طراحی سامانه موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به طراحی و راه‌اندازی سیستم «موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان و نیرو‌های امدادی» در مواقع حادثه در کشور شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر امین درخشان، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: ما با توجه به اعلام نیاز از سوی سازمان آتش‌نشانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد طی سال گذشته، سیستم «موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان» را برای اولین بار طراحی کردیم. این سیستم این قابلیت را به مدیر عملیات نجات می‌دهد که وقتی این افراد وارد محیط‌های پرخطر می‌شوند و اطلاعاتی از وضعیت حادثه ندارند، در صورت نیاز و در اسرع وقت به آنها امدادرسانی شود.

وی افزود: این سیستم قابلیت تعیین موقعیت آتش‌نشان در داخل ساختمان و انتقال وضعیت سلامت و علائم حیاتی افراد حادثه دیده را دارد. کار تحقیق و توسعه این فناوری طی دو سال انجام شده و ما با استفاده از این سیستم، می‌توانیم در همه طبقات تا یک طبقه زیر زمین، موقعیت آتش نشانان را در هنگام وقوع حادثه مشخص و ردیابی کنیم.

مدیرعامل این شرکت علایم حیاتی و موقعیت فرد از نظر نشسته یا ایستاده بودن در هنگام وقوع حادثه با کمک این سیستم را قابل ردیابی اعلام کرد و گفت: این سیستم می‌تواند ضربان قلب و سطح اکسیژن افراد را گزارش دهد و آتش‌نشانان نیز می‌توانند از طریق دکمه‌ای که بر روی لباس این افراد تعبیه شده است، اطلاعات محیط حادثه را به بیرون انتقال دهند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، درخشان، با بیان اینکه سیستم موقعیت‌یابی آتش‌نشانان یک محصول دانش بنیان است، اظهار کرد: برای طراحی این سیستم از سه فناوری شتاب‌سنجی، اینترنت اشیاء و ثبت علایم حیاتی استفاده شده است. این محصول هنوز نیاز به حمایت جهت توسعه فناوری و تحقیق و توسعه جهت کاهش خطا و افزایش قابلیت استفاده برای آتش‌نشان‌ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه این محصول در داخل کشور بسیار جای کار دارد، اظهار کرد: با توجه به وجود ۳۰ هزار نیروی آتش‌نشانی در کشور ضروری است برای این افراد که در محیط‌های پرخطر قرار می‌گیرند، تدابیر بیشتری در حوزه سلامت و ایمنی اندیشیده شود. این محصول می‌تواند جان این افراد را حفظ کند و در مواقع حادثه، امکان موقعیت‌یابی دقیق و پایش سلامت آنها فراهم شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره خدمات و تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی، تصریح کرد: ما تاکنون از تسهیلات نمونه‌سازی و نیز خدمات توانمندسازی و توسعه بازار صندوق نوآوری نظیر خدمات آموزشی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کرده‌ایم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.