای عفیفانه ای که در جشنواره امسال با همکاری هنرمندان حاکم شده بود به خوبی منتقل نشد. ضعف ما بود که خوبی های کار را نتوانستیم منتقل کنیم. حرفای غلطی هم مطرح شد که از دید ما محکوم بودند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در عین حال تصریح کرد: این دولت مردمی با اینگونه اتفاقات فاصله دارد و ان را محکوم می کند.

اسماعیلی در عین حال گفت: نمی خواهیم به مشکلات گذشته اشاره و طعم شیرین این دوره جشنواره را به کام مردم عزیز تلخ کنیم، با یک میراث پراز مشکلات وارد عرصه فرهنگ و هنر شدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با اشاره به دیگر اقدامات وزارت فرهنگ در دوره جدید در دولت سیزدهم، بروز رسانی آیین نامه زیر نظر معاونت حقوقی، شفاف سازی،  نهادینه کردن عدالت فرهنگی با هدف شفاف سازی و از بین بردن تبعیض ها و در نهایت کاهش فساد در تمامی عرصه های فرهنگ هنر و رسانه از دیگر اقدامات این وژارتخانه در دوره جدید است.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کیفیت آثار موسیقی و تتاتر فجرچیست، پاسخ داد: کیفیت آثار در جشنواره موسیقی و تئاتر زیاد بالا نبوده است: به عنوان یک کارشناس کوچک در حوزه فرهنگ و هنر انصافا جشنواره موسیقی و تئاتر و هم هنرهای تجسمی پر از رویش های جدید بود. فضای جشنواره یعنی فضای رقابت برای معرفی استعدادهای جدید. در حوزه فیلم همین اتفاق اقتاد یک فیلم اولی برنده شد. در حوزه موسیقی و تئاتر همین طور. حتما این که ما کارهای با کیفیت با رویش های جدید و کارهای اولی داشتیم جزو افتخارات جشنواره است.

وی افزود: شرایط سخت کرونایی که به وجود آمد تاثیر گذار بود ما مخاطبان کمتری را توانستیم برای دیدن آثار دعوت کنیم و بلیت در اختیار آنها قرار دهیم. به اذعان کارشناسانی که تک تک با آنها صحبت کردم، فضای تغییر در جشنواره های امسال به روشنی قابل رویت بود.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مورد مهجور بودن تئاتر در کشور گفت: این مشکل را ما در بخش های دیگر نیز داریم هم اینک در حوزه آموزش همین نگرانی برای مدارس و دانشگاه ها وجود دارد. چهار ترم است که دانشجویان را حضوری ندیده ایم. این در حوزه تئاتر هم تاثیر گذار است چون تئاتر یک اجرای زنده است و فضای بانشاطی است که از کرونا لطمه خورده و امیدواریم با وجود لطماتی که به وجود آمده با کمتر شدن این بیماری فراگیر فضای رشد و آموزش بیشتری فراهم شود.

به گفته اسماعیلی تنها کاری که توانستیم بکنیم این بود که با همکاری بخش های مختلف و با واکسیناسیون جمعی از آذرماه فعالیت های هنری ما عادی و کنسرت ها و تئاترها برگزار شد و به یکباره با استقبال بسیار زیاد روبه رو شدیم. اما متاسفانه از بهمن ماه این فضا مجددا به دلیل کرونا روبه افت گذاشت.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بنای دولت این نیست که فعالیت های فرهنگی هنری به دلیل کرونا کاملا متوقف شود. قرار است این فعالیت ها با حداقل ظرفیت ها تداوم داشته باشد تا انشالله بعد از عید به شرایط عادی برگردد.

وی درباره لو رفتن اسامی برندگان جشنواره پیش از برگزاری اختتامیه، اظهار داشت : این اطلاعات به لحاظ قانونی محرمانه تلقی می شدند و قابل پیگرد قانونی است. ما طی یک شکایت رسمی این را در مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد. حتما باید با کسانی که مرتکب این اشتباه شدند برخورد شود.

اسماعیلی همچنین درباره اینکه چند ساعت پس از پایان جشنواره یکی از فیلم های برگزیده دچار سرقت شده، گفت: اتفاق ناراحت کننده ای بود. ما در حوزه معاونت فناوری سازمان سینمایی با همکاری شرکت های دانش بنیان به زودی این فناوری را در اختیار خواهیم داشت تا این موضوع را به حداقل برسانیم. این سرقت هم قابل ردیابی است معلوم است در کدام سینما و چطور این اتفاق افتاده است تاکید کرده ام تا پیگرد قانونی انجام شود حق آن فیلمساز و مجموعه عوامل باید محفوظ باشد. بنابراین حتما پیگیری میکنیم تا احقاق حق صورت گیرد.

اسماعیلی در مورد تداوم معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: ما در لایحه پیشنهادی دولت این را نیاوردیم اما در صحن تلاش می کنیم با تعاملی که با نمایندگان عزیز داریم تا راه حلی پیدا کنیم تا فشاری به حوزه فرهنگ و هنر وارد نشود و موضوع موردانتظار نمایندگان هم مرتفع شود. نامه آن را زده ایم و با مدیر کمیسیون برنامه و بودجه صحبت کردم در روزهای بررسی لایحه در مجلس نیز انشالله این مطالبه را به نمایندگی از اصحاب فرهنگ و هنر به سمع و استضحار نمایندگان خواهیم رساند.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد : ما امسال کار مهمی را انجام دادیم. رئیس جمهور یک دستور ویژه برای کمک به اهالی فرهنگ و هنر داده بودند ۵ هزار میلیارد ریالی را اختصاص داده بودند که یک بخشی را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار دادیم و قرار است انها را در سه مرحله توزیع کنیم. امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با عادی شدن فضا نیازی به این نوع تسهیلات نباشد اما اگر لازم باشد از این محل مورد استفاده قرار گیرد.

اسماعیلی در مورد مهمترین رویداد فرهنگ و هنری که پیش رو داریم گفت: جایزه کتاب سال را داریم. به این هم اشاره کنم که ما امسال جایزه جلال را داشتیم که آثار خیلی خوبی وحود داشت آثاری که عمدتا در راستای ارزش های انقلاب اسلامی بودند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: اتفاقات خیلی خوبی در حوزه فرهنگ افتاد. رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ، امسال از موزه هنرهای معاصر بازدید کردند و آنجا با هنرمندان تجسمی واقعا جلسه فاخری داشتند.

به گفته وی، رئیس جمهور به صورت کامل از این گالری بازدید کردند و با اهالی هنرهای تجسمی که معمولا کمتر دیده می شوند به گفت‌وگو نشستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برگزاری آیین اختتامیه جشنواره شعر فجر را هم داریم که چهارشنبه شب هفته جاری است، گفت: این جشنواره هم جزء کارهای فاخر ما و بخش های عمیق فرهنگ و هنر است.

بزرگداشت حکیم نظامی در اسفندماه جاری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایرانی در اسفندماه سال جاری به مدت یک هفته در تهران و سراسر کشور، تاکید کرد: متاسفانه در سالهای اخیر بعضی ها فضاسازی هایی می کنند تا این مفاخر اصیل فرهنگی را به نوعی مصادره کنند از این رو ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در وزارتخانه تشکیل شده تا برای روز ۲۱ اسفند برنامه های متنوعی را برای آن روز تدارک ببینند.

اسماعیلی افزود: تلاشمان این است که حکیم نظامی را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگ ایرانی و شاعر پارسی گوی به جهان معرفی کنیم.

برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ در نوروز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای همسایه در نوروز ۱۴۰۱ در خبر داد وگفت: تلاش ما این است که انشالله شرایط کرونایی تا آن زمان افت کرده باشد تا بتوانیم برنامه را به طور شایسته با حضور وزرای فرهنگ در آغاز قرن پانزدهم شمسی در نوروز ایرانی برگزار کنیم.

مبارزه با بی عدالتی سرلوحه این دوره وزارت فرهنگ

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه یکی از سرفصل های برنامه این دوره وزارت فرهنگ را مبارزه جدی با بی عدالتی و تبعیض عنوان کرد و گفت: از ابتدا عدالت فرهنگی را به عنوان شعار محوری حوزه فرهنگ اعلام کرده و در برنامه های اعلامی خود به مجلس شورای اسلامی هم گنجاندیم.

اسماعیلی به برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در تهران و همزمان در سراسر کشور وحتی نمایش ۵ فیلم با سینما سیار برای کپر نشینان اشاره کرد و آن را نمونه برقراری عدالت فرهنگی بیان کردند.

رییس شورای هنر در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز آموزش رایگان هنر در ۷۲ شهرستان محروم و کمتر برخوردار اشاره و خاطرنشان کرد: همانطور که در مجلس هم خدمت نمایندگان عرض کردم توجه به مناطق محروم و عدالت فرهنگی سرلوحه فعالیت های ماست.

اسماعیلی اضافه کرد: هم اکنون در ۱۱ استان و ۷۲ شهرستان برای ۴۰ هزار افرادی که به طور داوطلبانه ثبت نام کرده بودند، کار آموزش را در ۵۱ رشته هنری را آغاز کردیم که همان کار بنیادی و اصیلی است که هر ایرانی علاقه مند به فرهنگ و هنر امکان آموزش را داشته باشد.

به روز رسانی آیین نامه ها و بازسازی ساختاری موسسات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به به روزرسانی آیین نامه وزارتخانه و در موسسات وابسته خود، گفت: کار بازسازی ساختاری این موسسات در حال انجام است. همه اینها با این هدف دارد اتفاق می افتد تا فساد و تبعیض را در یک بازه روشن از بین ببریم و همه اهالی فرهنگ و هنر دسترسی عادلانه به خدمات فرهنگی و هنری داشته باشند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با افزایش هزینه های تولید محصولات فرهنگی روبه رو هستیم، گفت: در بودجه سال آینده دولت قدم مهمی را برداشته و هیات دولت همراهی کردند تا دو درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها و شرکت های دولتی را طبق آیین نامه ای که توسط وزارت فرهنگ تعیین خواهد شد صرف مصارف فرهنگی و هنری از جمله ساخت فیلم کنیم، حمایت از محصولات کار بسیار مهمی است انشالله با همکاری نمایندگان مجلس این اتفاق بزرگ خواهد افتاد. فکر می کنم دغدغه های بودجه ما در سال آینده کاهش خواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در بین شاخه های مختلف فرهنگی و هنری تفاوتی نداریم و همه باید به یک اندازه با توجه به ظرفیت هایشان مورد حمایت قرار گیرند، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نگاه ما به حوزه ارزشی و نظام هنجاری است که جمهوری اسلامی برای ما تعیین کرده است.

اسماعیلی در ادامه با تاکید براینکه، هنر و سینمای فعلی سقف انتظارات ما از هنر نیست و باید تغییرات جدی در آنها اتفاق بیفتد، گفت: تلاش خواهیم کرد با حفظ نظام ارزشی و چارچوب هنجاری دینی که داریم جلو برویم.

رییس شورای هنر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حفظ ارزش های دینی و احکام اسلامی، حفط شعایر دینی برای تولیدات هنری برای ما خط قرمز است.
وی افزود: ما در این حوزه دچار ضعف هستیم.

به گفته اسماعیلی اکنون می خواهیم این تغییر ریل را به کمک اصحاب فرهنگ و هنر انجام دهیم. مردم عزیز انشالله محصول کار مدیریت دولت جدید را در جشنواره سال‌های آینده مشاهده خواهند کرد.

برنامه تحولی وزارت فرهنگ آماده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آماده شدن برنامه تحولی این وزارتخانه خبر داد و اظهارداشت: این اقدام پیرو برنامه تحولی دولت ابلاغ شده و کاملا روشن است که چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

اسماعیلی مجددا تاکید کرد که جشنواره فیلم فجر باید در تراز خواسته های جریان مومن به انقلاب باشد که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را تشکیل می دهد.

به گفته وی، در همین راستا بخش هایی متناسب با وضعیت و مطالبات این جامعه به جشنواره اضافه خواهد شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به افزوده شدن بخش ویژه سرباز وطن به جشنواره های فجر گفت: امسال اهدای جایزه ملی شهید سلیمانی را با حضور خانواده ایشان انجام دادیم. با حضور خانواده شهدای حرم بخش هایی را داشتیم. این عزیزان باید دیده شوند. این بخش ها را به عنوان بخش های تخصصی در آینده نیز خواهیم داشت که هم رونق فضای فرهنگ و هنر را رقم خواهد زد و هم پایبندی به ارزش های دینی و انقلابی را با همکاری اصحاب فرهنگ و هنر به منصه ظهور خواهیم رساند.

اسماعیلی در مورد فضای نشاط و امیدآفرینی تاکید کرد: استنباطی که من دارم، این فضا بسیار مهیاست خود این اهالی بیش از ما شاهد هستند که تغییر فضایی به نفع فضای امید و نشاط آفرین برای نشان دادن ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری کشور ما در حال روی دادن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خداحافظی دو کارگردان با جشنواره فیلم فجر نیز گفت: ممکن است داوری ها همیشه یک سری دلخوری هایی را به همراه داشته باشد از همه اصحاب فرهنگ و هنر درخواست می کنم با کار خود قهر نکنند.

اسماعیلی اضافه کرد: من هم در خدمتشان هستم اگر انتقادهای داشته باشند حتما برطرف می‌کنیم.

به گفته وی، همه اصحاب فرهنگ و هنر جزء خانواده بزرگی هستند که افتخار آنها همراهی مردم با آنهاست و خودشان هم حتما به این موضوع توجه دارند. انشالله کمک می کنیم تا مشکلات موجود رفع شود تا حضور حداکثری را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نمره دادن کار دشواری است اما به جشنواره فیلم فجر از ۲۰ نمره ۱۶ می دهم. یک سری مشکلات وجود داشت اما کار کار ارزنده ای بود و تلاش می کنیم نواقص موجود هم برطرف شود، برای جشنواره تئاتر و موسیقی هم نمره ۱۷ تا ۱۷ و نیم منظور می کنم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.