کمک صلیب‌سرخ به ساکنان شرق اوکراین/ چند روایت از زندگی در سایه جنگ

زمستان سخت، درد و رنج خانواده‌های ساکن در خط تماس را سخت‌تر کرده است

زندگی برای صدها هزار نفر ساکنان مناطق نزدیک خط تماس در شرق اوکراین هر روز تلاشی برای بقاست.

به گزارش نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ از اوکراین، زندگی برای صدها هزار نفر ساکنان مناطق نزدیک خط تماس در شرق اوکراین بدل به تلاشی هر روزه برای بقا شده است.

آب، گاز، و برق به‌صورت محدود در دسترس است.

ترکیب سرما، کووید 19 و عدم ثبات تامین نیازهای اولیه را به چالشی بدل کرده است.

8 سال پس از آغاز مخاصمه نیازهای بشردوستانه عظیم است.

در واکنش به این شرایط، کمیته بین المللی صلیب سرخ کمک رسانی فوری شامل غذا، سوخت برای گرمایش، ملزومات پزشکی، و پشتیبانی برای اقامت از کسانی که در دو طرف خط تماس دچار رنج و درد هستند ارسال می کند.

به گفته فلورانس ژیلت، رییس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در اوکراین، «شرایط شرق اوکراین برای مردم و خانواده ها شدیدا چالش زا است. کمیته بین المللی صلیب سرخ خود را متعهد به کار در کنار این مردم و کمک به هر شکلی که می تواند می داند».

وی همچنین افزود: « ما در کنار صلیب سرخ اوکراین و شرکای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر آماده افزایش پاسخ بشردوستانه‌مان در صورت افزایش نیازها هستیم».

دمای زیرصفر شرایط را برای خانواده ها سخت تر کرده است.

به گفته دنیل بانسکوگ، معاون رییس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در اوکراین: « به گفته مردم، اولویت نخست ایشان به سلامت گذر کردن از زمستان است. زمستانهای این منطقه بویژه برای سالمندان خیلی سخت هستند. برای کمک به نیازمندان، ما گستره ایی از خدمات پشتیبانی از ایزولاسیون خانه ها تا بهبود بهره وری مصرف انرژی و همینطور تامین سوخت و پول نقد برای 35 هزار ساکن دو سوی خط تماس را در برنامه خود در حال اجرا داریم.»

سوفیا رزنیک، روانشناس کمیته بین المللی صلیب سرخ است. او نگران آسیبهای روانی ساکنان این مناطق در روزهایی است که عدم ثبات افزایش می یابد.

«با توجه به فضای پر تنش اوکراین و در اطراف این کشور، خیلی از ساکنان سالمند خاطرات دوران جنگهای پیشین را مرور می کنند. ما از خیلی از مردم می شنویم که آن شرایط را با غم فراوان و ناامیدی با امروز مقایسه می کنند.

با رسیدن به سالهای آخر عمر، این سالمندان دوباره شاهد دنیایی بی ثبات و غیر قطعی هستند. بدلیل مخاصمات مداوم این مردم در ترسی دائمی برای جانشان زندگی را می گذرانند».

 

به گفته خانم رزنیک،  مثل همه مخاصمات، کمیته بین المللی صلیب سرخ به منظور تضمین حفاظت از زیرساختهای حیاتی و غیرنظامیان با همه طرفین مخاصمه  گفتگوهای محرمانه و دوجانبه با همه طرف های مخاصمه را حفظ می کند:« پیام ما برای تمام طرفین درگیریها روشن است: غیرنظامیان و زیرساختها و همینطور تضمین رسیدن خدمات اساسی به غیرنظامیان می باید مصون بماند. خانواده ها می باید بتوانند با هم ملاقات کنند و از هم حمایت کنند. رفتار با بازداشت شدگان می باید انسانی باشد و بر اساس ملزومات حقوق بین المللی بشردوستانه انجام شود.

در 12 ماه اخیر، فعالیتهای کمک رسانی  کمیته بین المللی صلیب سرخ برای پیشتیبانی از جوامع دو سوی خط تماس شامل کمک به 35 هزار نفر برای سوخت و پول نقد به منظور گرمایش خانه ها در زمستان بوده است.

 

اهم فعالیت‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ در 2 سوی خط تماس:
  • 37 هزار نفر در طول خط تماس مرتبا غذا و مواد ضد عفونی کننده دریافت کرده اند.
  • 51 بیمارستان در هر دو سوی خط تماس و 61 مرکز مراقبت درمانی اولیه ملزومات پزشکی برای مقابله با همه گیری کووید-19 و حفظ آمادگی خود در شرایط اورژانسی دریافت نمودند.
  • ایستگاههای تامین آب که تامین آب مورد نیاز 872 هزار نفر را بر عهده دارند در دو سوی خط تماس تعمیر شده اند.
  • بیش از 22 هزار نفر در جلسات آموزشی مربوط به آگاهی از خطرات مین که در مشارکت با صلیب سرخ اوکراین برگزار می شد آگاهی شان از خطرات مین را افزایش دادند.
  • علاوه بر این، 7350 علامت خطر مین برای نشانه گذاری مناطق خطر اهدا شد.
  • 5600 خانواده با پشتیبانی کمیته بین المللی صلیب سرخ منازل آسیب دیده خود را تعمیر کردند.

پوتین: بخشی از نیروهایمان از مرز اوکراین بازمی گردند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.