جنگ توقیفی‌ها و مشکل‌دارها/ اعلام فهرست فیلم‌های اکران نوروزی

فهرست فیلم‌های اکران نوروز می‌تواند به این پرسش جواب دهد که کدام یک از این سینماگران محبوب‌ترند؟ داریوش مهرجویی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازی‌فر، سعید ملکان یا حسین فرح‌بخش؟!

فیلم‌های اکران نوروز در یک قاب

شهروندآنلاین: در شرایطی که همین دو سه روز پیش با اضافه‌شدن فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد به فیلم‌هایی چون «گشت 3» ساخته سعید سهیلی، «دینامیت» مسعود اطیابی، «قهرمان» اصغر فرهادی و «بی‌همه‌چیز» محسن قرایی تحرکی تازه در اکران همچنان کرونازده سینماها ایجاد شده؛ سخنگوی شورای صنفی از قطعی‌شدن اکران هفت فیلم در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد تا امیدواری سینمای ایران برای داشتن گیشه‌هایی داغ در روزهای آتی بیشتر از تمام ماه‌های اخیر باشد.

هفت

ساعاتی پیش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خبر از انتخاب هفت فیلم جدید برای نمایش در سالن‌های سینما در روزهای تعطیلات نوروزی دادند. طبق این خبر که به نقل از سخنگوی شورای صنفی نمایش منتشر شده، اکران هفت فیلم جدید که شماری از آنها جزو پرمخاطب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های جشنواره اخیر فیلم فجر بودند، در نوروز ۱۴۰۱ قطعی شده است.

کدام فیلم‌ها؟!

«مرد بازنده» محمدحسین مهدویان

بر اساس این گزارش؛ مرتضی شایسته در گفت‌وگو با ایرنا درباره فیلم‌های قطعی راه‌یافته به اکران نوروز ۱۴۰۱ گفته که «فیلم‌های «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» ساخته حسین نمازی -که در جشنواره چهلم فیلم فجر به نمایش درآمدند- در ترکیب نوروز سال آینده قرار گرفته‌اند.»

شایسته درباره دیگر فیلم‌های قطعی اکران نوروز ۱۴۰۱ هم گفته که «همچنین سه فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی، «روز صفر» ساخته سعید ملکان و «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی نیز دیگر آثار اکران نوروز ۱۴۰۱ خواهند بود». به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش «اکران این فیلم‌ها از روز ۱۸ اسفندماه به‌صورت همزمان در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد.»

بهترین‌های جشنواره

نمایی از «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر

درباره ترکیب فیلم‌های نوروزی سال 1401 باید به این نکته مهم اشاره کرد که به نظر می‌رسد انتخاب فیلم‌های امسال منطقی‌تر و فکرشده‌تر از همیشه به انجام رسیده و در تعطیلات نوروزی شاهد پکیجی متنوع از فیلم‌های ایرانی در ژانرهای گوناگون، از نوآر گرفته تا تریلر سیاسی و کمدی اجتماعی و درام جنگی و فیلم منتقد اجتماعی و البته یک فیلم تازه از بند توقیف رسته خواهیم بود که بنا به اجماع منتقدان ارزش‌های هنری- کیفی قابل توجهی نیز دارند. در این زمینه می‌توان «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر را مثال زد که به گفته بسیاری بهترین فیلم جشنواره فجر بود. این ادعا را در مورد «علفزار» کاظم دانشی نیز می‌شود تکرار کرد که رقیب سرسختی در بخش‌های اصلی جشنواره برای فیلم اول هادی حجازی‌فر بود. درباره «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان و «شادروان» حسین نمازی کتمان نمی‌توان کرد که هر دو جزو مورد توجه‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های جشنواره چهلم بودند.

قدیمی‌های محبوب

نمایی از «لامینور» داریوش مهرجویی

اما در مورد فیلم‌هایی که از سال‌های قبل در صف اکران مانده‌اند؛ بی‌تردید «لامینور» داریوش مهرجویی یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده. فیلمی که ابتدا با عنوان «سنتوری2» طرفداران و دنبال‌کنندگان زیادی به دست آورد و بعد هم که گفته شد «لامینور» به دلیل پرداخت به موسیقی و خوانندگی زنان و طرح مطالباتی در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده است، هواداران این فیلم بیشتر هم شدند! «روز صفر» درام امنیتی-سیاسی سعید ملکان درباره عملیات دستگیری ریگی نیز قطعا منتظران زیادی دارد که ببینند تهیه‌کننده پرسروصدای سال‌های اخیر در اولین فیلمی که کارگردانی کرده، چه کرده و چه قله‌هایی را هم فتح کرده است. «قدغن» مجید مافی با تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش هم مثل تمام فیلم‌های نوع خودش مخاطبان و هواخواهانی خواهد داشت!

این گروه مشکل‌دار

«روز صفر» سعید ملکان

جذاب‌ترین موضوع اکران نوروز امسال اما جمع‌آمدن شماری از مشکل‌دارترین فیلم‌های یکی دو سال اخیر سینمای ایران در یک بازه یکی دو ماهه زمانی است. در این زمینه «لامینور» با پرداخت به موسیقی زنان قطعا بیشترین مشکل را داشته که باعث شده دو سال و اندی پشت خط اکران بماند. مانند «عنکبوت» که این فیلم نیز به دلیل پرداخت به ریشه‌های قتل‌هایی از جنس قتل‌های خودسرانه سعید حنایی سال‌ها پشت خط اکران ماند و همین چند روز پیش از محاق به در آمد و روی پرده سینماها رفت. «روز صفر» سعید ملکان هم به دلیل موضوع امنیتی‌اش درباره یکی از اشرار بزرگ این سال‌ها گفته می‌شود که در بین نهادهای امنیتی (که البته حامیان تولید این فیلم هم بوده‌اند) مخالفانی دارد و همان‌ها هم هستند که این یکی دو سال این فیلم را از پرده سینماها دور نگه داشته‌اند.

اما درباره دیگر فیلم‌های اکران نوروز؛ همین که در جشنواره فیلم «علفزار» تنها فیلمی بود که در جلسه رسانه‌ای‌اش درباره احتمال توقیف فیلم صحبت شد -که تهیه‌کننده فیلم، بهرام رادان را هم به‌شدت آزرده کرد- نشان از این موضوع می‌کند که اطلاق عنوان مشکل‌دار به این فیلم هم چندان غیرمنطقی نیست. به خصوص به دلیل موضوع بحث‌انگیز تجاوز و آزار جمعی حاضران در یک مهمانی -که دستمایه روایت این فیلم قرار گرفته- و فراموش نکرده‌ایم که در زمان انتشار اخبار اصلی این جنایت در رسانه‌ها نیز مناقشه‌برانگیز شده بود.

«موقعیت مهدی» هم با شایعاتی که اخیرا درباره مخالفت همسر شهید باکری با اکران این فیلم در رسانه‌ها منتشر شده؛ پکیج فیلم‌های مشکل‌دار نوروز امسال را تکمیل می‌کند تا درنهایت بی‌مشکل‌ترین فیلم اکران نوروز مانند همیشه متعلق به حسین فرح‌بخش و جریان سینمایی مورد علاقه او باشد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.