رئیسی: اقدامات ساختاری برای رفع فقر موجب غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان نشود

رییس‌جمهور:وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچ وجه زیبنده این نظام نیست

رییس جمهور با اشاره به اینکه راهکار اصلی و اساسی برای رفع فقر اصلاح شاخص‌ها و زیرساخت‌ها در جهت برقراری عدالت اجتماعی است، افزود: درست است که برای ایجاد عدالت پایدار اقتصادی و اجتماعی باید در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات، عادلانه عمل شود و زمینه ها و بسترهای ایجاد فقر و بی‌عدالتی را اصلاح کرد، اما نباید از رسیدگی به فقرا و نیازمندان نیز غافل ماند

رییس‌جمهور گفت: اگر چه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلند مدت برای رفع فقر و بی‌عدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم رتبی دارد، اما این امر نباید باعث غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در اولین جلسه شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پرچمدار برقراری عدالت اجتماعی است و لذا وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچ وجه زیبنده این نظام نیست، گفت: جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه راهکار اصلی و اساسی برای رفع فقر اصلاح شاخص‌ها و زیرساخت‌ها در جهت برقراری عدالت اجتماعی است، افزود: درست است که برای ایجاد عدالت پایدار اقتصادی و اجتماعی باید در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات، عادلانه عمل شود و زمینه ها و بسترهای ایجاد فقر و بی‌عدالتی را اصلاح کرد، اما نباید از رسیدگی به فقرا و نیازمندان نیز غافل ماند.

رئیسی اظهار داشت: اصلاح ساختارها و شاخص‌ها نسبت به رسیدگی به فقرا و نیازمندان تقدم رتبی دارد، اما هم‌زمان با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بلند مدت و ساختاری باید به شکلی کاملا عزتمندانه به فقرا و نیازمندان نیز رسیدگی کرد و برنامه‌هایی عاجل و فوری برای رفع فقر مطلق داشت.

رییس‌جمهور به تأکیدات مقام معظم رهبری به ویژه خطاب به دولت مردمی و تحول‌گرا، مبنی بر تهیه و تنظیم پیوست عدالت برای همه تصمیمات و اقدامات اشاره و تصریح کرد: محور عمل این دولت اجرای عدالت است. هیچ تصمیم و اقدامی در این دولت نباید باعث ایجاد و تشدید فشار اقتصادی به آحاد کم برخوردار جامعه شود.

رئیسی در ادامه سخنانش یکی از ضروری‌ترین اقدامات در مسیر رسیدگی به فقرا و نیازمندان را به روزرسانی سامانه جامع اطلاعاتی رفاه و تامین اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: سامانه اطلاعاتی زیر مجموعه وزارت رفاه باید به روزرسانی شده و در راستای جامعیت اطلاعات آن، با دیگر سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های ذیربط یکپارچه و مرتبط شود.

رییس‌جمهور یکی دیگر از اقدامات لازم در راستای اصلاحات ساختاری برای رفع فقر و ارتقای وضعیت رفاهی مردم در دولت مردمی را ارتقای نقش و سهم مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌ریزی‌ها عنوان کرد و گفت: از تجربه‌های موجود در استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مردمی همچون خیریه ها، بسیج و امثال آن برای به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی بهره گرفته شود.

رئیسی رفاه این روش نمونه فعلیت بخشیدن به نقش مردم در برنامه‌ریزی‌های عمومی را در راستای رفع فقر به ویژه رفع فقر مطلق ساماندهی و سازماندهی کند.

رییس جمهور تاکید کرد: برنامه‌های رفع فقر مطلق را مطلقا به آینده موکول نکنید. رفع فقر مطلق از آن دسته اقداماتی است که حتی نباید از امروز به فردا موکول شود؛ جلسات و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این محور تنظیم کنید که برای همین شب عید بتوانید با اقداماتی جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید.

رئیسی اظهار داشت: امروز توان دولت نیز در کنار نهادهای انقلابی و امدادی قرار گرفته و ظرفیت‌های آنان یکپارچه شده است. باید از این فرصت به نحو احسن و هر چه سریع‌تر برای رفع فقر مطلق و نیز اصلاح ساختارهای به وجود آورده فقر و بی‌عدالتی استفاده شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: طبیعتا اجرای برخی برنامه‌ها برای اصلاح ساختارها زمانبر است، اما برنامه‌ها و اقدامات لازم برای رفع فقر مطلق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی و سریعا اجرایی شود

در این جلسه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارشی از وضیعت رفاهی خانوارهای ایرانی در ابعاد درآمدی، آموزش، بهداشت و سلامت، مسکن، دسترسی به تسهیلات و زیرساخت‌های آب و انرژی ارائه کرد.

همه دستگاه‌ها مکلف شدند برای تکمیل و توسعه پایگاه رفاه ایرانیان،‌ همکاری لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را به صورت برخط در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی قانونی حوزه سیاست‌های رفاهی مکلف شد با همکاری سایر دستگاه‌ها برنامه جامع رفع فقر را تهیه کرده و در جلسه آتی شورای‌عالی رفاه و تامین اجتماعی ارائه کند و در این خصوص نیز همه دستگاه‌ها مکلف شدند همکاری لازم را داشته باشند.
همچنین برنامه مقابله با سوءتغذیه کودکان به تصویب رسید. اصلاحات اساسنامه صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس نیز مطرح شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.