نمره قبولی وزارت نفت برای عبور از زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای تامین کسری گاز کشور در زمستان اقداماتی از جمله قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان و ذخیره سازی گاز انجام شد و با تعرفه‌گذاری پلکانی، بخش زیادی از مشترکان پُرمصرف، الگوی مصرف را رعایت کردند و سرمای زمستان را بدون کمبود گاز گذراندیم.

به گزارش ایرنا، کمبود گاز و قطعی آن یکی از پیش‌بینی‌های کارشناسان با توجه به وضعیت نابسامان ذخیره‌سازی گاز بود. موضوعی که متاسفانه به خاطر رویکرد غلط و مدیریت ناشایسته توسط دولتمردان سابق برای این دولت به ارمغان رسید و آن کسری روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در زمستان و قطعی گاه و بی‌گاه گاز بود. میراثی که از دولت قبل روی دست مسئولان دولت سیزدهم باقی مانده، اما واقعیت آن است که با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی نه تنها کسری گاز اتفاق نیفتاد، بلکه قراردادهای خوبی نیز به امضا رسید؛ قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که موجب ذخیره‌سازی صنعت گاز کشور شد.

«محمد طلا مظلومی» ،عضو کمیسیون انرژی مجلس به بررسی عملکرد دولت سیزدهم  در حوزه ذخیره‌سازی گاز پرداخت و گفت: متاسفانه در خصوص وضعیت گاز باید بگوییم که کشور ما بخاطر کم کاری‌های دولت سابق وضعیت خوبی نداشت. واقعیت آن است که دولت قبل اقدامات بایسته‌ای براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه که در راستای تامین گاز مورد نیاز کشور و بعد از آن ذخیره سازی و اصلاح ظرفیت‌های موجود بود؛ را انجام نداد.

زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی سپری شد

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم شرایط بسیار بدی از لحاظ ذخیره‌سازی انرژی، دولت را تحویل گرفت، ادامه داد: به ویژه اینکه در آستانه تغییرات و تحولات مدیریتی نیز بودیم که باعث یکسری وقفه در انجام کارها شد، اما با درایتی که وزارت نفت و نیروهای جهادی این وزارتخانه داشتند؛ مسئولیت کار را بدرستی پذیرفتند و توانستیم زمستان خوبی را بدون قطعی گاز و خاموشی سپری کنیم.

مظلومی تاکید کرد: با یک مدیریت خوب و شایسته توانستیم هم گاز بخش خانگی بدون قطعی تامین شود و هم مصارف غیرصنعتی که در کشور وجود دارد، پیشرفت داشته باشند. ما با ذخیره سازی به موقع و تدابیر و پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم وزرات نفت یک حرکت رو به رشد و قابل قبولی در خصوص ذخیره سازی گاز داشتیم که علاوه بر تامین گاز کشور، گاز رسانی جدید به بسیاری از روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان و مناطق محروم نیز صورت گرفت و امیدواریم دولت با همین رویکرد و با همین شتاب ادامه دهد و شاهد خدمات رسانی بهتر و بیشتر به مردم عزیزمان باشیم.

نقش تعرفه گذاری پلکانی برای پُرمصرف‌ها و قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان

این نماینده مجلس افزود: در بخش مصارف خانگی و تجاری کار به شکل درستی مدیریت شد. در خصوص مصارف خانگی با تدابیری مانند تعرفه‌گذاری پلکانی پُرمصرف‌ها، مشکلات حل شد. در ارتباط با بحث اصلاح الگوی مصرف، شرکت ملی گاز نیز تاکیداتی داشت که بحث رعایت الگوی مصرف و چگونگی گرم کردن خانه‌ها را می‌توان نام برد. در بحث تجاری نیز به همین شکل توانستیم از سوخت‌های جایگزین استفاده کنیم تا وقتی که با افت محسوس دما و افزایش مصرف گاز مواجه شدیم، تولید ضربه‌ای نبیند که البته این کار هم با مدیریت دولت سیزدهم موفق بود.

وی به موضوع اصلاح الگوی مصرف و افزایش تعرفه‌ی مشترکان پُرمصرف اشاره کرد و گفت: این موضوع بیشتر مشترکان پُرمصرف را وادار به اصلاح الگوی مصرف کرد. یکی از راه‌های اصلاح الگوی مصرف همین موضوع بود که کسانی که مصارف زیادی دارند با شیوه‌های اصلاح قیمتی، وادار شوند که الگوی مصرف را رعایت کنند؛ ضمن اینکه عدالت نیز از این طریق بیشتر لحاظ می‌شود.

این نماینده مجلس اشاره‌ای نیز به قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان کرد و گفت: در راستای تامین کسری گاز کشور بویژه در شمال کشور نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت، از جمله قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان که سنوات قبل این موضوع معطل و معلق مانده بود، اما با پیگیری وزیر نفت انجام و تحولی در این کار صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما تقریبا مشکل کسری و کمبود گاز را با تدابیر وزارت نفت نداشتیم و مهم‌تر اینکه سرمای زمستان را بدون کمبود گذراندیم.

مظلومی گفت: وزارت نفت اقدامات خوبی در بحث زیرساخت‌ها و تامین نیازمندی به ویژه صنایع پتروشیمی به عنوان جایگزین، انجام داد. همین‌طور در ارتباط با بحث تولید و ذخیره‌سازی گاز نیز تحولاتی در ارتباط با نیروی انسانی و تجهیزات و نرم افزار فنی و مهندسی انجام داده‌اند که تولید گاز از پارس جنوبی نیز افزایش یابد.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.