حقایقی چند درباره زادگاه جومونگ و سامسونگ

کره جنوبی جایگاه دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را در اختیار خود دارد

نام کره جنوبی امروز برای خیلی‌ها یادآور محصولات برآمده از صنعت گوشی‌های هوشمند، صنعت اتومبیل‌‌سازی و این اواخر صنعت فیلم‌سازی و سریال‌سازی این کشور است. به طور مثال مدت‌هاست که سامسونگ به عنوان یک غول صنعتی و یک اَبَر کمپانی تولیده کننده همه چیز، تنه به تنه بزرگترین شرکت‌های اروپایی و آمریکایی می‌ساید. یا حتی در عرصه محصولات فرهنگی نیز همین که در کشوری چون ایران با آن سابقه تاریخی، یک قهرمان کره‌ای به نام جومونگ در قالب سریالی تلویزیونی دل همه را می‌برد، خود از پشتوانه غنی تمدنی این سرزمین حکایت دارد.

اما با این همه شاید کمتر کسی بداند ساکنان این شرقی‌ترین سرزمین جا خوش کرده روی نقشه کره زمین، چگونه زندگی می‌کنند و می‌اندیشند. مطلب پیش رو به برخی از سوالات در این خصوص پاسخ می‌دهد.

عقاید و خرافات

عدد 4 در کره جنوبی بدشگون تلقی می‌شود. این عقیده‌ به این دلیل است که تلفظ عدد 4 در زبان کره‌ای، شبیه تلفظ کلمه‌ «مرگ» است! در کره جنوبی از قرمز به عنوان نماد خوش‌شانسی یاد می‌شود و این رنگ در لباس‌های عروسی بسیار مرسوم است. همچنین در فرهنگ کره‌ای‌ها، دیدن خواب خوک معنای خوبی دارد. خوک در این کشور نماد پول و ثروت است.

«انگل» جاودان

«پارازیت» یا «انگل» اولین فیلم سینمای کره‌ بود که نامزد اسکار شد. این فیلم در اسکار 2020 سه جایزه را در سه بخش «بهترین فیلم»، «بهترین فیلم بلند خارجی» و «بهترین فیلم‌نامه» دریافت کرد. در تاریخ اسکار، «انگل» نخستین فیلم خارجی به شمار می‌رود که موفق به کسب جایزه‌ «بهترین فیلم» شده است.

آب و هوا و اقلیم

گرم‌ترین ماه در کره جنوبی «آگوست» است. متوسط دمای هوا در این ماه، به 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد! دو سوم مساحت کره جنوبی پوشیده از جنگل است. زمستان‌های این کشور بسیار سرد و طولانی ا‌ست و از همین رو، تامین سوخت مورد نیاز جمعیت این کشور، آسیب زیادی به پوشش گیاهی آن وارد می‌کند.

جنگ در کره‌‌

نخستین جنگ رسمی و نظامی در کره با نام رسمی «جنگ کره» با حضور نیروهای آمریکا و شوروی اتفاق افتاد. این جنگ که برای 3 سال میان کره شمالی و کره جنوبی جریان داشت در دهه 50 میلادی با امضای آتش‌بس خاتمه یافت.

رگ و ریشه قومی

از پیوندهای قومی ترکیب‌ شده با کره می‌توان به پیوند مغولستان و بایکال اشاره کرد. همچنین درصد قابل توجهی از ساکنان این کشور اصالتی چینی دارند. بخشی از زبان کره‌ای از زبان ژاپنی وام گرفته شده و حاوی برخی از کلمات چینی است.

ازدواج‌های مرسوم

در کره جنوبی دو نوع ازدواج وجود دارد، یکی ازدواج عشقانه و دیگری ازدواج از پیش تعیین‌شده و سنتی! همچنین در فرهنگ کره جنوبی مشترک بودن «گروه خونی» عاملی اصلی و تعیین‌کننده در ازدواج است.

سربازی در کره

در کره جنوبی خدمت نظام وظیفه برای تمام مردان بین 18 تا 28 سال اجباری است. این قانون در سال 1957 وضع شد و هدف اصلی آن برای جلوگیری از حملات احتمالی است. مدت سربازی در این کشور بین 21 تا 24 ماه است.

زبان و رسم‌الخط

نمادهای آوایی رسم‌الخط کره‌ای بر 10 مصوت (حروف صدادار) و 14 صامت (حروف بی‌صدا) مبتنی است. به لحاظ تاریخی، این قرارداد نوشتاری از ابتدا برای افراد کم‌بضاعت و بی‌سواد طراحی شده است.

جراحی زیبایی

رایج‌ترین جراحی زیبایی در کره جنوبی بزرگ‌ کردن پلک چشم‌هاست. این کار معمولاً در بین جوان‌ها انجام می‌شود تا حس زیبایی و غربی شدن را به آن‌ها القا کند. تخمین زده می‌شود که در کره، از هر پنج زن، سه زن حداقل یک بار تجربه‌ عمل زیبایی را داشته است.

کلان ‎‌شهر شلوغ

پایتخت کره جنوبی «سئول» و شهر مهم آن «اینچئون» است. سئول پنجمین شهر بزرگ دنیاست و بیش از نیمی از جمعیت کره جنوبی در آن سکونت دارند.

سرزمین جلبک‌ها

کره جنوبی بیش از 90 درصد جلبک دریایی جهان را تولید می‌کند. در بسیاری از مناطق ساحلی این کشور مزرعه‌ دریایی پرورش جلبک وجود دارد.

چهار هزار جزیره

9 سال طول می‌کشد تا یک نفر هر روز را در هر کدام از جزایر کره جنوبی بگذراند. محیط اجتماعی برخی از این جزایر، بسیار متفاوت از شهرهای این کشور است.

وای ‌فای رایگان

در کره جنوبی هرگز بی‌اینترنت نمی‌مانید. در این کشور ارتباط اینترنتی حتی در دورترین جزایر هم ممکن است. در تمام نقاط کره جنوبی وای‌فای رایگان وجود دارد.

خوراک محبوب

«کیمچی» با سبزیجات و ادویه‌ها مختلف درست می‌شود و به طور سنتی برای چند ماه نگهداری می‌شود تا کاملاً تخمیر شود!

ولنتاین برای آقایان

در کره جنوبی رسم است که زنان برای ابراز احساسات به آقایان برای آن‌ها کادو و شکلات بگیرند!

سن قانونی در کره

یک شهروند کره‌ای باید حداقل 19 سال سن داشته باشد تا بتواند به طور قانونی رای بدهد و بزرگسال محسوب شود.

زن شاغل، مرد خانه‌دار

در بعضی نقاط کره، زنان به دریا می‌روند وهشت‌پا و جوجه‌تیغی صید می‌کنند و آقایان کارهای خانه را انجام می‌دهند.

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.