کمک 30 میلیارد یورویی به سینماها

حمایت نجومی از سینماهای کرونازده در اتحادیه اروپا

مقایسه وام ده میلیون تومانی ما به سینماها با کمک 30 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به سینماهای هنری به بهترین شکلی می‌تواند نوع نگاه و اهمیت بخش فرهنگ و هنر را توضیح دهد

[پولاد امین] در شرایطی که اختصاص وام حمایتی ده میلیون تومانی به سینماهای آسیب‌دیده از کرونا انتقادات و البته کنایه‌ها و شوخی‌های تند و تیزی را در رسانه‌ها و فضای مجازی موجب شده؛ خبر می‌رسد که در اروپا حمایت‌های غریبی از سینماها، به‌خصوص سینماهای هنری و سینماتک‌ها به انجام رسیده که سینماها و سینماگران ما حتی فکرش را هم نمی‌توانند بکنند.

کمک به سینماهای هنری

روز گذشته گاردین نوشت که کنفدراسیون بین‌المللی سینماهای هنری (CICAE) از اتحادیه اروپا درخواست کرده که دو تا چهار درصد از «صندوق مالی بهبود وضعیت اقتصادی اروپا» به میزان ۷۵۰ میلیارد یورو به بخش فرهنگ اعضای اتحادیه اروپا تخصیص داده شود. این درخواست که بین ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار کمک به سینماهای هنری را شامل می‌شود، بنا به گفته کریستین براوئر، رییس اینکنفدراسیون، می‌تواند سینماهای هنری اروپا را از ورشکستگی نجات دهد.

حمایت از فرهنگ و خلاقیت

بخش فرهنگ و خلاقه اتحادیه اروپا از نظر بودجه‌ای ۴/۲ درصد از تولید ناخالص اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد. این مجموعه که باعث ایجاد حدود هشت میلیون شغل شده؛ همواره در مواقع بحرانی از حمایت‌های اقتصادی برخوردار بوده و در جریان بحران کرونا نیز این رویه صادق بوده است.

به گزارش «کانال اطلاع‌رساني اخبار بين‌المللي» که به حضورهای بین‌المللی سینما اختصاص دارد؛ چند هفته پیش در فستیوال فیلم ونیز، سابین ورهین مدیر کمیسیون فرهنگ و آموزش در پارلمان اروپا اظهار امیدواری کرد تا یک درصد از بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای صندوق مالی رفع مشکلات ناشی از ویروس کرونا به بخش فرهنگ و خلاقه اختصاص یابد که حدود ۷/۵ میلیارد یورو خواهد بود. برنامه حمایتی فعلی اروپا برای بخش سینما و تلویزیون، برنامه مدیا، که بودجه آن با کاهش توسط کشورهای عضو به ۱/۶۴ میلیارد یورو رسیده بود، در سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید. اعضای کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپا در تلاشند تا بودجه برنامه هفت ساله بعدی را به ۲/۸ میلیارد یورو برسانند.

بریتانیایی‌های میلیاردر

البته حمایت‌های مالی از بخش فرهنگ و هنر تنها شامل کمک‌ها و حمایت‌های اتحادیه اروپا نمی‌شود و کشورهای عضو نیز هرکدام به فراخور سیاست‌های عمومی، توان اقتصادی و وضعیت خاص بخش فرهنگ و هنر به این بخش کمک‌های شایانی ارائه می‌دهند.

مثلا دولت بريتانيا بسته حمايتى ١/٩ ميليارد دلارى جهت حمايت از بخش هاى مختلف هنرى، فرهنگى و ميراث ملى را اعلام كرد كه از همه‌گيرى ويروس كرونا لطمه ديده‌اند. از اين مبلغ يك ميليارد دلار تا ماه آوريل ٢٠٢١ براى سالن‌هاى تئاتر، سالن‌هاى مستقل سينما، سالن‌هاى كنسرت موسيقى، سايت‌هاى ميراث ملى، موزه‌ها و گالرى‌ها هزينه خواهد شد.

موسسه فيلم بريتانيا نیز جهت حمايت از شركت‌هاى عرضه و پخش بين‌المللى فيلم صندوق مالى حمايتى تشكيل داده است. اين صندوق با بودجه‌اى پانصد هزار پوندى، به هر شركت مبلغ ٢٥ هزار پوند (حدود یک میلیارد تومان) كمك بلاعوض جهت جبران خسارت‌هاى ناشى از بحران همه‌گيرى اختصاص داده است. بن رابرتس مدير موسسه فيلم بريتانيا در این زمینه عقیده دارد که «دولت ملزم به حمايت از این شرکت‌هاست، چون شركت‌هاى فروش بين‌المللى رابط فيلم با تماشاگران جهانى بوده و درآمدهاى حاصله را به صاحبان فيلم‌ها باز مى‌گردانند. نیز می‌پردازد و در شرايط حاضر، اين حمايت براى حضور فيلم‌ها در جشنواره‌هاى آنلاين هم اجرايى شده است.

تعداد ٧٠٠ هزار نفر در سراسر بريتانيا در بخش‌هاى فرهنگى و هنرى مشغول به كار بوده كه نيمى از اين افراد يعنى ٣٥٠ هزار نفر در دوره شيوع ويروس كرونا به مرخصى بدون حقوق اجبارى فرستاده شدند. بر اساس گزارش فدراسيون صنايع خلاقه بريتانيا، تنها بخش تئاتر در این دوره دچار ٣/٨ ميليارد دلار خسارت شده و ٧٠ درصد شاغلان حوزه تئاتر اين كشور شغل خود را از دست دادند.

ایتالیایی‌های حامی

دولت ايتاليا مبلغ ١٣٠ ميليون يورو جهت حمايت از سينماى آن كشور در دوران شيوع ويروس كرونا اختصاص داده كه شامل كمك به سالن‌هاى سينما و دست‌اندركاران سينما می‌شود. دولت اسپانيا نيز مبلغ ١٠٠ ميليون يورو براى كمك به صنعت سينماى كشورهاى خود اختصاص داده‌ است.

حمایت از تولید فیلم

حتی کشوری مانند بلغارستان نیز که چندان اقتصاد قدرتمندی ندارد، در دوران کرونا در قالب حمایت از تولید فیلم از هنرمندان حمایت کرده است. مثلا در این دوره مركز ملى فيلم بلغارستان مبلغ دو ميليون يورو براى حمايت از توليد فيلم اختصاص داده که صرف تولید نه فيلم و گسترش فیلمنامه نه فيلم خواهد شد. از این مبلغ، ٩٤٣ هزار يورو براى توليد دو فيلم با بودجه بالا هزينه خواهد شد. سه فيلم با بودجه ٦٣٠ هزار يورو و يك فيلم اولى هم با مبلغ ٢١٠ هزار يورو تولید خواهند شد. در کل، دولت بلغارستان اعلام كرده كه مبلغ ٢/٥ ميليون يورو جهت كمك به بخش‌هاى مستقل فرهنگى كشور اختصاص داده است. بويل بانوف وزير فرهنگ بلغارستان گفته كه وزارتخانه متبوعش مبلغ ١/٤ ميليون يورو به هنرمندان مستقل و سازمان‌هاى فرهنگى اعطا خواهد کرد و مبلغ ١/١ ميليون يورو هم از طريق صندوق ملى فرهنگ آن كشور توزيع مى‌شود. هنرمندان مستقل هر يك از بخش‌هاى موسيقى، رقص، تئاتر و هنرهاى تجسمى مبلغ ٢٥٠ هزار يورو دريافت مى‌كنند.

دولت فدرال استراليا نیز اعلام كرده كه مبلغ ٥٠ ميليون دلار استراليا به صنعت سينماى آن كشور بابت مشكلات و آسيب‌هاى كرونا كمك مالى خواهد كرد. اين مبلغ توسط نهاد اسكرين استراليا مديريت و به توليد در سينما و تلويزيون استراليا اختصاص دارد. اين كمك بخشى از كمك ٢٥٠ ميليون دلارى دولت استراليا در حمايت از هنر و توليدات هنرى آن كشور در دوران شيوع ويروس كرونا محسوب مى‌شود.

حمایت از بخش خصوصی

جالب این‌که سالن‌ها و مجموعه‌های کاملا خصوصی نیز از این حمایت‌ها بهره‌مند هستند. مثلا مجموعه سينمايى AMC كه بزرگ‌ترين مجموعه دارنده سالن‌هاى سينما در جهان است توانسته مبلغ صد ميليون دلار دريافت كند و به دنبال جمع‌آورى مبلغ دويست ميليون دلار دیگر است تا بتواند بر مشكلات مالى ناشى از تعطيلى سالن‌هاى سينما در دوران کرونا فائق آيد. اين مبلغ به مجموعه AMC كمك خواهد كرد تا پايان سال جارى میلادی به فعاليت خود ادامه دهد. همه گيرى ويروس كرونا موجب بسته شدن بيش از هزار سينماى اين شركت و كنار گذاشتن ٦٠٠ كارمند آن شده، تا جایی که در دوره‌ای شركت تا آستانه پر كردن فرم‌هاى ورشكستگى رسمى نیزپيش رفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.