فرصت ایده‌آل برای مشارکت در میزبانی جام‌جهانی

ورزش و به‌خصوص رشته پرمخاطب فوتبال همواره پُلی عریض به سوی ایجاد دیپلماسی میان کشورها بوده است؛ در شرایطی که مراوده‌های سیاسی بین کشورها به سخت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود، تقابل‌های فوتبالی نه تنها فضاهای ملتهب سیاسی را تلطیف می‌کند که باعث می‌شود روابط میان دیپلمات‌ها و مردمان کشورها نیز تقویت شود.

این امر مهم را سران کشورها نیز به‌خوبی درک می‌کنند؛ اهدای پیراهن تیم‌ملی قطر که منقش به نام سیدابراهیم رئیسی است به رئیس‌جمهوری ایران، گواه خوبی برای این ادعاست. پیراهنی که به شکل نمادین و در فاصله چندماه تا برگزاری جام‌جهانی 2022 در کشور قطر با شماره 22 به رئیسی تقدیم شد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.

در این مقاله فرصتی برای بررسی روابط سیاسی دو کشور (که این روزها ظاهرا در بهترین شرایط خود قرار دارد) نیست اما اقدام شیخ‌حمد بن‌تمیم یک فرصت ایده‌آل را پیش روی مقامات سیاسی ایران قرار می‌دهد تا بتوانند یکبار دیگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشورمان را به دنیا نشان بدهند.

حال که امیر قطر قصد دارد کشورش را با برگزاری هرچه بهتر جام‌جهانی به نظاره جهانیان بگذارد، ارایه پیشنهاد میزبانی از بخشی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان در جزیره کیش از سوی مقامات ایرانی می‌تواند یک رویداد بزرگ را در آذرماه 1401 برای ایران به ارمغان بیاورد. مسافت اندک کشور قطر و به‌خصوص شهر دوحه با جزیره‌های جنوبی ایران و به‌خصوص کیش، این فرصت را در اختیار مقامات قطری قرار می‌دهد تا نه‌تنها از پتانسیل این جزیره برای برگزاری جام‌جهانی بهره ببرند که با توجه به مساحت نه‌چندان وسیع کشورشان به جام‌جهانی نیز وسعت بیشتری ببخشند.

اگرچه در گذشته روسای سابق فدراسیون‌های ایران و قطر بر سر استفاده از امکانات کیش برای میزبانی از جام‌جهانی قطر توافقنامه‌ای را امضا کردند اما دیگر هیچ‌وقت خبری در این خصوص منتشر نشد تا این مسأله کاملا مسکوت بماند. حالا که امیر قطر در دیدار با ابراهیم رئیسی یک نماد از جام‌جهانی را به او هدیه کرده، چه خوب است که بخشی از مذاکرات درباره روابط سیاسی دو کشور به میزبانی از جام‌جهانی 2022 اختصاص یابد.

جزیره مرجانی کیش با زیبایی‌های طبیعی و البته داشتن هتل‌های 5 ستاره و مجلل فرصتی مناسب را در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی قرار می‌دهد تا بتوانند حداقل اردوهای خود قبل از شروع مسابقات را نه در قطر که در ایران برگزار کنند. از آنجایی که 32 تیم حاضر در مسابقات جام‌جهانی همگی چندروز زودتر برای خوگرفتن با شرایط آب‌وهوایی به دوحه سفر خواهند کرد، این احتمال می‌رود که کشور کوچک قطر نتواند به همه تیم‌ها اسکان مناسب بدهد و در این شرایط بهترین فرصت است تا از پتانسیل جزیره کیش استفاده شود.

بدون تردید برگزاری بازی‌های جام‌جهانی در استادیوم کیش امکانپذیر نیست اما با توجه به تجهیز این ورزشگاه و ترمیم چمن آن، ظرفیت برگزاری کمپ‌های تمرینی قبل از مسابقات در جزیره به‌طور کامل وجود دارد. پس چه خوب است که رئیس‌جمهوری ایران هم وقت را مغتنم شمرده و در فضای دوستانه مذاکرات با امیر قطر بحث مشارکت در میزبانی این کشور در جام‌جهانی را پیش بکشد. مسأله‌ای که قطعا دستاوردهای زیادی برای کشور خواهد داشت. با توجه به حضور گردشگران و فوتبالدوستان در غرب آسیا برای جام جهانی، سفر آنها به جزیره کیش رونق توریستی خوبی برای جزیره ایجاد خواهد کرد و  به دنبال آن عاملی برای پیشرفت اقتصادی و توسعه زیرساخت های این جزیره خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.