بی‌علامت‌بودن کرونا آن را خطرناک‌تر کرده‌ است

آنفلوآنزا از افراد بی علامت منتقل نمی‌شود اما کرونا از افراد بی علامت نیز منتقل می‌شود

گردش همزمان کرونا و آنفلوآنزا خطرناک است و در وضع کنونی رعایت نکات بهداشتی می‌تواند افراد را در جلوگیری از بروز هر دو بیماری مصون نگه دارد.

شهروند آنلاین| متخصصان بر این باورند با تغییراتی که در ویروس رخ داده، تعداد ویروس‌هایی که در سیستم تنفسی بدن فرد بیمار وجود دارد، افزایش یافته و این مسأله احتمال انتقال ویروس را بسیار بیشتر می‌کند.

این درحالی است که مردم نیز خسته شده‌اند و کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند. دورکاری‌ها برداشته شده و محدودیت‌های جدیدی نیز برای کاهش جلوگیری از تردد اعمال نشده است.

نباید کرونا را دست کم گرفت

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه شیوع کرونا در این روزها به‌شدت زیاد است، تأکید می‌کند: «این روزها نباید کرونا را دست‌کم گرفت و تا جایی که می‌توانید از سفررفتن، برگزاری میهمانی و رفتن به مکان‌های پرتردد پرهیز کنید.»

محمد گنجه‌ای معتقد است که استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها تنها راه ممکن برای جلوگیری از ابتلا و شیوع کروناست اما رعایت این نکات می‌تواند افراد را از ابتلا به آنفلوآنزا نیز مصون نگه دارد. واکسیناسیون کودکان و افراد میانسال در شرایط کنونی می‌تواند تا حدود زیادی از آمار ابتلا به آنفلوآنزا بکاهد.

یکی از راه‌های انتقال کرونا افراد بی علامت هستند

او با تأکید بر اینکه راه انتقال ویروس آنفلوآنزا و کووید-19 مانند هم است، تأکید می‌کند که یک تفاوت عمده در بین این دو بیماری وجود دارد و آن هم این است که بیماری انفلوآنزا از افرادی که هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند، منتقل نمی‌شود اما یکی از راه‌های انتقال این ویروس  از طریق افراد بی‌علامت است.

این فوق تخصص بیماری عفونی معتقد است نکاتی وجود دارد که باید درخصوص کرونا به آنها توجه کرد. این روزها هرچیزی که علایم کرونا دارد را نباید به نام حساسیت یا سرماخوردگی از کنارش بی‌تفاوت عبور کنیم و از همان ابتدا باید نکات بهداشتی و قرنطینه را حتی درخانه رعایت کنیم.

سرماخوردگی‌ها را جدی بگیرید

برخی از افراد وقتی علایمی را در خود می‌بینند، گمان می‌کنند که سرما خورده‌اند و به همین دلیل فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند اما وقتی بعد از چند روز علایم شدیدتر می‌شود و با مراجعه به پزشک متوجه می‌شوند که کرونا گرفته‌اند، گمان می‌کنند همه اعضای خانواده درگیر شدند و نیازی به قرنطینه و جداسازی فضای حمام و دستشویی نیست؛ زیرا تصور می‌کنند چون چندین روز بدون رعایت این پروتکل‌ها در کنار سایر اعضای خانواده زندگی کرده‌اند، دیگر رعایت این موارد ضرورتی ندارد.

از هر زمانی که احساس بیماری کردید خود را قرنطینه کنید

اما این نکته اشتباه است و در هر لحظه‌ای که فرد متوجه شد که مبتلا شده است، باید قرنطینه را شروع کند.

او یکی از نکات مهمی که کرونا را به بیماری خطرناکی تبدیل کرده است، بی‌علامت‌بودن آن است و می‌گوید: «افرادی که احتمال ابتلای آنان به کووید-۱۹ وجود دارد، ازجمله کسانی که در مکان‌های شلوغ رفت‌وآمد دارند و با افراد مختلفی در ارتباطند، خطرناک تلقی می‌شوند.»

همه درگیر کرونا

درحال حاضر بسیاری از ابتلاها از طریق افراد بی‌علامت رخ می‌دهد. بسیاری از بیماران به‌ویژه افراد مسن درحالی به کرونا مبتلا می‌شوند که ماه‌هاست از خانه خارج نشده‌اند و از طریق فرزندان‌شان که بیرون از خانه رفت‌وآمد دارند اما فاقد علایم بیماری هستند، به کووید-۱۹ دچار می‌شوند.

این استاد دانشگاه معتقد است که باید همه افراد را آلوده فرض کرد و از ارتباط نزدیک با دیگران پرهیز کرد.

گنجه‌ای یک رفتار دیگر را نیز اشتباه عنوان می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از والدینی که به کرونا مبتلا می‌شوند، به علت نگرانی از ابتلای فرزندان‌شان، آنها را نزد پدر و مادر یا دیگر اقوام‌شان می‌برند، اما این کار بسیار اشتباه است. احتمال اینکه این کودکان به ویروس کرونا آلوده شده باشند، بسیار زیاد است و مبتلاشدن پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از طریق کودکان به این بیماری بسیار خطرناک است.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.