راه‌اندازی خانه‌های هلال در مساجد

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان جوانان و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان جوانان هلال‌احمر و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور، با حضور رئیس جمعیت، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور امضا شد.

در نشستی که امروز 15 مهرماه 99 برای امضای این تفاهمنامه برگزار شد، دکتر همتی با بیان اینکه فعالیت ها و کارهای خیرخواهانه در هلال احمر قدمتی 100 ساله دارد گفت: زحمات ارزشمندی در این راستا انجام شده که ما به عنوان واسطه میان مردم و خیرین و نیکوکاران قرار بگیریم تا خدمات علمی – فرهنگی و مالی مورد نیاز اقشار کم برخوردار را به دستشان برسانیم. در این نشست بر راه اندازی خانه هلال در مساجد تاکید شد.

دکتر همتی با اشاره به اینکه سابقه هلال احمر در کمک‌رسانی به نیازمندان درخشان است گفت: در این دوره با وجود مدیران پاکدست و درستکار و حمایت های خوب دولت، فعالیت ها و ارائه خدمات در هلال احمر به خوبی پیش می رود.

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن قدردانی از حمایت های دولت در شارژ انبارهای امدادی گفت: با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا در حوزه امداد و نجات و در هرجا دولت سنگ تمام گذاشته است. این موضوع به خاطر مردم ارزشمندی است که قرار است خدمات به آنها ارائه شود. همتی با اشاره به گستردگی فعالیت های هلال احمر در داخل و خارج از کشور گفت: جوانان و اعضای داوطلب هلال احمر با شیوع کرونا پای کار بودند.  با مشارکت بیش از 10 هزار نفر از آنها  به 21 میلیون نفر خدمات غربالگری ارائه شد.  در زمان وقوع سیل در استان های جنوبی در جازموریان در سیل لرستان و زلزله کرمانشاه جوانان خدمات و کار های ارزشمندی در کمک رسانی به آسیب دیدگان انجام دادند.

اهمیت نگهداشت داوطلبان

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با تاکید بر اینکه ما باید به وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود به نحو احسن عمل کنیم افزود: آنچه که به ما در خدمت رسانی به مردم قوت می دهد همراهی بیش از 650 هزار داوطلب و یک میلیون عضو جوان است. ما برای نگهداشت آنها نیاز به برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی داریم و همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند در این راستا باید اردوگاه های فرهنگی جمعیت را با حفظ چارچوب هایی که اعتقاد داریم راه اندازی و تجهیز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی 1400 خانه هلال در کشور با حضور رئیس جمهور و افتتاح 5 هزار واحد دیگر تا پایان امسال افزود: احیای خانه های هلال قدم خوب و ارزشمندی بود که برداشته شد. برنامه‌ریزی راه اندازی و ایجاد خانه های هلال از سال 94 کلید خورده و برای مدتی متوقف شده بود.

همتی با بیان اینکه همه فعالیت ها در خانه های هلال به صورت داوطلبانه انجام می شود مثل جذب و آموزش اعضا و سازماندهی آنها برای مقابله با بحران افزود: این خانه ها مجهز به تجهیزات امدادی هستند و به عنوان یک هلال احمر کوچک قابلیت ارائه خدمات انسان دوستانه و امدادی را دارند تا تیم های امدادی هلال احمر وارد عمل شوند. رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص همکاری هلال احمر با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: برای ایجاد خانه های هلال، اگر مسجدی ظرفیت داشته باشد در اولویت است.

هر مسجد یک خانه هلال

با توجه به اینکه کانون مساجد و وزارت ارشاد، ظرفیت خوبی در بحث مساجد کشور با حدود 25 هزار مسجد و کانون فرهنگی دارند، نیاز است که از توان مجموعه هلال احمر استفاده شود و با شعار «هر مسجد یک خانه هلال» امسال 5 هزار مسجد در سراسر کشور را به خانه هلال تبدیل کنیم. لازم است در حوادث از توان مساجد در جمع آوری کمک های مردمی و اسکان اضطراری و در موضوعات مختلف استفاده کنیم.

رئیس سازمان جوانان با اشاره به فعالیت 13 مجتمع دانش آموزی هلال احمر افزود: دانش آموزانی که در مناطق محروم قادر به ادامه تحصیل نیستند. در این مجتمع ها به صورت شبانه روزی نگهداری و ادامه تحصیل می دهند و تعدادی از این عزیزان در مقاطع پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل هستند.

وی بابیان اینکه کارهای خیرخواهانه ای که در هلال احمر انجام می شود، پشتوانه عظیمی برای ایجاد اعتماد مردمی است، افزود: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، تمرکز ما بر فعالیت های حوزه جوانان در فعالیت های بشردوستانه بیشتر شده است. گلفشان یادآوری کرد: جوانان هلال احمر در غربالگری ویروس کرونا در دهه اول محرم 40 میلیون نفر را پوشش دادند که ستودنی بود.

وی گفت: با توجه به اینکه کانون مساجد و وزارت ارشاد، ظرفیت خوبی در بحث مساجد کشور با حدود 25 هزار مسجد و کانون فرهنگی دارند، نیاز است که از توان مجموعه هلال احمر استفاده شود. او ادامه می دهد:‌ قرار است  با شعار «هر مسجد یک خانه هلال» امسال 5 هزار مسجد در سراسر کشور را به خانه هلال تبدیل کنیم. لازم است در حوادث از توان مساجد در جمع آوری کمک های مردمی و اسکان اضطراری و در موضوعات مختلف استفاده کنیم.

فعالیت های متکثر و با نام و نشان بین المللی هلال احمر فرصتی برای نظام است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا ارزانی مشاور عالی وزیر ارشاد و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور  نیز در این نشست گفت: هلال احمر با فعالیت های متنوع و متکثر و با نام و نشان بین المللی فرصتی است که در نظام وجود دارد.

وی افزود: با ایجاد خانه های هلال در مساجد جوانان می توانند آموزش ببینند و در فعالیت های اجتماعی با هلال احمر همکاری داشته باشند.

هلال احمر الگویی موفق در حوزه کمک به آسیب های اجتماعی

پروین داداندیش مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اجتماعی نیز در این نشست گفت: یکی از نهادهایی که با سابقه طولانی و به شکل نهادینه در حوزه جوانان کار کرده جمعیت هلال است. فعالیت جوانان در کانون های دانشجویی هلال احمر چشمگیر و قابل توجه است. داداندیش با بیان اینکه هلال احمر سال‌ها است برای کمک و مددکاری در حوزه بلایای طبیعی پیش قدم بوده افزود: در حوزه بلایا و آسیب های اجتماعی نیز  با استفاده از اعضای جوان و داوطلب نیز کمک کرده است.

وی با تاکید بر لزوم تبادل تجربه و الگوهای موفقی که  هلال احمر در مدیریت بحران و بلایای طبیعی داشته افزود: می توانیم این تجارب را در حوزه آسیب های اجتماعی هم وارد کنیم. داداندیش گفت: در همکاری با هلال احمر، مساجد محل خوبی برای آموزش جوانان در حوزه امداد و نجات به شمار می آید. وی افزود: امیدواریم مساجد، به عنوان الگویی مناسب در کانون های فرهنگی و هنری تقویت شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.